معاون وزیر جهادكشاورزی خبر داد؛

تحویل گندم به دولت یك میلیون تن افزایش یافت

تحویل گندم به دولت یك میلیون تن افزایش یافت

گل چرم: معاون وزیر جهادكشاورزی از افزایش یك میلیون تنی خرید گندم خبر دادو اظهار داشت: باوجود كاهش ۲۶ درصدی بارندگی، میزان گندم تحویلی كشاورزان به مراكز خرید تضمینی، حدود یك میلیون تن افزایش یافته است.


به گزارش گل چرم به نقل از مهر، یزدان سیف، مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی در نشستی خبری با اشاره به اینكه در مراحل پایانی خرید تضمینی گندم هستیم، اظهارداشت: باوجود كاهش ۲۶ درصدی بارندگی و با میانگین بارندگی ۱۶۶ میلی متر در سالجاری، خرید گندم حدود یك میلیون تن افزایش دارد.وی میزان خرید گندم از ابتدای فصل برداشت تابحال را ۹ میلیون و ۵۰۰ هزارتن اعلام و افزود: گندمی كه تابحال از كشاورزان تحویل گرفته شده قریب به ۹۰۰ هزارتن بیشتر از سال قبل است.معاون وزیر جهاد خاطرنشان كرد: پیش بینی می گردد خرید گندم در انتها فصل خریدتضمینی به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزارتن برسد.مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران افزود: كشاورزانی كه تا ۲۳ تیرماه ( پنج شنبه هفته گذشته) گندم به ما تحویل دادند ۵۰ درصد مطالباتشان را دریافت كرده اند.سیف اظهار داشت: كشاورزانی كه تا اول تیرماه گندم خویش را به ما تحویل داده اند تا غروب امروز( شنبه) ۱۰۰ درصد مطالباتشان تسویه می گردد.به گفته وی تا غروب امروز، ۸۳ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال از مجموع ۱۲۴ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال مطالبات گندمكاران تسویه و به حساب آنان واریز می گردد.سیف با اشاره به اینكه با تدابیری كه دولت و وزارت جهاد كشاورزی اندیشیده در حال عرضه اوراق هستیم، اضافه كرد: تا آخر هفته با استفاده از انتشار اوراق قریب به ۱۵ هزار میلیارد ریال تامین و بدین ترتیب ۱۰۰ درصد مطالبات كشاورزانی كه تا آخر تیرماه گندم تحویل ما داده اند، تسویه می گردد.وی افزود: ازاین رو تابحال ۶۷ درصد مطالبات كشاورزان پرداخت شده و تا آخر هفته این میزان به ۷۵ درصد خواهد رسید.توزیع ۶۰ هزارتن كالای اساسی برای تنظیم بازار ماه محرممدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران همینطور از توزیع ۶۰ هزارتن كالای اساسی برای تنظیم بازار ماه محرم توسط بخش دولتی و خصوصی اطلاع داد و اظهار داشت: طبق دستورالعمل ابلاغ گردیده به ما، ۱۰ هزارتن برنج، ۱۰ هزارتن شكر و ۱۰ هزارتن روغن به مناسبت این ایام تدارك دیده شده است. همینطور به همین میزان واردكنندگانی كه ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت كرده اند، این سه قلم كالا را تامین خواهند كرد.سیف قیمت برنج هندی ۱۱۲۱ را برای مصارف عمده كیلویی ۷۰۰۰ تومان، برنج تایلندی را ۵۳۰۰ تومان و شكر را كیلویی ۳۰۰۰ تومان اعلام نمود.وی افزود: روغن هم با نرخی كه روی آن درج شده عرضه خواهد شد.
سیف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه امسال حدود ۱۱ میلیون تن گندم در كشور تولید خواهد شد، اظهار داشت: ما در سال زراعی گذشته به ازای هر كیلوگرم گندم ۱۳ هزارو ۶۸ ریال به كشاورزان پرداخت كردیم اما امسال این عدد به ۱۳ هزار و ۲۷۰ ریال رسید بدین ترتیب ۱.۵ درصد افزایش قیمت را رقم زدیم.
وی افزود: میانگین دریافتی گندمكاران در سال ۹۶؛ ۲۲۲ میلیون ریال بود كه امسال به ۲۶۷ میلیون ریال افزایش یافته همینطور سرانه تحویل گندم هر كشاورز از ۱۷ تن به ۲۰ تن رسیده است.
به گفته وی استان خوزستان رتبه اول و كردستان رتبه دوم تولید گندم كشور را دارند.
معاون وزیر جهاد كشاورزی درباره خرید تضمینی دانه روغنی از كشاورزان هم اظهار داشت: تابحال نزدیك به ۳۳۰ هزار تن دانه روغنی از كشاورزان خریداری نموده ایم كه سال قبل تا این مقطع، این رقم ۱۸۰ هزار تن بود كه نشان داده است ۸۲ درصد افزایش برداشت داشته ایم و ارزش ریالی خرید كلزا تابحال ۹۱۰۰ میلیارد ریال است كه نسبت به سال قبل ۸۷ درصد رشد داشته است.
