معاون وزیر جهاد كشاورزی انتقاد كرد:

رسوب كالاهای اساسی در بندر چابهار، هزینه های بالای خدمات بندری

رسوب كالاهای اساسی در بندر چابهار، هزینه های بالای خدمات بندری

به گزارش گل چرم مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به هزینه های بالای حمل كالاهای اساسی، از نبود ناوگان جاده ای مناسب حمل غلات در بنادر امام (ره) انتقاد نمود.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، یزدان سیف در مراسم امضای قرارداد همكاری سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر كشور اظهار داشت: برآورد ما از سرمایه های فیزیكی بخش حمل و نقل شامل جاده، ریل، ریلی، زیرساخت های بندری، كامیون به استثنای كشتی ها و شناورها سرمایه ای نزدیك به ۳۰ میلیون میلیارد ریال است كه رقم بسیار بزرگی به حساب می آید.
وی اضافه كرد: اگر این میزان سرمایه را در سایر بخش های اقتصادی متناظر با بخش حمل و نقل مقایسه نماییم می بینیم كه سهم ۷ درصدی حمل ونقل از GDP(تولید ناخالص داخلی) در مقایسه با سرمایه ضبط شده در این بخش سهم اندك و قابل اغماضی است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اینكه تمام تلاش خویش را برای صرفه جویی در هزینه های مبادله كالا انجام می دهیم اما به علت بالا بودن هزینه های حمل و نقل باز هم نمی توانیم هزینه حمل كالاهای اساسی را كاهش دهیم، اضافه كرد: به علت وجود مشكل لجستیك بعنوان گلوگاه اقتصادی حمل كالاهای اساسی، هزینه های جابجایی این نوع كالاها بسیار بالاست و نمی توانیم در این بخش نسبت به سایر بخش ها تولید رقابت نماییم.
وی با اشاره به ضعف زیرساخت های بنادر خاطرنشان كرد: بعنوان مثال سیلویی كه ۳۰ سال پیش در زمان جنگ در بندر امام خمینی تخریب شد هنوز هم بازسازی نشده است. ازاین رو در مقوله كالاهای اساسی نمی توانیم الگوهایی با سلایق صاحبان لجستیك پیاده نماییم.
مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان كرد: یكی دیگر از مشكلات بالا بودن هزینه حمل كالاهای اساسی، گران بودن كرایه حمل بار با كشتی است در حالیكه سوخت كامیون ها لیتری ۳۰۰ تومان محاسبه می گردد اما ما بعنوان صاحب بار مجبوریم كرایه كشتی را با دلار ۱۱ هزار تومان پرداخت نماییم.
سیف با اشاره به اهمیت انتقال بخشی از بار كالاهای اساسی از جاده به دریا اظهار داشت: در حالیكه ما در بندر امام خمینی غلات تخلیه می نماییم این كالا را با كامیون به بندر بوشهر و بندرعباس منتقل می نماییم، حال آنكه ناوگان دریایی كوچك برای انتقال این دفعه با استفاده از دریا وجود دارد كه در شرایط تحریمی می تواند اشتغال تولید كند.
معاون وزیر جهاد كشاورزی خاطرنشان كرد: یكی دیگر از نقاط ضعف بنادر ما هزینه های بالای خدمات بندری كه ناشی از ناهماهنگی میان بخش های مختلف بوده كه منجر به رسوب كالا در بنادر می گردد. بعنوان نمونه در بندر چابهار به علت كمبود زیرساخت های بندری وقتی كالاهای اساسی را در این بندر تخلیه می نماییم به قدری فشار بر ما وارد می گردد كه به این نتیجه می رسیم كه بهتر بود بار اصلا در چابهار تخلیه نشود.

1397/09/30
14:16:28
5.0 / 5
4931
تگهای خبر: تولید , جهاد كشاورزی , خدمات , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
گل چرم