دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران عنوان كرد:

صنعت دریا در ایران متولی مقتدر ندارد!

صنعت دریا در ایران متولی مقتدر ندارد!

گل چرم: طرح جایگزینی و حذف تدریجی شناورهای سنتی با شناور فلزی ازجمله طرح هایی است كه توسط سازمان بنادر و دریانوردی كشور ارائه شد كه در نوع خود موافقان و مخالفان زیادی دارد.


دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه از مخالفین طرح جایگزینی شناورهای سنتی است اشاره كرد: به وضوح از نخستین طرح جایگزینی شناورها كه پیش از سال هشتاد عنوان شد، مخالف بودم. به نظر بنده صد در صد كار اشتباهی هست. به سبب اینكه ادعای مطرح كنندگان این است كه در جهت ارتقاء ایمنی دریایی باید برای شناورهای سنتی جایگزین پیدا نماییم.
علی شریفی عنوان كرد: مرحله نخست این است كه شما یك آماری به دست آورید كه چند فروند شناور سنتی داریم و چند درصد از آنها به سبب مشكلات سازه ای ایمن نیستند. این در كنار تعداد شناورهایی كه شكسته شده یا مشكل پایداری یا استواری دارند، باید آورده شود تا بتوان نتیجه گیری صحیحی صورت گیرد.
این فعال صنعت كشتیرانی ابراز كرد: به نظر بنده اتفاقاً اگر در ساخت شناورهای سنتی چه چوبی چه اف آر پی استانداردها رعایت و سیستم محركه آن درست نصب شود، شناورهای خوبی هستند. اگر آمار مغروقی و یا سوانح بالایی دارند لزوماً به خاطر مشكلات سازه ای و ایمنی آنها نیست. عدم آموزش صحیحی خدمه، بارچینی نادرست، تعمیرات غیراستاندارد و موارد دیگر عمده عوامل سانحه این شناورهاست. از طرفی مگر چند درصد از واردات و صادرات بوسیله این شناورها صورت می گیرد؟
ناایمن بودن شناورهای سنتی به خاطر آموزش غلط خدمه است نه به سبب مشكلات سازه ای
وی با اشاره به اینكه آموزش غلط خدمه ازجمله عوامل مهم سوانح این نوع از شناورها است اظهار نمود: این كه آتش سوزی اتفاق می افتد، رفتن سكان یا شكستن بدنه اتفاق می افتد باید دلایلش استخراج شود. وقتی شما نتوانید ناوبری كنید یا درست تعمیر كنید یا به داك ببرید و درست نگهداری كنید موجب می شود لطمه و آزار واردشده بالا برود. بجای اینكه این مسائل را درست كنند صورت مسئله را پاك می كنند! درست است كه مسائل محیط زیستی وجود دارد كه درختان را نباید برای ساخت شناور سنتی قطع كرد ولی نمی توان گفت این شناورها ایمن نیستند.
دبیركل اتحادیه ماكان كشتی ایران با تاكید بر اینكه اگر این نوع از شناورها ایمن نیستند به خاطر آموزش غلط خدمه است اظهار داشت: ما در اتحادیه شكایات مختلفی از مالكان دریافت می نماییم كه از سطح آموزشی خدمه گلایه جدی دارند كه البته عموماً زیر سه هزار GT هستند.
شریفی در ادامه اضافه كرد: چرا نباید آموزش خدمه كشتی ها سروسامان بگیرد؟ یك مسئله ساده را می بینیم كه چندین سال است كه هنوز نتوانسته ایم جا بیندازیم؛ چون اصلاً حاضر نیستند قبول كنند كه سیستم آموزش مناسب نمی باشد و نظارت بر مؤسسات آموزشی كه مورد تأیید سازمان بنادر است به درستی صورت نمی گیرد. بطور قطع سازمان بنادر در این خصوص مسئول است ولی تا به الآن كه حاضر به قبول این نقصان نبوده است.
دبیر كل اتحادیه ماكان كشتی ایران درباب آمار كشتی های صیادی، تفریحی و تجاری اظهار داشت: شناورهای تفریحی و صیادی باید ثبت ایران بشوند و آمار دقیق آنها موجود است، ولی در ارتباط با كشتی های تجاری نمی توان آمار قطعی درآورد به جهت اینكه یكسری كشتی ها با پرچم ایران هستند و یكسری پرچم ایران را ندارند. آماری كه در اتحادیه ثبت شده است حدود هزار فروند از كلیه انواع شناورها است.
صنعت دریا در ایران متولی مقتدر ندارد!
