یك فعال بازار زعفران مطرح كرد:

رشد اشتغال بخش سنتی با عرضه زعفران در بورس كالا

رشد اشتغال بخش سنتی با عرضه زعفران در بورس كالا

به گزارش گل چرم یك فعال بازار زعفران با اشاره به اینكه عرضه طلای سرخ در بورس كالا باعث رشد اشتغالزایی در بخش سنتی می شود، اظهار داشت: سیستم بورس باعث حذف دلالان و واسطه های غیرضروری می گردد.



غلامرضا كریمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: آغاز معاملات زعفران در بورس كالای ایران سبب اشتغالزایی در بخش سنتی و هدایت این بخش به سمت انجام معاملات نوین این محصول صادراتی شده است.
این فعال بازار زعفران اضافه كرد: قبل از طریق اندازی معاملات زعفران در بورس كالا، نیروهای مربوط به فرآیندهای آزمایشگاهی و بسته بندی حدود ۱۵ یا نهایتا ۲۰ نفر بود كه با راه اندازی این بورس، با واسپاری آزمایشات و بسته بندی زعفران تحویلی از كشاورزان به انبارهای پذیرفته شده در بورس به این شركت ها هم اكنون ۱۲۰ نفر اشتغال زایی مستقیم در این بخش صورت گرفته است.
كریمی اظهار داشت: راه اندازی بورس زعفران عملا به بخش سنتی كمك كرد كه با استفاده از مرجعی به نام بورس كالا قیمت ها را به صورت روزانه رصد كند. ضمن اینكه برخی خدمات به شركت هایی كه قبل از این به صورت سنتی در بازار زعفران فعال بودند، واسپاری شد كه همین امر به اشتغال زایی در این بخش كمك كرده است.
لزوم هدایت پیش خوان های سنتی به سمت شفافیت
وی افزود: پیش خوان های سنتی در بازار زعفران كه به معاملات زعفران می پردازند، در ایران حداقل سابقه صد ساله دارد و بنا نیست بورس تمام سهمیه آنها را جذب كند؛ بلكه مقرر است آنها فعالیت خودشان را دنبال كنند. اما به علت شفاف بودن معاملات در بورس و ضرورت تجهیز سامانه های موجود در انبارها، شرایطی فراهم شده كه پیشخوان های سنتی هم به سامانه های ثبت انبار تجهیز شده و این واحدها هم به سمت معامله در بورس كالا هدایت شوند؛ چون كه سیستم سنتی مرجعی برای كشف قیمت ندارد و باید معاملات انجام شده توسط آنها به كمك ساختار بورس كالا در راه درست هدایت شود.
به گفته كریمی، می توان از ظرفیت پیش خوان های سنتی برای توسعه معاملات زعفران در بورس بهره گرفت و فرآیند خرید را به پیشخوان های سنتی واگذار كرد تا پیشخوان های خرید مدرن بر پایه معاملات بورس در بازار زعفران تولید شود.
این فعال بازار زعفران در مورد توسعه نظام انبارداری زعفران در كشور اظهار داشت: بحث اول نقاط بحرانی كه درباره زعفران وجود داشت مبحث فرآوری، استاندارد سازی و نگهداری در محل امن و ایمن هم از لحاظ حفاظت فیزیكی و هم از لحاظ تامین شرایط استاندارد نگهداری بود كه با استانداردسازی انبارها و پذیرش آنها در بورس كالا، زعفران پذیرش شده در این انبارها با شرایط استاندارد به كشورهای خارجی صادر می گردد تا با اعمال نظارت های لازم، ماهیت و كیفیت زعفران مشخص و به صورت استاندارد به مصرف كننده نهایی برسد.
وی در مورد تبدیل بورس كالا به مرجعیت قیمتی زعفران در جهان اظهار داشت: مرجع رسمی قیمت گذاری زعفران در داخل كشور بورس است؛ بطوریكه روزانه بازار سنتی قیمت زعفران معامله شده در بورس را رصد می كنند. با توسعه نظام انبارداری در دیگر كشورهای مقصد می توان در جهت جهانی شدن مرجعیت قیمتی زعفران در بورس كالا اقدام نمود.
كشف قیمت واقعی مشكلی اساسی در بازار سنتی
