جزئیات واردات خودرو از زبان دادفر

مردم عجله نکنند فعلا خبری نیست

مردم عجله نکنند فعلا خبری نیست

گل چرم: به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، تا زمانیکه مصوبه واردات خودرو نهایی نشود و توسط وزارت صمت ابلاغ نشود، نمی توان دقیقا پیش بینی نمود چه اتفاقی خواهد افتاد و واردات چگونه خواهد بود.


مبحث از سرگیری واردات خودرو از سال قبل مطرح و طی چندین نوبت رفت وآمد بین مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و... در نهایت هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، از تصویب کلیات واردات خودرو در هیأت وزیران و تصویب نهایی آن در آینده نزدیک اطلاع داد. در همین مدت بحث ها و صحبت ها پیرامون مبحث واردات ازجمله سقف قیمتی و حجم موتور خودرو های وارداتی، زمان واردات و... بسیار بود اما طبق اعلام مسؤلان دولت و البته فعالان حوزه واردات، تا زمانیکه طرح واردات به صورت کامل نهایی، مصوب و ابلاغ نشود، جزئیات دقیق معلوم نیست و امکان دارد بازهم تغییراتی در نحوه یا شرایط واردات ایجاد شود.
به طور مثال در ابتدا بعد از آنکه وزیر صمت از تصویب کلیات واردات خودرو خبر داد، اخباری بخصوص در شبکه های مجازی در خصوص این که واردات خودرو با دو شرط سقف قیمت خودرو ۷۰۰۰ دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی سی آزاد شده، منتشر گردید اما بلافاصله معاون حقوقی این وزارت خانه مبحث را شایعه خواند و تکذیب نمود. یکی- دو روز پس از این، باردیگر صحبتی در خصوص تعیین سقف قیمتی ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار و حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی عنوان شد. این در حالیست که وزیر صمت و معاونان وی تاکید کرده اند که تمرکز وزارت صمت بر واردات خودرو های اقتصادیست. باوجود این که در سالهای قبل از ۱۳۹۷ عموما خودرو های لوکس، گران قیمت و تجملاتی وارد می شد که بخش خاصی از آن بهره می بردند، اما گویا تمرکز این دوره بر این است که خودرو های اقتصادی برای انتفاع عموم وارد شود.
تمام موارد مطرح شده همچون سقف قیمتی و حجم موتور برای خودرو های وارداتی و همینطور نوع خودرو ها، کشورهای مبدا، زمان واردات، میزان تعرفه واردات و اعمال شدن یا نشدن آن در سقف قیمتی تعیین شده و نظایر آن، سوالات و ابهامات بسیاری را دراین زمینه مطرح کرده است.

حل تمام مشکلات با واردات خودرو نشدنی است
در همین رابطه مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو- در گفتگو با ایسنا خاطرنشان کرد: دولت و آقایان می خواهند با یک تیر ۱۰۰ هزار نشانه را هدف گیرند و تمامی ضعف ها، برهم ریختگی های بازار، قیمت خودرو، نارضایتی مردم، مشکلات عرضه، انتقال تکنولوژی، عدالت اجتماعی، مشکلات درآمدزایی برای دولت، افزایش اشتغال، پشتیبانی از تولید، پشتیبانی از صادرات و... را در چارچوب واردات خودرو انجام دهند. این که قرار باشد تمام کسری فنی، مدیریتی، مهندسی، فکری و بی نظمی ساختار دولتی و زیاده خواهی های شخصی را یک شبه و با یک فرمول حل کنند، ناشدنی است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، هر اقدامی که قرار باشد صورت گیرد؛ چه ۷۰۰۰ دلار و چه ۱۵ هزار یا ۲۵ هزار دلار، زمانی اجرا می گردد که هیات دولت تصویب کند. ما هنوز هیچ مصوبه ای از جانب هیات دولت در این رابطه ندیده ایم. هم ۷۰۰۰ دلار ابتدایی درست است و هم ۱۵ هزار دلار، ۱۷ هزار دلار و حالا هم ۲۵ هزار دلار سقف قیمتی؛ چونکه همه اینها در پیش نویس طرح مطرح شده اما در رفت وآمدها تغییر می کند؛ ازاین رو هیچکس دروغی نگفته یا شایعه پراکنی نکرده است. همه این موارد جهت بررسی بیشتر مطرح شده اما در ظاهر هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند.