این فعال صنعت كشتیرانی درباره عدم رشد مطلوب گردشگری دریایی در كشور و عدم استقبال مالكان كشتی از شناورها و كشتی های تفریحی اظهار نمود: مهم ترین علت این است كه دریا در ایران متولی مقتدر ندارد! شما نمی دانید كه با چه كسی طرف هستید و هركسی به خودش اجازه می دهد شما را اذیت كند، با این بهانه كه شما شئونات اسلامی را رعایت نكردید! وقتی كه مرجعیت درست در حوزه دریا نداریم هركسی به خودش اجازه می دهد كه در این عرصه ورود پیدا كند.
دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران در ادامه افزود: وقتی كه من مالك كشتی هستم و می خواهم كشتی بخرم باید از چه كسی مجوز بگیرم؟ تردد و نظارت بر كار من توسط چه كسی انجام می شود؟ قطب گردشگری ایران جزیره كیش هست و سازمان منطقه آزاد متولی همه امور هست و در حقیقت شما كه تمایل به فعالیت دارید روال این است كه باید به سازمان منطقه آزاد بروید و مجوز مربوطه را كسب كنید پس ازآن می توانید فعالیت كنید، ولی درواقعیت این طور نیست! هزار نفر آقابالاسر دارند، چه دلیل دارد كه یك مالك كشتی و سرمایه گذار در بحث گردشگری ورود كند كه هرلحظه یك نفر بیاید و بگوید شئونات اسلامی را رعایت كند. پس آن فرد می رود و پول خودرا درجایی دیگر سرمایه گذاری می نماید.
شرفی با اشاره به اینكه كسی كه تاجر است و به دنبال سود حاصل از سرمایه گذاری است طبیعتاً باید بازگشت سرمایه برای او حاصل شود اشاره كرد: ولی وقتی به بهانه های مختلف شناور توقیف شود، سرمایه گذار عطایش را به لقایش می بخشد و جهت سرمایه گذاری در حوزه های دیگر ورود می كند.
وی با اشاره به اینكه در این وضعیت اقتصادی شاهد ماشین هایی باارزش دو سه میلیارد تومان در خیابان ها هستیم و بطور قطع درخواست خرید و سرمایه گذاری برای شناورهای تفریحی نیز وجود دارد ابراز كرد: ولی به محض اینكه شما بخواهید در آب های شمال یا جنوب یك قایق تفریحی بخرید تعداد زیادی از سازمان ها به سوژه ورود می كنند و به چندین نفر باید پاسخ بدهید و بعضاً با برچسب امنیتی محدودیت های مختلف ایجاد می شود؛ آخرش هم یك عكس در می آید كه شئونات اسلامی رعایت نشده است. به همین راحتی! ما متولی دریایی نداریم، برای گردشگری هم متولی نداریم و این به اقتصاد ما ضرر می زند. وقتی كه ما با مسائل جزیره ای برخورد نماییم سرمایه گذار را فراری می دهیم.
انتقاد كشتی سازان از كشتیرانی ها درست است
دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران درباب انتقاد كشتی سازان داخلی از مالكان كشتی در عدم و یا تأخیر در اعلام برنامه توسعه و نوسازی ناوگان كشتیرانی خود اشاره كرد: انتقاد درستی است ولی باید كل سوژه را در یك پكیج ببینیم. آیا یك شركت كشتیرانی می تواند برنامه پنج ساله برای خود طرح ریزی كند؟ كدام شركت كشتیرانی در ایران می تواند یك برنامه پنج یا ده یا پانزده ساله برای خود طرح ریزی كند؟ در كدام آیتم دریایی این كشور شما می توانید یك برنامه بلندمدت سرمایه گذاری داشته باشید؟ الآن یك شركت كشتیرانی ادعای نوسازی پانزده فروند كشتی را دارد. چگونه؟ از تحریم ها در آمدیم و باردیگر رفتیم در تحریم ها! در 10 سال اخیر ببینید چقدر این صنعت تحت فشارهای خارجی اقتصادی بوده و متأسفانه خودمان هم به آن دامن زده ایم.
این فعال صنعت كشتیرانی افزود: شما تصور كنید فردی تمایل به سرمایه گذاری در بخش فراساحل دارد. به یك باره با یك اتفاق سیاسی می گویند فاز فلان و فلان منطقه نفتی تعطیل شد. تكلیف سرمایه گذاری بنده چه می شود؟ من بخش خصوصی هستم و مثل دولت توان تحمل ندارم، باید مشخص باشد كه پولم كجا می رود و زمان و میزان بازگشت سرمایه تعیین كننده است.
شریفی اشاره كرد: حرف كشتی ساز درست است ولی این طرف هم نمی تواند برنامه ریزی كند. با این شرایط سیاسی اصلاً چگونه می شود برنامه ریزی و سرمایه گذاری كرد؟!
شفاف سازی در عملكرد سازمان بنادر ضروری است
دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران با اشاره به اینكه شفاف سازی یكی از اركان مهم عملكرد صحیح یك سازمان است اشاره كرد: در سال های گذشته ظاهراً اتفاقاتی در سازمان بنادر و دریانوردی افتاده و پرونده های اقتصادی مفتوح شده است. سؤال اینجاست كه چرا در این سازمان شفاف سازی نمی شود؟ و چرا این مسائل را قایم می كنند؟ آیا مدیریت این سازمان خبر ندارد كه تخلفی رخ داده یا خیر؟ آیا با ادامه سكوت وجه این سازمان تخصصی بیشتر خدشه دار نمی شود؟ یعنی نباید در حد چند دقیقه و در یك نشست خبری این مسئله باز شود و اگر كج روی اتفاق افتاده قول مقابله و برخورد جدی داده شود؟ مطمئن باشید اگر فسادی وجود دارد با كتمان آن موجب گسترشش می شوند. باید به صورت شفاف و علنی اگر تخلفی صورت گرفته برای مخاطبینش اطلاع رسانی شود. اگر تخلفی نبوده و منكر هرگونه فسادی می شوند كه خب باید تبریك گفت و افتخار كرد ولی در صورت وجود كوچك ترین فسادی، با این روش برخورد فقط قلدرتر شدن مفسدین را شاهد خواهیم بود.
معاونت دریایی نتیجه ساختاری بهتری نسبت به وزاتخانه دریایی دارد
این كارشناس حوزه دریا درباب ایجاد وزارتخانه و یا معاونت دریایی جهت اجماع سازمان های دریایی عنوان كرد: به نظر بنده متولیان فعلی كه شامل سازمان بنادر و دریانوردی، شورای عالی صنایع دریایی، شیلات، سازمان محیط زیست و دیگر ارگان ها و سازمان های مرتبط می باشد هیچ كدام در اجرای كامل وظایف دریایی خود موفق نبوده اند و این نه صرفاً از روی ضعف آنها بلكه به سبب نبود اجماع هم است.
شریفی با اشاره به قانون توسعه و پشتیبانی از صنایع دریایی اشاره كرد: قانون توسعه و پشتیبانی از صنایع دریایی كه ده سال پیش تصویب گردید و مدتش هم تمام شده و اجرا هم نشده است. سؤال اصلی اینجا است چرا اجرا نشده است؟ درگیری دو وزارت صمت و راه و پاسكاری بین یكدیگر.
وی ابراز كرد: دعوای وزارتخانه ها یكی از دعواهای قدیمی هست كه در تمام دولت ها بوده و نمی گردد كه یك قانون را مجلس تصویب كند و بعد به دولت ابلاغ كند ولی در گرداب بین وزارتخانه ها غرق شود.
این كارشناس حوزه دریا اظهار داشت: به سبب سیاست كلان كشور افزایش تعداد وزارتخانه ها امكان پذیر نیست. شاید معاونت دریایی و تجمیع شوراها و سازمان های دریایی در یك ساختار نتیجه بهتری داشته باشد.
دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران اشاره كرد: سازمان بنادر و دریانوردی قسمت زیادی از طریق متولی و مرجع دریایی بودن را رفته است. ای كاش تجمیع قوا بر روی همین سازمان باشد. ای كاش سازمانی مستقل باشد و همه پتانسیل های دریایی كشور به همین سازمان ملحق شوند.
اتصال استان فارس به دریا ضرورتی ندارد
این كارشناس حوزه دریا با اشاره به اینكه علاقه مند به اتصال استان فارس به دریا نیست، اظهار نمود: درواقع هدف چیست؟ چه كاری هست كه در بوشهر و استان هرمزگان نمی توان انجام داد ولی با اسم فارس می شود؟ استان فارس كه بسیار وسیع هم هست برای چه یك اسكله یا یك بندر هم باید به آن اضافه شود؟ خب همان كار را در استان بوشهر یا هرمزگان هم می توان انجام داد.
شریفی درانتها با اشاره به اینكه این همه بندر كوچك و بزرگ وجود دارد چرا حتما باید اسم فارس روی آن قرار بگیرد اشاره كرد: من فكر می كنم این پدیده ای است كه نمایندگان مجلس برای ستاندن رأی روی آن مانور می دهند، اگر كسانی منافع ملی برایشان اهمیت دارد و دلشان به حال این كشور می سوزد و می خواهند كاری انجام دهند گسترش و توسعه بنادر را انجام می دهند حال چه اسم استانش فارس باشد چه بوشهر یا هرمزگان.
گفت وگو از: محمد محمدی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس





منبع:

1398/06/01
01:22:28
5.0 / 5
6712
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
گل چرم