یك كارشناس صنعت خودرو:

آلایندگی خودرو های دیزلی بیشتر از خودرو های بنزین سوز فعلی نخواهد بود

آلایندگی خودرو های دیزلی بیشتر از خودرو های بنزین سوز فعلی نخواهد بود

به گزارش گل چرم به قول یك كارشناس صنعت خودرو، در ایران حتی استفاده از بنزین یورو ۴ هم به پاكیزگی هوا كمك نكرده است ازاین رو اگر شركت خودروسازی قابلیت تولید خودروی سواری با سوخت دیزل آن هم در شرایط تحریم را دارد، بایستی مورد حمایت قرار گیرد.


از اوایل خرداد ماه سال جاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت شدید خویش را با تولید خودرو های سواری دیزلی اعلام نمود. در این زمینه مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست می گویند كه در صورت صدور مجوز تولید این خودرو ها، دستگاه های نظارتی ورود خواهند كرد. این سازمان دلیل این مسئله را آلایندگی این خودرو ها و عدم توزیع سراسری سوخت گازوئیل مناسب در كشور عنوان كرده است.
اما در مورد چگونگی شماره گذاری این خودرو ها از جانب پلیس، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اظهار كرده است كه ما منعی برای شماره گذاری این خودرو ها نداریم، اما طبق قانون ابتدا باید سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز شماره گذاری این خودرو ها را به پلیس راهور بدهند.
در این رابطه حسن كریمی سنجری - كارشناس صنعت خودرو - در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: استفاده از خودرو با موتور دیزلی در بعضی از كشورهای توسعه یافته نظیر آلمان یا ممنوع شده یا در حال ممنوع شدن است. حداقل در دو شهر اشتوتگارت و دوسلدورف مطمئن هستم كه تردد و شماره گذاری خودرو با موتور دیزلی ممنوع می باشد بنابراین قیمت خودرو های با موتور دیزل در این شهرها به شدت كاهش یافته به صورتی كه صادرات سواری با موتور دیزلی از آلمان به كشورهای جنوب و شرق اروپا این روزها رونق پیدا كرده است. مردم جنوب اسپانیا همچون علاقه مندان خرید خودروی دسته دوم با موتور دیزلی از آلمان هستند اما آیا واقعاً عمر سواری های دیزلی كه روزگاری سنبل توسعه یافتگی صنعت خودرو بودند، به سر آمده است!؟ در جواب باید گفت اینكه در بعضی از شهرها آلمان ها تردد این نوع خودرو ها را ممنوع كرده اند، بیشتر از آنكه یك استراتژی مشتری مدارانه و مبتنی بر تصمیمات فنی شركت های خودروساز باشد؛ یك تصمیم حقوقی و قضائی است كه دادگاه آلمان صرفاً جهت حفظ حقوق شهروندان در برخورداری از هوای پاك گرفته است.
وی ادامه داد: در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی استفاده از موتورهای دیزل در خودرو های سواری رونق زیادی داشت و بعنوان یكی از دستاوردهای توسعه در صنعت خودروسازی جهان از آن یاد می شد البته این مورد بی جهت هم نبود؛ چون كه موتورهای دیزلی مورد استفاده در سواری ها نسبت به خودرو های بنزینی مشابه، چیزی در حدود ۲۰ درصد سوخت كمتر مصرف می كنند. همینطور این موتورها گشتاور بالاتری را در دورهای پایین در مقایسه با خودرو های بنزینی ایجاد می كنند. این مزیت سبب می شود كه عمل احتراق در این موتورها بهتر صورت بگیرد. همینطور دوام این موتورها هم بیشتر از موتورهای بنزینی است. خودرو های سواری دیزلی برای مصرف كنندگان هم از آن جایی كه استفاده از سوخت گازوئیل اقتصادی تر است، جذابیت بیشتری دارد.
كریمی سنجری خاطرنشان كرد: البته باید پذیرفت كه تولید آلاینده ها در موتورهای دیزلی در مقایسه با خودرو های با سوخت بنزین، بیشتر است. این روزها استفاده از خودرو های تمام برقی در كشوری نظیر آلمان رو به رشد است؛ اما سوال این است كه در ایران آیا تولید خودرو های با سوخت پاك یورو ۶ و تمام الكترونیك نظیر آنچه در اروپا در حال رخ دادن است، عملاً امكان پذیر است یا خیر؟
این كارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینكه ممنوع كردن تولید و شماره گذاری خودرو های سواری دیزلی در ایران آن هم با هدف حفاظت از هوای پاك باآنكه با نیتی خیرخواهانه دنبال می شود، درست نیست؛ اظهار داشت: اما واقعیت این است كه در كشور ما كه حتی استفاده از بنزین یورو ۴ هم نتوانسته به اندازه كافی به پاكیزگی هوا كمك نماید، ممنوعیت شماره گذاری و تولید خودرو های دیزلی تقریباً بی معناست؛ چون كه اولاً رعایت استاندارد یورو ۴ در خیلی از خودرو های تولیدی در شركت های خودروساز برخلاف آنچه ادعا می شود، چندان قابل اعمال نیست و دلیلی هم برای آن جز برخورداری این خودرو ها از پلتفرم های قدیمی نمی توان بیان كرد.
وی تصریح كرد: همینطور بنزینی كه تحت عنوان یورو ۴ تزریق می شود به اندازه كافی یورو ۴ نیست. در واقع هیچیك از سوخت ها و خودرو ها از استاندارد یورو ۴ برخوردار نیستند. مهم تر از آن اینكه اصولاً در شرایط تحریم صنایع نفت و خودروسازی كشور آن هم توأمان، عملاً دستیابی به سوخت و خودرو با استاندارد یورو ۴ و بالاتر تقریباً محال است. ازاین رو اگر شركت خودروسازی در شرایط تحریم می تواند خودروی سواری با سوخت گازوئیل تولید نماید، حتما آلایندگی آن بیشتر از خودرو های بنزین سوز فعلی نخواهد بود. در نتیجه اگر شركت خودروساز واقعاً از چنین قابلیتی برخوردار است، بایستی اجازه بدهیم این توانایی در خدمت مردم قرار گیرد و حمایتش نماییم.



1398/04/01
15:39:56
5.0 / 5
5123
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
گل چرم