در گزارش گل چرم اعلام شد

مگاپروژه های كشاورزی لنگ زمین است

مگاپروژه های كشاورزی لنگ زمین است

به گزارش گل چرم یك تولیدكننده محصولات گلخانه ای با اشاره به اینكه مگاپروژه های كشاورزی معطل اختصاص زمین است اظهار داشت: تولیدات كشاورزی می توانند نقش ویژه ای در ایجاد رونق اقتصادی ایفا كنند.



یوسف ابراهیمی، فعال حوزه تولیدات گلخانه ای در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حدود ۲۵ سال فعالیت در امر صادرات میوه و صیفی جات، اظهار داشت: به صورت خانوادگی در حوزه تولیدات گلخانه ای فعال هستیم و از سال ۷۲ تابحال محصولات را به كشورهای آذربایجان و روسیه صادر می نماییم.
وی با اشاره به اینكه در سال ۹۰ یك گلخانه در سطح ۶ هكتار در جیرفت راه اندازی كردیم اما متاسفانه این طرح با موفقیت همراه نبود، اضافه كرد: از حدود سال ۹۴ مبادرت به تاسیس گلخانه های مدرن و هیدروپونیك در منطقه آزاد ارس كردیم كه در این گلخانه محصولاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان تولید می شود و مقرر است توت فرنگی و سبزی هم به محصولات تولیدی ما اضافه شود.
این فعال بخش خصوصی افزود: پروژه اول در یك زمین ۵۰ هكتاری و در سطح ۳۱ هكتار اجرا شده است. ظرفیت تولید سالانه آن ۱۴ هزارتن است و بیشتر از ۸۵ درصد آن صادر می شود. البته بخشی از این صادرات هم به كشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شود كه البته حدود ۵ درصد است.
ابراهیمی افزود: از سال قبل هم یك پروژه جدید را كلید زدیم كه در این طرح هم گلخانه ای در سطح ۵۷ هكتار راه اندازی می شود و تابحال ۳۲ هكتار آن آماده شده است و در اردیبهشت سال ۹۹ این پروژه به صورت كامل به بهره برداری خواهد رسید.
وی اظهار داشت: برای استمرار تولید در فصولی كه در ارس امكان تولید وجود ندارد گلخانه دیگری را در سراب راه اندازی كردیم كه به علت محدودیت منابع آب، فعلا تا ۱۲ هكتار تعریف شده اما برنامه ای برای تامین آب آن داریم و با شركت آب و فاضلاب استان رایزنی هایی انجام دادیم كه آب در اختیار ما قرار بگیرد و آنرا تصفیه نماییم ازاین رو این گلخانه تا ۶۰ هكتار خواهد رسید.
ابراهیمی با اشاره به اینكه بزرگترین مشكل ما در زمینه دریافت تسهیلات ریالی بوده است، اضافه كرد: با پیگیری هایی كه از راه وزارت جهاد و كمیسیون كشاورزی انجام دادیم طی هفته های آینده بخشی از تسهیلات مورد نیاز در اختیار ما قرار خواهد گرفت.
وی افزود: در زمینه مگاپروژه ها هم مشكل ما بحث زمین است در همین زمینه حدود ۵ سال قبل قرار بود زمینی به سطح ۲ هزارهكتار در اختیار ما قرار بگیرد و این زمین تبدیل به كشت و صنعت نوین در حوزه باغداری و گلخانه شود كه تابحال این اتفاق رخ نداده است.
ابراهیمی به مزایای تولیدات گلخانه ای اشاره نمود و اظهار داشت: افزایش عملكرد در واحد سطح، تولید محصول سالم، كاهش ضایعات، افزایش بهره وری مصرف آب و استفاده بهینه از نهاده های تولید همچون مزایای این نوع تولید است.
وی با اشاره به اینكه درخواست های زیادی از مسؤلان داشتیم كه به نتیجه نرسیده است، اضافه كرد: با اینحال ما به تولید خود ادامه می دهیم و در صورتیكه دولت حمایت كند عملكرد بسیار بهتری خواهیم داشت و سال آینده حدود ۱۰۰ هكتار گلخانه سرپوشیده نوین در كشور اجرا خواهیم كرد كه نخستین بار است در ایران چنین پروژه ای انجام می شود؛ مشاوران هلندی در این زمینه با ما همكاری و از هلند این پروژه را كنترل می كنند.
به گفته ابراهیمی این پروژه نشان داده است كه تولیدات بخش كشاورزی می توانند به شدت اقتصادی باشند و نقش ویژه ای در رونق اقتصادی ایفا كنند.

1398/08/28
08:25:31
5.0 / 5
5325
تگهای خبر: تولید , صادرات , كشاورزی , گلخانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
گل چرم