خودرو های برقی عامل رونق قیمت فلزات

خودرو های برقی عامل رونق قیمت فلزات

ابرهای تیره ای كه بازار فلزات مورد استفاده در نسل آینده خودرو ها را فراگرفته بود، در حال كنار رفتن هستند.



به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، مازاد عرضه و سپس انتشار ویروس کرونا، به چشم انداز کوتاه مدت مواد معدنی مورد استفاده برای تولید باتریهای قابل شارژ خودرو های برقی لطمه زده بود اما حمایتهای جدید دولتهای چین و اروپا برای حمل و نقل سبز و همین طور محدودیت معدنکاری و سرمایه گذاریهای آینده به معنای آن است که بازارهای فلزات به کف قیمت رسیده اند و افت بیشتری نخواهند داشت.

به گفته کریس بری، رئیس شرکت مشاوره هاوس مونتین پارتنرز، فناوریهای باطری ارزانتر می شوند و عامل دیگری برای خوش بینی در چند سال آینده وجود دارد. اتحادیه اروپا سرگرم بازسازی زنجیره تامین صنعت خودروسازی و تشویق به استفاده از خودرو های برقی است و چین هم سیستم یارانه خودرو های برقی را باردیگر برقرار کرده است.

در حالی که مازاد عرضه فلزاتی مانند لیتیوم و کبالت سبب شده بود قیمت آنها نسبت به اوجشان در سال ۲۰۱۸ بیش از نیمی کاهش پیدا کند اما حالا خوش بینی به بازارها بازگشته است. تقاضا برای باطریهای خودرو های برقی موجب خواهد شد بازار گروه فلزات مورد استفاده در این بخش رونق بگیرد.

در حالی که پیش بینیهای کوتاه مدت هدف بازنگری نزولی قرار گرفته اند اما بلومبرگ نیو انرژی فاینانس پیش بینی کرده که فروش خودرو های برقی در سطح جهانی تا چند سال دیگر به رشد بازخواهد گشت و از دو میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۸.۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ افزایش می یابد و سپس تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۶ میلیون دستگاه صعود می کند.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، بازار جهانی برای کاتد برای باطریهای لیتیوم یونی که باطریهای مورد استفاده در خودرو های برقی هستند، از هفت میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۸.۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ افزایش می یابد.

تحلیلگران سیتی گروپ پیش بینی کرده اند که قیمت لیتیوم گرید باطری در مقایسه با سطح فعلی، حدود ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کند که ناشی از رشد تقاضا برای خودرو های برقی در چین و اروپا و منطقی شدن روند عرضه خواهد بود.

کبالت به سبب شیوع پاندمی ویروس کرونا در جمهوری دموکراتیک کنگو و تعطیلی معدن مس و کبالت موتاندای شرکت گلنکور، با محدودیت عرضه روبروست. معدن موتاندا منبع یک پنجم از تولید کبالت جهان در سال ۲۰۱۸ بوده است. البته کبالت بعنوان یکی از مواد مهم در ساخت خودرو های برقی به سبب وضعیت تولید در کنگو که با مسائل حقوق بشر و کار کودک گره خورده، آینده مبهمی دارد بطوریکه شرکت تسلا به دنبال ساخت باطری بدون کبالت در بعضی از مدل های ارزان قیمت خود در چین است.

بازار نیکل مناسب استفاده در باطری هم بدنبال افزایش تقاضا برای باطریهای لیتیوم یونی، در دو تا سه سال آینده با محدودیت عرضه مواجه می باشد و ممکنست تا سال ۲۰۲۳ کمبود عرضه پیدا کرده و قیمت این فلز افزایش پیدا کند.

مشوقهای دولتها تا حدودی آسیبهایی که به تقاضا در دوران شیوع ویروس کرونا وارد شده را تعدیل کرده است. با وجود افت شدید قیمت نفت که اتفاق نامطلوبی برای صنعت خودروی برقی بوده، دولت چین با مجموعه اقداماتی، کوشش برای ترویج استفاده از خودرو های برقی را مضاعف کرده است. بودجه احیای ۱۳۰ میلیارد یورویی آلمان هم حدود ۴۱ میلیارد یورو به بخشهایی مانند حمل و نقل عمومی، خودرو های برقی و انرژی تجدیدپذیر مختص کرده است. فرانسه هم یک بسته محرک مالی هشت میلیارد یورویی برای صنعت خودرو در نظر گرفته که عموما به زنجیره تامین خودرو های برقی متمرکز است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار می رود تقاضا برای باطری های لیتیوم یونی بعد از افتی که در دوران شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ پیدا کردند، باردیگر افزایش پیدا کند.




1399/04/17
14:06:51
5.0 / 5
2994
تگهای خبر: اتحادیه , بازار , تولید , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
گل چرم