در گزارش گل چرم اعلام شد

واكنش باغداران به واردات لیموترش

واكنش باغداران به واردات لیموترش

به گزارش گل چرم عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران كشور در واكنش به مباحث مطرح شده در خصوص واردات لیموترش اظهار داشت: این مبادرت به تولید خسارت می زند و عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.


مجتبی شادلو در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص واردات لیموترش به کشور برای تنظیم بازار، اظهار داشت: با مطرح شدن مباحثی در خصوص تاثیر لیموترش در کنترل بیماری کرونا، مصرف این محصول در کشور افزایش یافت ضمن اینکه عرضه لیموترش درشت یا به اصطلاح لیموترش سنگی به صورت مداوم در طول سال در بازار ادامه دارد و درحال حاضر هم این عرضه انجام می شود. وی با اشاره به اینکه این عرضه تا حدودی جوابگوی نیاز بازار است، اضافه کرد: از حدود یکماه آینده لیموترش آبگیری که به اصطلاح لیموی سایز گردویی نامیده می شود، وارد بازار خواهد شد که از این لیمو هم در صنعت و برای آبگیری استفاده می شود، هم مردم از آن برای آبگیری استفاده می نمایند و ما در این حوزه تولید انبوه هم داریم. این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: سال جاری شاهد سرمازدگی در باغات لیمو نبوده ایم ضمن اینکه بارندگی های خوبی که اتفاق افتاده تاثیر بسزایی در تولید دارد و سال جاری هم در عرصه تولید محصولات باغی و هم محصولات زراعی سالی بسیار مساعد خواهد بود.واردات و خطر ورود بیماری های نباتیشادلو با اشاره به اینکه واردات لیموترش احتمال ورود برخی امراض و بیماری های نباتی را به کشور بالا می برد، اظهار داشت: معلوم نیست این واردات چقدر ماندگار شود و هر وقت که شاهد عرضه لیموی خارجی در بازار باشیم احتمالاً گفته خواهد شد مربوط به ثبت سفارش های قبل است یا اینکه در انبارها بوده است همینطور در گذشته واردات سبب ورود امراضی مثل جاروک جادوگر به کشور شد که خسارات جبران ناپذیری را به باغات لیمو و تولیدکننده این محصول وارد کرد. وی افزود: چرا در شرایطی که تولید داخل انجام می شود باید مبادرت به واردات شود؟ آن هم درست در زمانی که در شرایط سخت اقتصادی و تحریم قرار داریم و باید روی تولید و ارزآوری تمرکز داشته باشیم. آیا هم اکنون کشور ما هیچ مشکلی جز عرضه لیموترش ندارد که در این شرایط عده ای می خواهند وارد تجارت این محصول شوند؟شادلو با اشاره به اینکه خیلی از خانوارها لیموترش را آبگیری و برای طول سال ذخیره می کنند، اظهار داشت: خانوارها فعلاً می توانند از همان ذخایر خود استفاده کنند تا لیموی جدید وارد بازار شود که تا حدود یکماه آینده این اتفاق می افتد. به گزارش گل چرم به نقل از مهر، روز گذشته محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار اقدامات صورت گرفته در جهت تنظیم بازار لیمو ترش را تشریح و تصریح کرد: در کنار ممنوعیت صادرات لیموترش و لیمو شیرین، تمهیداتی برای تأمین کسری بازار از راه واردات لیموترش اندیشیده شده است.
وی اظهار داشت: تا پانزدهم اردیبهشت ماه برنامه ریزی برای واردات ۵ هزار تن لیموترش اجرا می گردد.
در واکنش به این تصمیم، وزارت جهاد کشاورزی مخالفت خویش را با این واردات اعلام نمود و زهرا جلیلی مقدم، مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: با وجود تولید حدود ۶۲۰ هزار تن لیموترش در کشورمان و به منظور جلوگیری از ورود آفات و بیماری های نوظهور، با واردات لیموترش به کشور مخالف هستیم.

1399/02/08
14:13:15
5.0 / 5
3793
تگهای خبر: اتحادیه , بازار , تولید , جهاد كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
گل چرم