در گفت وگو با گل چرم مطرح شد

موانع تولید لوازم آرایش در ایران

موانع تولید لوازم آرایش در ایران

گل چرم: عضو هیئت مدیره انجمن واردكنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران از تداوم بلاتكلیفی 200 كانتینر لوازم آرایش در گمرك آگاهی داد و بعضی از مشكلات تولید لوازم آرایش و بهداشتی در ایران را برشمرد.


موسی احمدزاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه پشتیبانی از تولید نیازمند تفکر راهبردی است، اظهار داشت: تولید یک شبه اتفاق نمی افتد و نیازمند ابزار و مدیریت هوشمندانه است. بدین سبب تولید با شعار و بدون تحلیل رقبا خصوصاً رقبای منطقه امکان پذیر نیست. البته نمی توانیم خودمان را با کشورهای توسعه پایدار و پیشرفت که بیش از ۱۰۰ سال است در این صنعت فعالیت می نمایند مقایسه نماییم، اما می توانیم ایران را با کشور ترکیه مقایسه و بررسی نماییم که این کشور ۳۰سال پی در چه نقطه ای بوده و چه اقداماتی انجام داده که هم اکنون می تواند به کشورهای اروپایی محصولات آرایشی بهداشتی صادر کند و از این نوع کشورها الگوبرداری نماییم.
وی با اشاره به بازار پررونق محصولات آرایشی بهداشتی در منطقه، اظهار داشت: باید بررسی شود که چرا تولید محصولات آرایشی بهداشتی در سال های گذشته در ایران صادرات محور نبوده و چرا برندهای ایرانی عمر کوتاهی دارند که یکی از دلیلهای آن طراحی نکردن استراتژی های درست است ست که در نتیجه آن برندهای ایرانی نمی توانند رقبای خارجی را تهدید کنند. همین طور مدیریت ناکارآمد دولت ها که از متخصصین در پروسه امور تولید، واردات و صادرات استفاده نمی کنند منجر به ایجاد فرصت برای قاچاقچیان شده است.
بازار مملوء از کالای قاچاق و تقلبی
احمدزاده با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات محصولات آرایشی بهداشتی سبب شده بازار مملو از کالاهای قاچاق، تقلبی و زیرزمینی شود، اشاره کرد: لطمه اصلی این پروسه برای مصرف کننده نهایی است. این در شرایطی است که مسئولین شعار می دهند جلوی واردات را گرفتند، اما به این نکته توجه نمی کنند نمی توانند ۱۵ مرز کشور را کنترل کنند.
عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران با اشاره به ضرورت بررسی سیستم های معیوب برای بسط تولید داخل، اشاره کرد: یکی از سیستم های معیوب زیرساخت های لجستیکی است که سبب شده کالا یا مواد اولیه ماه ها در گمرک دپو شود. بدین سبب لازم است ابتدا سیستم های ترخیص، تخصیص ارز و سایر بخش های مرتبط یکپارچه شود.
وی ادامه داد: چاره این مشکلات استفاده از پیشکسوتان صنعت آرایشی بهداشتی و نخبگان دانشگاهی برای تدوین استراتژی تولید کالای صادرات محور برمبنای مزیت رقابتی و شایستگی های ممتاز کشور خودمان به بخش تولید وارد شویم. توجه به این نکته لازم است که ورود ما به تولید محصولاتی که نمی توانیم با آنها در سطح بین المللی رقابت نماییم به مدلول هدر دادن سرمایه ملی است.
احمدزاده با اشاره به اینکه باتوجه به تداوم تحریم در سال های گذشته تولیدکنندگان می توانند از آن عبور کنند، اشاره کرد: ما شاهد خودتحریمی هستیم و بروکراسی های اداری اجازه نمی دهد تولید رشد کند. برای مثال موازی کاری اداری سبب شده است تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه یا حتی وارد کنندگان برای واردات محصول نهایی مجبور به ستاندن مجوز از وزارتخانه های مختلف باشند.
چرا با وجود تخصیص نیافتن ارز به برخی کالاها، قیمت آن به ۲۵ هزار تومان رسید؟
وی ادامه داد: بانک مرکزی در زمان اعلام ممنوعیت واردات محصولات آرایشی بهداشتی در یک سال و نیم پیش گفته بود که در صورت تخصیص ارز به این محصولات قیمت آن بالا می رود و الان سوال ما این است که با وجود تخصص نگرفتن ارز به محصولات آرایشی بهداشتی چرا نرخ ارز از ۱۲ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است.
بگفته عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران ۲۰۰ کانتینر محصولات آرایشی بهداشتی حدود یک سال است که در گمرک باقی مانده که با مشکل تامین ارز مواجه می باشد.
به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، از اردیبهشت ماه سال قبل واردات تمام لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف گردید و به دنبال آن دست اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند، چونکه بگفته آنها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات موجب افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.




منبع:

1399/06/21
11:12:18
5.0 / 5
2359
تگهای خبر: بازار , تولید , صادرات , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
گل چرم