احتیاج به سرمایه گذاری برای صادرات گرا شدن قطعه سازان

احتیاج به سرمایه گذاری برای صادرات گرا شدن قطعه سازان

به گفته، مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، این سازمان برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه قطعه سازی و ایجاد فضای رقابتی مناسب، در گام نخست بر روی افزایش تیراژ با استفاده از کاهش تنوعی متمرکز شده است و بایستی بتوانیم با حمایت و سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی آنرا به حدی پرورش دهیم که صادرات گرا شود.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، محمدرضا شیخ عطار در جلسه هم اندیشی روز گذشته (یکشنبه) با انجمن صنایع همگن قطع سازی کشور اظهار نمود: افزایش تیراژ با استفاده از کاهش تنوعی نگاهی است که الان در این صنعت مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. سهم خانواده قطعه سازی در کل صنعت از لحاظ آورده ارزی قابل مقایسه با مصارف خود صنعت نیست و متاسفانه صنعت خودرو ایران به علل مختلف در خانواده خودروسازان بزرگ دنیا جایگاه مناسبی ندارند؛ اما باید بتوانیم صنعت قطعه سازی را به حدی از بلوغ برسانیم تا توانایی صادرات و ارزآوری داشته باشد که این امر نیازمند سرمایه گذاری و استفاده از فناوری روز است.
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش اضافه کرد: دومین موضوعی که در ایدرو بر آن متمرکز هستیم، اجرای هر چه سریعتر سیستم خوشه سازی است. هم اکنون هر خودروساز در ایران با حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ بنگاه تأمین قطعه کار می کند. این روش در کشورهای صاحب صنعت خودرو اجرا نمی شود؛ بنابراین بایستی بگونه ای این روش تغییر یابد که خودروساز در نهایت با هفت الی هشت مجموعه مواجه باشد.

تمرکز بر خوشه سازی در زنجیره تامین
شیخ عطار با اشاره به اینکه در اجرای سیستم خوشه سازی زنجیره تأمین، طرف های تجاری خودروساز و قطعه ساز بایستی خویش را متعهد به انجام تعهدات بدانند؛ تصریح کرد: در غیر اینصورت مدیریت دشوار خواهد بود. امیدواریم در دولت آینده بستر مناسبی جهت تحقق امر تجمیع قراردادها با اولویت در نظر گرفتن اخلاق حرفه ای و عدالت بین خودروساز و قطعه ساز فراهم آید.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: صنعت قطعه سازی امروزه گرفتار معظل بزرگی نظیر داشتن ظرفیت بلااستفاده است؛ بنحوی که توان واقعی تولید قطعه سازان تأمین قطعات مورد نیاز برای تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است اما در شرایط فعلی نیمی از این ظرفیت بدون استفاده باقی مانده است.

واقعی شدن قیمت خودرو در جهت بهره وری بالا از نقدینگی
این مدیر سازمان گسترش در ادامه در ارتباط با مباحث مطرح پیرامون قیمت گذاری خودرو هم اظهار داشت: اصرار ما در ایدرو بر واقعی شدن قیمت خودرو در بازار برای استفاده قطعه ساز و خودروساز از نقدینگی با بهره وری بالاست. بایستی با واقعی کردن قیمت ها هر چه سریعتر بار این زیان انباشته را از دوش دولت برداریم. این امر با تجدید ارزش گذاری و اقدامات دیگری همچون اعطای تسهیلات کم بهره یا وام ارزی قابل دستیابی خواهد بود.
شیخ عطار ضمن تاکید بر این که ۴۲ میلیون نفر در ثبت نامهای خودروسازان ثبت نام کرده اند، به معنای نیاز واقعی خودرو به این میزان نیست، اظهار داشت: دلیل این جم بالای تقاضا، رانت ۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومانی ناشی از تفاوت قیمت بازار و کارخانه است که متاسفانه این ارقام قابل توجه در چارچوب زیان وارد حساب های خودروسازان کشور می شود. قیمت گذاری دستوری سبب ایجاد زیان انباشته و در نتیجه بحران نقدینگی برای خودروسازان شده و در نتیجه صنعت قطعه سازی و زنجیره تأمین، از این بحران صدمه های زیادی متحمل شده اند. این درحالیست که این سرمایه می توانست صرف توسعه اقتصادی کشور و این صنعت پیشران شود.




منبع:

1400/04/06
11:13:48
5.0 / 5
276
تگهای خبر: بازار , تولید , صادرات , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
گل چرم