در همایش روز جهانی خاك در دانشگاه یزد مطرح شد؛

احتمال گسترش بیماری های ناشی از خاك در ایران

احتمال گسترش بیماری های ناشی از خاك در ایران

به گزارش گل چرم رییس سازمان جهاد كشاورزی استان یزد با اشاره به غفلت های انجام شده در حفظ خاك اظهار داشت: باید به دور هرگونه مصلحت اندیشی به سمت بازگرداندن مواد آلی خاك و توجه به كشاورزی حفاظتی حركت نماییم و كود شیمیایی را كنار بگذاریم.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، سیدجمال سجادی پور، در همایش روز جهانی خاك كه با حضور مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشكده منابع طبیعی و كویرشناسی برگزار شد، با اشاره به اهمیت روز جهانی خاك، به معرفی وضعیت خاك های استان پرداخت و اظهار نمود: در سال های گذشته در حفظ خاك و پیشگیری از كاربری زمین های كشاورزی غفلت های زیادی شده است.
وی با اشاره به این كه عده ای معتقدند چون آب كم است باید زمین ها تغییر كاربری داده شوند، اضافه كرد: این نگاه غیرپایدار در كمیسیون های ماده پنج، همچنان وجود دارد و بعنوان یكی از منابع درآمدی شهرداری ها تلقی می گردد به گونه ای كه 30 تا 40 درصد درخواست های این كمیسیون در شهرها مربوط به همین مبحث است.
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان یزد با تاكید بر ضرورت تغییر نگاه های در توسعه اظهار داشت: باید با دوری از مصلحت اندیشی و نگاه منطقه ای و بخشی در مباحث قانونی و اجرای آن، به سمت نگاه توسعه پایدار گام های جدی برداریم.
«محمدحسین پاپلی یزدی» عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس یكی از معضلات عمده خاك را دید اقتصادی جوامع بشری به آن دانست و بیان كرد: در اقتصاد سنتی عدالت اجتماعی و كمك به زنده ماندن ضعیفان، محور بوده ولی امروز بدلیل عدم رعایت قوانین كشور و بی توجهی به دانش و مدیریت بومی شاهد فرسایش شدید خاك در بخش كشاورزی هستیم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: اجرای قوانین موجود در زمینه حفظ و نگهداری خاك، اضافه نمودن درس حقوق به دروس دانشجویان منابع طبیعی و كشاورزی و همینطور گسترش دانش بومی از مهمترین اقدامات برای كاهش مشكلات خاك كشور است.
«عیسی اسفندیارپور» عضو هیئت علمی دانشگاه رفسنجان هم در این همایش به نگرانی های جامعه در مورد معضل استفاده بی رویه كودهای شیمیایی، خاكورزی های بی رویه و نابجا و هم تجمع عناصر سنگین در خاك های كشاورزی اشاره و تصریح كرد: در صورتیكه به این عنصر ضروری برای حیات، نگاه ویژه و راهبردی نشود، دنیا و بویژه ایران باید منتظر گسترش بیماری هایی باشد كه با استفاده از خاك به گیاه، حیوان و انسان منتقل می گردد.
اسفندیارپور در ادامه مطالب جامعی در مورد سلامت و اهمیت خاك بیان داشت و دانشجویان را به تشكیل NGO های كاربردی و پرتوان برای مقابله با مشكلات خاك دعوت كرد.
«سمیه قاسمی» مدیر گروه مدیریت مناطق خشك و بیابانی هم در مورد برگزاری این همایش اظهار داشت: منابع خاك كشور بعنوان ثروت عظیم ملی و بستر اصلی كشاورزی و محیط زیست، در قرن گذشته در سطح جهانی و ملی، مورد بی مهری قرار گرفته و این عدم توجه سبب بروز مشكلات عدیده ای در بهره وری كشاورزی و حفاظت محیط زیست شده است.
وی اضافه كرد: برخی از این مسائل همچون هدررفت و تلفات خاك، كاهش باروری و توان تولید اراضی، افت كیفیت و ارزش غذایی محصولات، كمبود آب و پایین بودن بهره وری مصرف آن، افزایش وقوع حوادث غیرمترقبه و بحران های زیست محیطی از قبیل سیل، خشكسالی، ریزگردها، تهدید بهداشت و سلامت جامعه و همینطور لزوم تولید غذای بیشتر برای جمعیت روزافزون، زنگ خطر را به صدا درآوره است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: خوشبختانه در دو دهه اخیر توجه اندیشمندان جهانی به مبحث مهم منابع خاك معطوف شده است كه تعیین روز پنجم دسامبر در هر سال بعنوان روز جهانی خاك، مبین این بیداری است. در این راستا، این همایش به همت دانشكده منابع طبیعی و انجمن علمی علوم خاك دانشگاه یزد با همكاری سازمان جهاد كشاورزی استان یزد، برگزار شده است. امیدواریم این حركت بتواند قدم بسیار مثبتی در گسترش فرهنگ توجه به خاك و بهره برداری بهینه و مدیریت پایدار آن باشد.



1397/09/15
13:36:22
5.0 / 5
5618
تگهای خبر: تولید , جهاد كشاورزی , كشاورزی , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
گل چرم