با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری؛

محصولات فناور ورزشی در 8 حوزه تجاری سازی می شود

محصولات فناور ورزشی در 8 حوزه تجاری سازی می شود

به گزارش گل چرم محصولات فناور و دانش بنیان حوزه ورزش و سلامت در ۸ سرفصل عمده با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری وارد بازار مصرف می شود.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در بخش ورزش و سلامت، با انجام یك مطالعه و پویش مطالعاتی كشوری، تلاش كرد با برآورد توانایی شركت های فناور در این عرصه، یك تصویر واقعی پیش روی فعالان این زیست بوم قرار دهد.
حوزه های عمومی
حوزه ورزش از نظر نهاد ذیصلاح و اسناد بالادستی به ۷ حوزه عمومی تقسیم می شود. ورزش قهرمانی و حرفه ای، ورزش همگانی، ورزش بانوان، توسعه و نگهداری امكانات ورزشی، ورزش تربیتی، ورزش جانبازان و معلولان، فرهنگی، آموزش و پژوهش (گزارش برنامه ششم، وزارت ورزش و جوانان).
نهادهای مرتبط
همینطور علاوه بر وزارت ورزش و جوانان، نهادهایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، شهرداری ها و... با مبحث ورزش و مكان های ورزشی مرتبط هستند.
شناخت حوزه عمل هر كدام از این نهادها در بحث ورزش و سلامت می تواند به استارتاپ ها و شركت های فناور كمك نماید كه با صرف وقت و انرژی كمتری، تصویر تجاری خویش را از این حوزه كامل كنند.
۸ سرفصل كاری فناورانه
كسب و كارهای فناور می توانند در ۸ سرفصل عمده ورزشی، ایده ها و خدمات خویش را به مرحله تجاری سازی نزدیك تر كنند.
«آموزش، ترویج و توسعه ورزش»، «مدیریت ورزشی»، «بازارگاه های ورزشی»، «سامانه ها و گجت های بهبوددهنده و تجزیه و تحلیل ورزشی»، «تجهیزات ورزشی»، «ورزش معلولان و جانبازان»، «مكمل های ورزش» و «دستیاران تندرستی» ۸ سرفصل مذكور را می سازند كه هر كدام می توانند در برگیرنده فرصت های پر شمار و ظرفیت های بالقوه، برای نوآوری شركت های فناور و استارتاپ های ایرانی باشند.
تولیدات دانش بنیان ورزشی
در هر كدام از این حوزه ها، شركت های فناور و دانش بنیانی وجود دارند كه با حمایت معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری ایده های خویش را به محصول تبدیل می كنند.
برای مثال در سالجاری، چندین محصول حوزه ورزش و سلامت با حمایت این معاونت توسط شركت های دانش بنیان و فناور راهی بازار شد.
«نخ های خنك شونده مورد استفاده در البسه ورزشی»، «فناوری لباس های ورزشی EMS یا (Electrical Muscle Stimulation)» و «مكمل پزشكی ورزشی» همچون این محصولات هستند.
چالش ها
در حوزه ورزشی كشور به صورت كلی چالش ها و نقاط ضعفی وجود دارد. هر كدام از این مشكلات می تواند برای شركت های فناور یك فرصت به وجود آورد تا با عرضه راهكار، به یك چالش یا نیاز مشخص در حوزه ورزش و سلامت، پاسخی فناورانه عرضه كند.
ضعف در سواد ورزشی شهروندان و ورزشكاران آماتور، سبك زندگی ناسالم شهروندان، عدم دسترسی همه شهروندان به متخصص و مربی به منظور دسترسی به برنامه ورزشی و تغذیه مناسب، ضعف اطلاع رسانی در مورد مكان های ورزشی مناسب و برنامه های ورزشی در دسترسی به صورت به روز و لحظه ای، ... همچون این چالش ها هستند.
پاسخ های فناورانه
شركت های استارتاپی و فناور نوظهور هم اكنون در شتابدهنده ها و پارك های علم و فناوری مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر روی انوع خدمات و محصولات در این عرصه كار می كنند.
انواع پلت فرم های آنلاین به منظور برقراری ارتباط با مربیان ورزشی و دریافت برنامه، نرم افزارهای عرضه دهنده بانك حركات ورزشی بدون مربی، پلت فرم های آنلاین ویژه شبكه سازی میان علاقه مندان و فعالان حوزه ورزش، اپلیكیشن ها و گجت های كالری شمار و حركت سنج، اپلیكیشن های طرفداری با قابلیت های جانبی متنوع و استفاده از بازارگاه های آنلاین به منظور ایجاد اتصال میان متقاضیان و عرضه كنندگان محصولات و خدمات ورزشی همچون حوزه های شركت های فناور مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.
رقابت
بومی سازی تكنولوژی عینك واقعیت افزوده بعنوان مربی شخصی و تولید وسایل جانبی مانند هدفون های ارزان قیمت ویژه ورزشكاران همچون محصولاتی هستند كه میان شركت های فناور مستقر در پارك های علم و فناوری و شتابنده ها و مراكز علمی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر سر تولید به هنگام تر آنها رقابت وجود دارد.
گردش مالی حوزه ورزش
به گزارش موسسه بین المللی دلویت، ارزش بازار عمده فوتبال اروپایی چند كشور برتر ورزش فوتبال، از ۲۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۲ به دو برابر این رقم در سال ۲۰۱۸ رسیده است.
در بین با ارزش ترین برندهای معرفی شده توسط نشریه فوربس در سال۲۰۱۷، تعداد ۱۱ شركت بین المللی بزرگ فعال در حوزه ورزش وجود دارد.
با عنایت به نیاز همگانی و رشد آگاهی عمومی، بخش ورزش و سلامت در بردارنده فرصت های بی شماری برای استارتاپ ها و شركت های فناور ایرانی است.
بر مبنای اعلام معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، محصولات دانش بنیان و فناور تولیدشده در این عرصه در صورت دارا بودن معیارهای خلاقیت و نوآوری می تواند با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به بازار مصرف عرضه شوند.



1398/11/15
22:29:10
5.0 / 5
5075
تگهای خبر: آنلاین , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
گل چرم