عشایر، جنگل بانان ومحیط بانان رایگان كشور هستند

عشایر، جنگل بانان ومحیط بانان رایگان كشور هستند

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این كه 35 میلیون هكتار از مراتع دست نخورده كشور در اختیار عشایر است، اظهار داشت: عشایر، محیط بانان و جنگل بانان رایگان و افتخاری برای كشور هستند.



به گزارش گل چرم به نقل از سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در نشست با برخی از نمایندگان مجلس با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر گفت: با توجه به این جمعیت کم، عشایر سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن که ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور است را تولید می کنند که از نظر کیفیت، سلامت و تامین امنیت غذایی کشور بسیار مهم و تأثیرگذار است.
وی بیان داشت: حدود ۵۰۰ هزار سامانه عرفی در مناطق عشایری کشور داریم که نقطه به نقطه یک پایگاه و پاسگاه انتظامی هستند و از امنیت کشور به خصوص در مرزها دفاع و حراست می کنند.
در تامین آب آشامیدنی برای عشایر هنوز مشکلاتی وجود دارد
رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: حدود ۹۵ درصد سامانه های عشایر به راه دسترسی دارند اما در حوزه آبرسانی و تامین آب آشامیدنی عشایر هنوز مشکلاتی وجود دارد.
وی اضافه کرد: نقطه عطف تامین آب پایدار برای عشایر در سال ۹۸ و از محل بند ه تبصره ۴ قانون سنواتی و با اذن مقام معظم رهبری بود که در این قانون کلمه عشایر پس از روستا آورده شد و ۱۸ میلیون یورو معادل ۲۵۳ میلیارد تومان اختصاص داده شد که برای ۱۷ هزار خانوار عشایری آب آشامیدنی تامین شد.
قندالی افزود: امسال هم سهم عشایر از این محل ۱۲ میلیون یورو است که نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده اما با این اعتبار در مجموع در دو سال حدود ۲۵ هزار خانوار عشایری از آب بهداشتی بهره مند خواهند شد و سطح برخورداری عشایر از آب شرب سالم به ۶۳ درصد می رسد که هنوز ۳۷ درصد عشایر آنگونه که مدنظر ما است برخوردار نیستند.
وی با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی یکی از نیازهای امروز عشایر است، بیان داشت: با همکاری وزارت نیرو تا اختتام امسال ۱۸ هزار پنل خورشیدی بین عشایر کشور توزیع خواهد شد.
اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده سلیقه ای عمل می شود
رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در مجلس دهم و با کمک فراکسیون عشایری مجلس قوانین مؤثری برای پشتیبانی از عشایر تصویب گردید که یکی از این قوانین سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده بود.
وی با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه تخصیص سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده، اضافه کرد: در برخی از استانها در تخصیص این اعتبارات سلیقه ای عمل می شود و آنچنان که باید به عشایر تخصیص نمی یابد.
قندالی با اعلان اینکه کار در حوزه عشایر خیلی مشکل و طاقت فرساست، اشاره کرد: در حوزه فرهنگی مصوبه ای را تحت عنوان "طرح ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به عشایر" از هیأت دولت گرفتیم که ۱۷ دستگاه حضور داشتند و وظیفه مند هستند و از مجلس می خواهیم نظارت بیشتری داشته باشد و ما هم مطالبه گری و کمک می نماییم.
فوتی بر اثر کرونا در مناطق عشایری نداشتیم
رئیس سازمان امور عشایر ایران با اعلان اینکه خوشبختانه تابحال در میان عشایر حتی یک نفر هم فوتی گزارش نشده است، بیان کرد: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت در تاریخ ۳۱ تیر، تابحال فقط دو نفر عشایر مبتلا به کرونا داشتیم که بستری شدند.
وی اشاره کرد: امسال با وجود میل باطنی و سختی هایی که عشایر باید متحمل می شدند، بالاجبار کوچ بهاره را یک ماه به تأخیر انداختیم و همین طور کوچ با ماشین را گردنگیر کردیم که تأثیر خوبی در عدم ابتلای عشایر به کرونا داشت و شاید یکی از دلیلهای عدم ابتلای عشایر همین قرنطینه بومی بود و همکاری خوبی نیز با وزارت بهداشت در پیش گیری از شیوع داشتیم.

1399/05/11
15:18:55
5.0 / 5
3153
تگهای خبر: تولید , خدمات , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
گل چرم