وی مشكل دیگر بازار سنتی زعفران را كشف قیمت واقعی دانست و اظهار داشت: پیش از طریق اندازی معاملات زعفران در بورس كالا در روش سنتی هر فعال بازار زعفران كه بامداد زودتر آغاز به كار می كرد قیمت را هم تعیین می كرد كه این یك معضل برای تعیین قیمت های واقعی مطابق با مكانیسم عرضه و تقاضا بود. در این شرایط كشاورز در طول سال زحمت می كشید و موقع برداشت محصول تابع هیجانات بازار می شد و حاصل دسترنج خویش را به نازل ترین قیمت می فروخت. عده ای هم بنا به منافع خودشان در فصل برداشت خرید خویش را متوقف می كردند و محصول دست كشاورز می ماند.
كریمی اضافه كرد: در نتیجه با نبود تقاضا و مازاد عرضه، محصول با قیمت پایین معامله می شد و زمانی كه محصول از دست كشاورز خارج می شد، قیمت ها بالا می رفت. این در شرایطی است كه هم اكنون تمام پیشخوان های سنتی برای معاملات روزانه خود از قیمت پایانی بورس در روز معاملاتی قبل تبعیت می كنند.
بورس بهترین بستر معاملاتی برای طلای سرخ
وی با تاكید بر اینكه امروز همه فعالان بازار زعفران به این نتیجه رسیده اند كه بهترین بستر برای معاملات این محصول كشاورزی، بورس كالای ایران است، اظهار داشت: در سال ۹۶ بحث ارائه خدمات و سیاست های حمایتی از زعفران كاران در بورس كلید خورد و عملا توانستیم شاهد كشف قیمت واقعی زعفران در بورس كالا باشیم و نوسانات شدید بازار را با ساختار و قوانین بورس كنترل و هدایت نماییم.
به گفته كریمی، با راه اندازی معاملات زعفران در بورس كالا، طی ۴۰ سال پس از زمان انقلاب اسلامی، امسال نخستین سالی بود كه ما در فصل برداشت به واسطه حضور زعفران در بورس هیچ گونه نوسان منفی قیمت نداشتیم و كشاورز با اطمینان به ساختار شفاف بورس، به اندازه نیاز خود به نقدینگی محصول خویش را عرضه و در بورس می فروشد. به این ترتیب، در منطقه تربت حیدریه و شهرستان های تولیدكننده زعفران كشاورزی كه از عملكرد بورس ناراضی باشد، وجود ندارد.
وی به افزایش رغبت كشاورزان برای ارتقای كیفیت محصول تولیدی خود با هدف عرضه در بورس اشاره نمود و اظهار داشت: آموزش های لازم در مورد فرایند صدور گواهی سپرده كالایی جهت معامله محصول در بورس كالا باید با استفاده از بورس به كشاورزان ارائه گردد تا عرضه در این بازار در بین كشاورزان فراگیر شود. البته توقع نداریم ورود همه كشاورزان به بورس طی یك یا دو سال انجام شود؛ اما با وجود اینكه كشاورزان شاید طی سال قبل در جهت اجرای سیاست حمایتی خرید توافقی مجبور به عرضه محصول خود در بورس شدند كه طی سال جاری به علت آشنایی با منافع و مزیت های بورس خودشان مایل به ورود به بورس هستند.
وی اضافه كرد: استانداردهایی كه بورس كالا در نظر گرفته است، بسیار دقیق و سخت گیرانه است و نظارت های اعمال شده بر رعایت این استانداردها توسط بورس، باعث افزایش كیفیت محصول قابل معامله در بازار داخلی و محصول صادراتی شده است.
حذف دلال و واسطه غیرضروری به كمك سیستم بورس
این فعال بازار زعفران با اشاره به حذف دلال و واسطه غیرضروری به كمك سیستم بورس، اظهار نمود: به كمك بورس، محصول در انبارهای پذیرفته شده از كشاورز تحویل گرفته شده و پول آن به حساب خود كشاورز واریز می گردد. این فرآیند كاملا برای كشاورز شفاف است و كشاورز از این شفافیت استقبال می كند.
كریمی در خاتمه سخنان خود بر ضرورت كوشش برای فرهنگ سازی بیشتر و اقدام جهت آشنایی كشاورزان با استانداردهای مورد تایید بورس كالا تصریح كرد و اظهار داشت: لازم به نظر می آید كه بورس كالا در حوزه فرهنگ سازی و آموزش فرآیند عرضه محصول در بورس و دریافت گواهی سپرده كالایی به فعالان بازار زعفران وكشاورزان اقدامات خویش را افزایش دهد تا با تولید و توسعه فضاهای آموزشی، افراد بیشتری با بورس كالا و مكانیسم معاملات آن آشنا گردند.

1397/09/20
14:09:07
5.0 / 5
5115
تگهای خبر: استاندارد , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
گل چرم