دستور جدید تجاری رئیس جمهور

دستور جدید تجاری رئیس جمهور

گل چرم: سازمان توسعه تجارت می گوید با دستور جدید رئیس جمهور، کمیته ای مشکلات و موانع حوزه تجارت را بررسی و برای برطرف شدن آنها تلاش می کند.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، با وجود آنکه میزان رشد تجارت ایران در سال ۱۴۰۰ با وجود ادامه تحریم ها و محدودیت های کرونائی قابل قبول بود اما همچنان در ایران ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه فعالیت ها در این بخش وجود دارد، موضوعی که رئیس جمهور نیز بر آن تاکید کرده است.
سیدابراهیم رئیسی با اشاره به گزارش رییس سازمان توسعه تجارت درباره فرصت ها و چالش های روابط تجاری با کشورهای منطقه، وضعیت تجاری کشورمان را خوب توصیف و بر لزوم بهره مندی از فرصت های موجود و استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه اصرار کرد.
رییس جمهور در ادامه به معاون اول ماموریت داد با تشکیل کمیته ای با حضور مسئولان ذیربط، مشکلات و موانع حوزه تجارت را احصا و در کوتاه ترین زمان برای حل آنها تدبیر کنند.
رئیسی پیگیری را رمز موفقیت دستگاهها در انجام وظایف و ماموریت های شان دانست و اشاره کرد: مشکلات فقط با دستور دادن حل نمی گردد، بلکه دستورات باید منجر به اقدام و عمل جدی شود.
گفتنی است تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم با رفع خیلی از موانع پیش روی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی با رشد همراه بوده است.
بگفته علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در سال ۱۴۰۰، صادرات غیرنفتی کشور، به ۴۸ میلیارد دلار، واردات به ۵۳ میلیارد دلار و تراز تجاری به بالای ۱۰۳ میلیارد دلار رسیده است.
علیرضا پیمان پاک همین طور از رشد ۶۵ درصدی صادرات به عمان، رشد۱۴۰ درصدی صادرات به ترکیه، رشد ۷۰ درصدی صادرات به اندونزی، رشد ۱۵۰ درصدی صادرات به غنا و رشد ۵۰۰درصدی صادرات به آفریقای جنوبی در سال ۱۴۰۰ آگاهی داده است.
رفع موانع تجارت خارجی در حوزه برگشت ارز و گمرکات، پشتیبانی از تجار در خارج از کشور، محور قرار دادن مسائل تجارت خارجی در کمیسیون های مشترک، انعقاد و پیگیری موافقت نامه های تجاری، تسهیل قوانین و مقررات، فعال کردن کریدورهای تجاری، استفاده از فرصت های تجاری در کشورهای همسایه همچون اقدامات وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم بوده است.
هم اکنون نیز توسعه تولید صادرات محور، پشتیبانی از صادرات کالاهای دانش بنیان، توسعه صادرات کالاها با ارزش افزوده بیشتر و جلوگیری از خام فروشی، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش، کنسرسیوم سازی، آینده پژوهی و تحلیل و مطالعات بازار همچون اقداماتی است که از طرف سازمان توسعه تجارت پیگیری می شود.




منبع:

1401/02/04
09:58:16
5.0 / 5
550
تگهای خبر: بازار , تولید , صادرات , صادركنندگان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
گل چرم