همسایه ها، راه عبور تولیدكنندگان ایرانی از بحران

همسایه ها، راه عبور تولیدكنندگان ایرانی از بحران

به گزارش گل چرم بالا رفتن هزینه تولید با افزایش نرخ تورم، گران شدن مواد اولیه همزمان با افزایش نرخ ارز و كاهش قدرت خرید مردم در بازارهای داخلی با عنایت به مشكلات اقتصادی اخیر عواملی است كه شرایط را برای تولیدكنندگان ایرانی دشوار كرده و به نظر می آید آنها برای عبور از این شرایط باید به چاره هایی جدید فكر كنند.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، با وجود آنكه در طول سال های گذشته مسئولان اقتصادی كشور در سطوح مختلف بارها از اهمیت تغییر در نگاه كلان تجاری ایران سخن گفته اند و بر ضرورت كاهش وابستگی به نفت و توسعه صادرات غیر نفتی تاكید داشته اند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده هنوز راهی طولانی تا رسیدن به این هدف دارد.
صادركنندگان ایرانی در كنار مشكلات داخلی در حوزه هایی مانند مدیریت بازار ارز و چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادراتشان، با سوال مهم دیگری هم مواجه اند و آن چگونگی برنامه ریزی برای توسعه بازارهای صادراتی شان و افزایش نفوذ كالاهای ایرانی در نقاط مختلف جهان است.
در این بین هرچند به شكل بالقوه امكان برقراری تماس با بازارهای سراسر جهان وجود دارد و گزینه هایی همچون حضور در نمایشگاه های بین المللی می تواند این مورد را تسهیل كند اما بی شك بازار كشورهای همسایه بهترین گزینه برای تاجران ایرانی خواهد بود.
امكان برقراری ارتباط در كوتاه ترین زمان ممكن، نیازهای مشترك منطقه ای و آسان تر بودن جابجایی ارز میان این كشورها، تنها بعضی از مزیت هایی است كه حضور در بازارهای منطقه برای كالاهای ایرانی به وجود می آورد.
هرچند تا كنون خیلی از شركت های ایرانی از حضور در این بازارها استقبال كرده اند، اما آمارها نشان داده است حضور فعلی خیلی كم رنگ تر از نیاز واقعی همسایگان ایران است. تا جایی كه افروز بهرامی، رئیس صندوق ضمانت صادرات گفته از كل آمار واردات كشورهای منطقه، تنها ۲.۵ درصد آن به ایران اختصاص دارد و این در شرایطی است كه بهترین گزینه برای رونق صنعت استفاده از همین فضا و بازار خواهد بود.
در همین رابطه یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترك ایران و عراق با اشاره به اهمیت استفاده از بازار كشورهای منطقه برای صادركنندگان ایرانی، به ایسنا اظهار نمود: امروز كالاهای ایرانی فضای قابل توجهی برای حضور در كشورهای همسایه دارند اما این حضور باید هوشمند، به روز و متناسب با نیازهای بازار باشد.
به قول وی همانطور كه شرایط اقتصادی ایران در حال تغییر است، شرایط خیلی از كشورهای همسایه هم عوض خواهد شد و در چنین فضایی اینكه صادركنندگان كالاهای ایرانی فكر كنند همواره می توانند یك كالا را با یك شیوه تولید صادر كنند، اشتباه است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: برای مثال امروز در عراق تلاش هایی برای توسعه خطوط تولید و استفاده از كالاهای عراقی مطرح است كه دولت بغداد از آن حمایت می كند. تاجران ایرانی در این فضا می توانند به گزینه هایی همچون سرمایه گذاری در عراق یا صادرات محصولات پیچیده تر فكر كنند و بدین سان حضور خویش را در این بازار تمدید كنند.
به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، در كنار عراق، دیگر كشورهای همسایه ایران هم هر یك به دنبال توسعه فعالیت های اقتصادی خود و این برنامه ظرفیت قابل توجهی را برای صادرات كالا فراهم نموده است. ظرفیتی كه استفاده ۲.۵ درصدی ایران از آن نشان داده است فضای قابل توجهی در این سال ها خالی مانده و اگر تنها بخشی از این ظرفیت فعال شود، نیاز امروز صنعت ایران به بازارهایی با قدرت خرید قطعی برطرف خواهد شد.



1398/03/11
15:59:04
5.0 / 5
6215
تگهای خبر: بازار , تولید , صادرات , صادركنندگان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
گل چرم