سازمان دامپزشكی:

كمبود واكسن هاری برطرف می گردد

كمبود واكسن هاری برطرف می گردد

گل چرم: مدیر كل اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشكی از توزیع ۳۱۵ هزار دوز واكسن هاری در كشور از تاریخ ۲۴ مهر ماه اطلاع داد.


بهمن نقیبی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه هم اكنون خلأ برای كمبود واكسن هاری در كشور احساس می شود، اظهار نمود: اما مناقصه خوبی برگزار شده است و این خلأ طی هفته آینده برطرف خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: علاوه بر آن به جهت اینكه بتوانیم نیاز شبكه های دامپزشكی موجود در كشور را برطرف نماییم یك محموله مختصر از واكسن هاری بر مبنای نیازها توزیع شد.
نقیبی با اشاره به اینكه مقدار زیادی از حیوان گزیدگی در كشور رخ می دهد اما این به این معنا نیست كه تمامی حیوان هایی كه گزش را انجام می دهند هار هستند، تصریح كرد: تزریق این واكسن به منظور پیشگیری از بروز بیماری امری ضروری می باشد.
وی با اشاره به اینكه حدود ۴۵۰ هزار سگ صاحب دار در كشور وجود دارد، اضافه كرد: این تعداد از سگ ها هم ضد بیماری مذكور واكسینه می شوند.
نقیبی در پاسخ به این سوال كه مهمترین بیماری هایی كه در حوزه دام امكان دارد تجارت كشور را در سطح منطقه به خطر اندازد كدام بیماری ها هستند؟ توضیح داد: بیماری لمپی اسكین همچون این بیماری هاست كه روی پوست و گوشت دام تاثیر می گذارد و از جانب دیگر می توان به بیماری سل، تب مالت و شاربن را هم در این زمینه اشاره نمود.
مدیر كل اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام سازمان دامپزشكی در پاسخ به این سوال كه این سازمان به جهت اینكه بتواند دو بیماری PPR و تب برفكی را در كشور ریشه كن كند چه تدابیری را اندیشیده است؟ خاطرنشان كرد: به جهت اینكه بتوان این بیماری ها را ریشه كن كرد امر واكسیناسیون را در دستور كار قرار داده ایم كه برای بیماری PPR ۵۰ میلیون دوز واكسن نیاز است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن برای مهار بیماری تب برفكی هم واكسیناسیون دام سنگین در حال انجام می باشد و تامین این واكسن بر عهده خود دامدار خواهد بود. علاوه بر آن مقرر است ۴۵ میلیون راس دام سبك هم واكسینه شوند كه این امر مجانی خواهد بود.
نقیبی در پاسخ به این سوال كه سازمان دامپزشكی به جهت اینكه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بار دیگر در كشور بحران تولید نكند چه اقداماتی را انجام خواهد داد؟ بیان كرد: ۹ استان جزو استان هایی با ریسك بالا در ارتباط با مبتلا شدن با این بیماری هستند كه عملیات مایه كوبی طیور تخم گذار در حال انجام می باشد.
وی افزود: از همه مهم تر اقدامات ساختاری از دیدگاه امنیت زیستی است كه این امر هم در خیلی از استان ها انجام شده است.
وی اظهار داشت: همینطور مرغدارها در مقاطع مختلف آموزش های لازم برای مقابله با این بیماری را هم دریافت كرده اند، ضمن اینكه با همكاری نیروی انتظامی هم بحث قرنطینه و ممنوعیت جابجایی غیرمجاز كود مرغی در حال انجام می باشد.
مدیر كل اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام سازمان دامپزشكی اضافه كرد: سفارش به مالكان مرغداری های صنعتی این است كه واحد تولیدی خویش را مصون كنند و افرادی كه در روستا دارای طیور هستند هم طیور خویش را در مكان محصور نگهداری كنند.
وی در آخر دغدغه كلی این حوزه از سازمان را نقل و انتقال غیر مجاز دام از استانی به استان دیگر در كشور اعلام نمود و افزود: اگر این امر به درستی صورت گیرد از بروز خیلی از بیماری ها جلوگیری خواهد شد.



1397/07/16
23:02:48
0.0 / 5
4974
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
گل چرم