وزارت صنعت اعلام كرد:

انتشار ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت از راه بخش صنعت و معدن

انتشار ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت از راه بخش صنعت و معدن

به گزارش گل چرم مدیركل دفتر سرمایه گذاری و تأمین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اظهار داشت: از آغاز سال جاری تابحال حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق از راه بخش صنعت و معدن انتشار یافته است.


به گزارش گل چرم به نقل از شاتا، نعمت الله شهبازی در نشست توسعه تأمین مالی بخش تولید از راه روش های نوین ویژه صنعت نساجی، پوشاک و سلولزی بیان نمود: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال جاری چهار جهت گیری اصلی با عنوان جهش تولید، اتمام طرح های نیمه تمام، توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت و تنظیم بازار دارد.
وی با اشاره به اینکه در همین راستا هفت محور تدوین شده که ذیل آنها ۴۰ پروژه و برنامه تعریف شده است، خاطرنشان کرد: تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری مشتمل بر چهار برنامه یکی از این هفت محور است.
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و تأمین مالی وزارت صمت در ادامه اضافه کرد: ۴۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز بخش صنعت و معدن در سال ۱۳۹۸ بوده که از این میزان ۳۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات از راه شبکه بانکی پرداخت شده است و این آمار نشانگر این است که این نیاز و پرداخت با هم تطابق ندارد.
نیاز ۵۷۵ هزار میلیارد تومانی بخش صنعت و معدن برای سال ۱۳۹۹
شهبازی در ادامه با اشاره به اینکه پیشبینی نیاز بخش صنعت و معدن برای سال ۱۳۹۹ حدود ۵۷۵ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: پیشبینی می شود که حدود ۴۱۵ هزار میلیارد تومان از این رقم به صورت سرمایه ثابت و در در گردش به حوزه تولید پرداخت گردد که باز با کسری ۲۸ درصدی مواجه هستیم و لزوم استفاده از روش های نوین بانکی را برای جبران این کسری می طلبد.
وی با اشاره به اینکه سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی باید اضافه بشود، اظهار داشت: البته روند نزولی این سهم سال قبل متوقف گردید و این سهم به ۳۲ درصد رسید.
نقدینگی ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی جامعه در سال گذشته
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و تأمین مالی وزارت صمت با اشاره به اینکه با پارادوکس نقدینگی در جامعه مواجه هستیم، بیان نمود: سال قبل نقدینگی جامعه بیشتر از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که باید با استفاده از روش های نوین نقدینگی را به سمت بخش های مولد همانند تولید بیاوریم.
شهبازی با بیان برخی لزوم های استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی، اظهار داشت: روند کاهشی سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی، عدم تمایل شبکه بانکی در تأمین مالی بلندمدت طرح ها، آثار تورمی منابع تزریقی از راه بازار پول و آمار بالای نکول تسهیلات و مطالبات غیرجاری شبکه بانکی از لزوم های به کارگیری ابزارهای نوین تأمین مالی می باشد.
وی به بعضی از اهداف استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی اشاره نمود و اضافه کرد: هدایت هدفمند نقدینگی سرگردان جامعه به بخش های مولد، تأمین غیرتورمی منابع مالی مورد نیاز بخش تولید، مشارکت سرمایه گذاران خرد در راه اندازی پروژه ها و واحدهای راکد و تنوع بخشی به روش های تأمین مالی بنگاه ها از اهداف استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی است.
انتشار ۲.۵ درصد از اوراق مشارکت سال قبل توسط بنگاه های صنعتی و معدنی
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و تأمین مالی وزارت صمت با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸ یکصد هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر گردید اظهار داشت: حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از این اوراق توسط بنگاه های صنعتی و معدنی منتشر گردید که سهم بخش صنعت و معدن ۲.۵ درصد از این ابزار بوده است.
شهبازی همینطور افزود: در همین چندماهه سال جاری حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق از راه بخش صنعت و معدن انتشار یافته است.
وی افزود: عرضه در بورس یکی از روش های خوب تأمین مالی برای شرکت ها است و این روش علاوه بر تأمین مالی سبب تقویت بنیه مالی شرکت ها هم خواهد شد.
۶۰۰ بنگاه خویش را در بورس عرضه کردند
مدیر کل سرمایه گذاری و تأمین مالی وزارت صمت با اشاره به اینکه ۳۷۰۰ بنگاه دارای صد نفر اشتغال به بالا داریم، اظهار داشت: از این تعداد ۶۰۰ بنگاه خویش را در بورس ارائه کردند و نشانگر این است که بخش مالی بنگاه ها پابه پای بخش فنی آنها باید ارتقا یابد.
شهبازی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی بعد از پذیرش یک شرکت در بورس متعرض به حساب های سنوات آنها نخواهد شد، اظهار داشت: این مورد یکی از چالش های اصلی علاقمندی بنگاه ها برای ورود به بورس بوده است که با طرح مبحث در جلسه سران قوا و موافقت رهبری مصوب شد که بنگاه هایی که سال ۱۳۹۹ در بازار سرمایه پذیرش بشوند، این مشکل مالیاتی آنها حل شود.
اعلام آمادگی بیشتر از ۳۷۰ بنگاه برای ورود به بازار سرمایه
وی با اشاره به اینکه سال جاری می خواهیم ۱۰۰ بنگاه را وارد بورس نماییم یا برای تأمین مالی آنها اوراق مشارکت منتشر نماییم، اضافه کرد: بیشتر از ۳۷۰ بنگاه بالای ۱۰۰ نفر برای پذیرش در بورس یا استفاده از روش های تأمین مالی اعلام آمادگی کردند.
مدیر کل سرمایه گذاری و تأمین مالی وزارت صمت با اشاره به اینکه به دنبال ابداع روشهای جدید نیستیم، اظهار داشت: ابزارهای نوین قابل بهره برداری برای تأمین مالی در صنعت نساجی پوشاک و سلولزی فرابورس، بورس کالا و تأمین مالی زنجیره تامین(SCF) است.
شهبازی در انتها خاطرنشان کرد: در فرابورس امکان انتشار اوراق بدهی، عرضه سهام، ادغام و تملیک وجود دارد و در بورس کالا تأمین مالی از راه گواهی سپرده کالایی، صندوق سپرده کالایی و انتشار انواع اوراق انجام می شود. همینطور روش های سککوک و اوراق گام مختص تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF) است.
گفتنی است در این نشست نمایندگانی از بانک مرکزی، بازار سرمایه، شبکه بانکی و ریاست جمهوری در کنار تولیدکنندگان و انجمن های تخصصی صنعت نساجی، پوشاک و سلولزی حضور داشتند و به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند.




منبع:

1399/04/16
17:55:14
5.0 / 5
2882
تگهای خبر: بازار , تولید , صادرات , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
گل چرم