سود و زیان كرونا برای مشاغل آنلاین چقدر بود؟

سود و زیان كرونا برای مشاغل آنلاین چقدر بود؟

گل چرم: بگفته عضو اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی به دنبال شیوع ویروس کرونا عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی بیش از دو برابر شده، اما خدمات آنلاین در حوزه گردشگری و مشاغل خدماتی 97 و 86 درصد کاهش داشته است.


رضا الفت نسب در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: قبل از کرونا پیش بینی شده بود ۷۰ درصد کسب کارها طی شش تا هفت سال آینده به فضای آنلاین وارد شوند، شیوع ویروس کرونا این زمان هفت ساله را به دو تا سه سال کم کرد.
بگفته وی در ابتدای شیوع ویروس کرونا در بخش سفارش آنلاین غذا ۶۰ درصد، تاکسی های آنلاین ۵۱ درصد، گردشگری ۹۰ درصد و بخش خدماتی نیز ۸۷ درصد کاهش رخ داد که در طول چند ماه گذشته قسمتی از این زیان جبران شده است، اما در مقابل، در عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی ۱۳۶ درصد و عرضه محصولات دیجیتالی ۱۳۲ رصد رشد داشته اند.
عضو اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی همین طور از انجام دو مرحله نظر سنجی یکی مربوط به سه ماهه نخست شیوع ویروس کرونا و دیگری مربوط به اواخر آبان ماه آگاهی داد که برمبنای نتایج آنها بخش عرضه کالا و مواد غذایی زود مصرف (سوپرمارکتی) در زمان شیوع ویروس کرونا با ۱۲۱ درصد رشد روبه رو شده و در نظرسنجی دور دوم این بخش ۱۵ درصد دیگر هم رشد داشته است. بازار محصولات دیجیتالی نیز ابتدا با ۳۲ درصد رشد مواجه گردید و در دور دوم نظرسنجی، این شاخص رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه نمود.
الفت نسب همین طور با اعلان اینکه یکی دیگر از حوزه های کسب وکارهای آنلاین، خدمات مشاوره پزشکی است که در ابتدا ۱۲ درصد رشد داشت، اما در نظر سنجی دوم معلوم شد رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده، اشاره کرد: این مساله نشان میدهد مردم در ابتدا با این پلتفرم ها آشنایی نداشتند و استفاده از آن به مرور رشد کرده است.
کدام مشاغل آنلاین از کرونا لطمه دیدند؟
عضو اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی در ادامه درباره مشاغل آنلاینی که از شیوع ویروس کرونا لطمه دیدند نیز اظهار داشت: مشاغل خدماتی در این دوره با ۸۶ درصد کاهش رو به رو شد که حالا فقط ۹ درصد آن جبران شده و همچنان ۷۷ درصد کاهش سفارش در این عرصه وجود دارد. البته پیش بینی می شود با بهبود اوضاع و زرد شدن تهران و خیلی از شهرها شرایط به مرور در این بخش بهبود یابد. در بخش تاکسی های آنلاین نیز هم اکنون ۱۴۰ شرکت تاکسیرانی آنلاین در سراسر کشور فعال است که در ابتدای شیوع ویروس کرونا ۶۰ شرکت از این تعداد فعال بودند. در دور اول نظرسنجی ۵۱ درصد کاهش در این بخش صورت گرفت و در دور دوم مشخص شد ۲۰ درصد این کاهش جبران شده است.
وی ادامه داد: حوزه گردشگری هم با ۹۷ درصد کاهش روبه رو شده که تا حالا نهایتا ۱۰ درصد آن جبران شده است. در بخش سفارش آنلاین غذا هم در ابتدا با کاهش ۶۰ درصدی خدمات مواجه بودیم که تا کنون ۴۰ درصد آن جبران شده است. خدمات آنلاین در حوزه مسکن نیز ابتدا ۱۵ درصد کاهش داشت اما در دور دوم نظرسنجی ۱۲درصد از این کاهش جبران شد. حوزه تبلیغات آنلاین نیز در ابتدا ۵۵ درصد کاهش داشت که نشان می داد کسب وکارها نتوانسته اند هزینه تبلیغات را تامین کنند و الان فقط ۱۶ درصد آن جبران شده است.



1399/10/26
12:18:45
0.0 / 5
1611
تگهای خبر: آنلاین , اتحادیه , بازار , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
گل چرم