وی افزود: بیش از ۵ میلیون تن ظرفیت روغن كشی در كشور داریم كه در سال ۹۲ این ظرفیت كاری حدودا به صفر رسیده بود و از سال قبل برپایه سیاست های دولت تا به امروز ۹۲۶ هزار تن عملكرد داشته اند و امسال تا این لحظه یك و میلیون و ۴۳۰ هزار تن عملكرد كارخانجات روغنی كشی بوده كه رشد ۴۵ درصدی نشان داده است.
تلاش برای اعلام نرخ خرید تضمینی گندم پیش از آخر شهریور
سیف درباره اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۷-۹۸ و پیشنهاد وزارت جهاد كشاورزی در این زمینه اظهار داشت: وزارت جهاد كشاورزی محاسبات خویش را در این زمینه انجام داده و آن را در قالب بسته قیمتی پیشنهادی سال ۹۷-۹۸ به دولت عرضه كرده است.
وی با اشاره به اینكه بحث های كارشنای در این زمینه در حال انجام می باشد خاطرنشان كرد: تلاش ها به جهت اینكه قیمت ها پیش از آخر شهریور ماه اعلام گردد، در حال انجام می باشد.
سیف درباره قیمت پیشنهادی وزارت جهاد كشاورزی اضافه كرد: اجازه دهید قیمت در شورای اقتصاد بررسی و سپس اعلام گردد. امیدواریم نرخی كه بیرون می آید به نفع همه باشد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی درباره واردات گندم به كشور هم تصریح كرد: واردات موقت برای صادرات آرد انجام شده اما برای مصرف داخل صادراتی نداشته ایم.
ذخیره بیش از ۵۰۰ هزار تن شكر در كارخانجات
مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران درباره وضعیت ذخایر شكر كشور تصریح كرد: هم اكنون بیش از نیم میلیون تن شكر در كارخانجات ذخیره داریم. ضمن اینكه در فصل تحویل چغندر قند به كارخانجات و فرآوری آن قرار داریم.
وی اضافه كرد: پیش بینی می گردد هشت میلیون تن چغندر امسال فرآوری و شكر مناسبی از آن حاصل شود. ازاین رو وضعیت بازار شكر بسیار مناسب می باشد.
سیف در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید بر اینكه هیچ مشكلی در حوزه كالاهای اساسی همچون برنج، روغن و شكر نداریم، تصریح كرد: با بررسی ای كه در فروشگاه های زنجیره ای در نقاط مختلف استان تهران انجام داده ایم، مشكلی در این زمینه وجود نداشته و فقط روغن سرخ كردنی مقداری كمتر یافت می شد. البته نه اینكه كمبود وجود داشته باشد بلكه عرضه آن كمتر از سایر كالاها است.
مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان كرد: دلیل این مسئله این است كه در حوزه ترخیص با مشكلاتی مواجه هستیم و روند ترخیص این كالا مقداری طولانی شده كه سرعت در این زمینه باید بالاتر برود. ما به مردم قول می دهیم هیچ مشكلی در زمینه این سه كالا وجود نداشته باشد و میزان ذخایر آنها نسبت به سه – چهار سال قبل در بهترین وضعیت قرار دارد.
وی تاكید كرد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش تنظیم بازار خواهشمندیم كه زنجیره را در نظر بگیرند چون كه اگر بخشی به هم بخورد سایر بخش ها هم صدمه می بیند و بخش های اقتصادی دیگر، نابرابری های ناموجه پیدا می كند.
سیف اظهار داشت: چون امكان دارد برای رانتی كه در یك بخش وارد می گردد به بخش های دیگر فشار بیاید و امروز برخی بخش ها، نامتعادل كننده اقتصاد شده اند و این مورد با اتكا به ظرفیت هایی است كه مقررات ما برای آنها بوجود آورده است.
مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینكه آیا با اعمال تحریم های جدید واردات برنج تنها محدود به كشور هند خواهد بود، خاطرنشان كرد: ما از مبادی مختلف برنج وارد می نماییم كه هند یكی از آنهاست.
وی درباره برگزاری مناقصه برای واردات برنج هم اظهار داشت: لزوما به دنبال مناقصه ای كه امروز برگزار می شود، فردا واردات انجام نمی دهیم و این پروسه دو الی سه ماه طول می كشد. ازاین رو مناقصه خیلی در كار ما خللی تولید نمی كند.
سیف از عنوان میزان واردات برنج به كشور خودداری كرد و اظهار داشت: واردات به اندازه كافی انجام می گردد اما میزان آن را نمی توانیم عنوان نماییم.

1397/06/25
15:04:42
0.0 / 5
5107
تگهای خبر: بازار , تولید , جهاد كشاورزی , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
گل چرم