مدافعان واردات خودرو بانی وضع موجود هستند
دادفر تصریح کرد: نکته مهمتر اما اینجاست که آیا آقایانی که طی سالهای قبل و بخصوص این مدت اخیر در ارتباط با بحث واردات خودرو اظهارنظر کرده اند، اخیرا بر سر کار آمده اند یا افراد "نو ایده" هستند؟ همین آقایانی که امروز مدافع واردات خودرو شده اند، همان بانی های وضع موجود هستند و تعارفی دراین زمینه وجود ندارد. بایستی پذیرفت که شرایط کنونی، حاصل عملکرد همین افراد است. بسیار جای تعجب دارد که مقرر است، مساله به دست افرادی حل شود که خود، روزی مسئولیت حل آنرا داشته اند اما شرایط را پیچیده تر کرده اند و امروز باردیگر اصرار است که مسئله به دست همین افراد حل شود؛ ازاین رو بنده این نوع تفکرات را به هیچ عنوان حل کننده مسائل و مشکلات نمی بینم و این مورد حقیقت بسیار تلخی است که باید پذیرفت.
وارد کردن خودروهایی با این قیمت ها، تنها یک مفهوم خواهد داشت و آن، تعطیل کردن دو خودروساز اصلی است.

واردات خودرو های اقتصادی محال است
وی اشاره کرد: از طرف دیگر شعاری در خصوص واردات خودرو های اقتصادی مطرح است که مشکلات دقیقا از همین نقطه آغاز خواهد شد. آیا دولت واقعا می خواهد واردات خودرو را آزاد کند تا خودروی ۲۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومانی وارد کند؟ این که در خارج از کشور آیا خودرو های با کیفیت با این قیمت وجود دارد جای سوال است اما مبحث اصلی این است که آیا حقیقتا دولت می خواهد خودرو ارزان وارد کند؟ باید توجه داشت که وارد کردن خودروهایی با این قیمت ها، تنها یک مفهوم خواهد داشت و آن هم تعطیل کردن دو خودروساز اصلی است. در واردات خودروی خارجی با قیمت ارزان، در کنار خودرو های داخلی که گاها شاید گران تر هم باشد، انتخاب مردم کدام خواهد بود؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: ازاین رو هیچ گاه چنین اجازه ای صادر نخواهد شد. خودروی زیر ۲۰ هزار دلار باکیفیت مناسب که تمام استانداردهای ۸۵گانه را هم پاس می کنند، وجود دارد اما بدیهی است که دولت این کار نخواهد کرد که منجر به تعطیلی خودروسازان بزرگ داخلی شود.
وی در پاسخ به این که تصویب سقف قیمت آیا مشمول تعرفه های واردات هم خواهد بود یا بدون احتساب آن اظهار داشت: بدون احتساب تعرفه خواهد بود. هم اکنون تعرفه ها ۵۵، ۷۵ و ۹۵ درصد بر مبنای حجم موتور خودرو ها اعمال می شود. اگر این تعرفه تغییر کند و کمتر شود، قیمت ها بسیار رقابتی خواهد شد که بعید است آقایان چنین برنامه ای داشته باشند.
اینکه حالا آزادسازی و از سرگیری واردات خودرو پیگیری می شود، به دو دلیل است. یکی این که در عمل ثابت شده دو خودروساز بزرگ توانایی تولید و پاسخگویی به تقاضای بازار را ندارند و نکته مهمتر اینکه مقام معظم رهبری از وضعیت صنعت خودرو کشور شدیدا گلایه مند هستند و طی چند نوبت تذکر جدی داده اند؛ چونکه همه مردم ناراضی هستند.

آزادسازی واردات خودرو دو دلیل مهم دارد
این فعال حوزه واردات خودرو مدعی شد: برخی در ارتباط با مبحث از سرگیری واردات به همان شیوه سالهای قبل همچون ۱۳۹۴، خون به پا می کنند که اجازه واردات داده نشود. از نظر بنده این اتفاق نخواهد افتاد. این که حالا آزادسازی و از سرگیری واردات خودرو پیگیری می شود، به دو دلیل است. یکی این که در عمل ثابت شده، دو خودروساز بزرگ توانایی تولید و پاسخگویی به تقاضای بازار را ندارند و نکته مهمتر اینکه مقام معظم رهبری از وضعیت صنعت خودرو کشور شدیدا گلایه مند هستند و طی چند نوبت تذکر جدی داده اند؛ چونکه همه مردم ناراضی هستند.
دادفر افزود: ازاین رو تصمیم گرفتند اقدامی صورت گیرد تا کمی از تب وتاب مبحث کاسته شود. در غیراین صورت هیچ گاه اجازه واردات یک خودرو را هم نمی دادند؛ چونکه خودروسازان ما دولتی هستند و منافع برخی در این صنعت است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در ارتباط با این مورد که دولت اعلام نموده است، دخالتی در واردات نخواهد اشت و کار به دست خود واردکنندگان انجام می شود و دولت تنها نقش نظارت و تسهیل گیری خواهد داشت هم اظهار نمود: دولت هیچ دخالتی نخواهد کرد و تنها ناظر خواهد بود اما لحظه به لحظه و قدم به قدم شما را رها نخواهد کرد. فرمول هایی تدوین می شود که از یک سو، تولیدکننده و از طرف دیگر واردکننده را به بن بست می رساند. البته همانطور که اشاره شد، هنوز هیچ قطعی نیست و همه این ها پیش داوری است؛ بنابراین امیدواریم که تمامی ایرادات گذشته رفع و مسیر هموار شود.

مردم بی جهت عجله نکنند
دادفر تصریح کرد: بایست منتظر ماند تا ببینیم چه مصوبه ای از بدنه دولت و چه دستورالعملی از وزارت صمت بیرون خواهد آمد. مبحث واردات خودرو تا زمانیکه هیات دولت مصوبه رسمی عرضه ندهد و متن مصوبه منتشر نشود، در حد یک گمانه زنی و تبلغات و اظهار نظر است، نه قانون؛ بنابراین باید منتظر ماند و مردم بی جهت عجله نکنند. تا زمانیکه مصوبه واردات نهایی و ابلاغ نشود، هیچگونه وارداتی نخواهیم داشت و هرگونه گمانه زنی در مود آن اشتباه است. دولت خودش هم نمی داند مقرر است چه اتفاقی بیفتد و همانطور که اشاره شد، می خواهند با مبحث واردات خودرو کل مشکلات بوجود آمده در سالهای قبل صنعت خودروسازی را حل کنند و تمام آرزوهای خویش را در واردات فرموله کنند که ممکن نیست.
وی با اعلان اینکه "واردات صرفاً اهرمی جهت تنظیم بازار است"، اظهار داشت: برپایه نظریه ها و نظریه های توسعه، جایگزینی واردات در کالاهایی که مزیت مطلق یا رقابتی برای آنها وجود ندارد، به اثبات رسیده و باید بپذیریم که واردات صرفاً جهت ایجاد رقابت، افزایش عرضه وکاهش قیمت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مابقی فرمول هایی که نوشته شود، در حد نظریه خواهد بود که بعد از مدتی هم احتیاج به تغییر دارد.

از ما نظرخواهی نشد
وی خاطرنشان کرد: علاوه براینکه تابحال تنها کلی گویی هایی عرضه شده است، مغایر قانون هم عمل می شود. طبق مواد ۲، ۳ و ۵ قانون تسهیل فضای محیط کسب و کار، برای تغییر هرگونه قوانین، مقررات یا وضع قوانین بایستی حتما از تشکل های تخصصی دعوت بعمل آید یا نظر آنها کتبا اتخاذ شود اما باوجود این قانون و این که اعلام می شود مقرر است صفر تا ۱۰۰ کار با خود واردکنندگان باشد و دولت تنها ناظر بر ماجرا باشد اما تابحال این اتفاق نیفتاده است و از هیچ یک از واردکنندگان و فعالان این حوزه کسب نظر نشده است.

حداقل ۴ ماه بعد از نهایی شدن مصوبه، خودرو وارد خواهد شد
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در انتها در ارتباط با زمان عملی شدن واردات خودرو و آغاز رسمی واردات، توضیح داد: پیش از این علام کردیم که شهریور ماه واردات آغاز خواهد شد. این اعلام شهریور ماه در این صورت خواهد بود که همین امروز واردات آزاد شده باشد و ثبت سفارش صورت گیرد تا مراحل طی و خودرو ها وارد شود. حداقل و خوشبینانه، چهار ماه از زمانی که مصوبه صادر و دستورالعمل ها مشخص شود، زمان نیاز است تا خودرو وارد شود و با عنایت به مقررات محدودکننده، هیچکس هم نمی تواند این زمان را کم کند. مقررات محدوده در مورد خودرو شامل استاندارد، تعیین نمایندگی، تعیین خدمات بعد از فروش، گمرک، محیط زیست، پلیس راهور و... هم بسیار زیاد است.




منبع:

1401/02/28
22:35:52
5.0 / 5
246
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
گل چرم