تاثیر كرونا بر بازار خرده فروشی

كرونا میوه را گران كرد، تقاضای شیرینی و غذا را كم كرد

كرونا میوه را گران كرد، تقاضای شیرینی و غذا را كم كرد

گل چرم: ویروس كرونا حدود یك هفته ای است كه به صورت جدی به ایران وارد شده و این مساله بر بازارهای اقتصادی خصوصاً خرده و عمده فروشی كالا تاثیر گذاشته است كه دست فروشان مترو نیز از كاهش تقاضا بی نصیب نبوده اند و در سوی دیگر بازار خرده فروشی قیمت میوه و سبزه رشد داشته است.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، در چند وقت اخیر بیماری كرونا در سطح جهانی شیوع پیدا كرده و حتی بازارهای جهانی همچون بورس های خیلی از كشورها را تحت تاثیر قرار داده و در بعضی موارد به تعطیلی كارخانجات منجر گردید كه با ورود این ویروس به ایران، شرایط فعالیت داروخانه ها و واحدهای عرضه محصولات بهداشتی به شدت رونق پیدا كرد، اما این تمام ماجرا نیست برای اینكه در سوی دیگر بازار، واحدهای خرده فروشی و عمده فروشی تحت الشعاع ویروس كرونا قرار گرفته اند و كسادی در بازارهای مختلف همچون فروشگاه های مواد غذایی، شیرینی فروشی ها مشهود است.
اما پیش از اشاره به واحدهای فروشگاهی، حضور در مترو تهران نشان دهنده آن خواهد بود كه میزان حضور افراد به شدت در مترو كاهش یافته و خیلی از افراد در چند روز اخیر از مترو استفاده نمی كنند، بنظر می رسد این كاهش جمعیت در مترو در كسب و كار دست فروشان مترو نیز موثر بوده است برای اینكه تعداد آنها كاهش یافته است.
در گذشته در مترو تهران و كرج دست فروشان هر آنچه كه جابه جایی آن آسان است را عرضه می كردند از این موارد می توان به مسواك، خمیردندان، كرم دست، جوراب، آدامس، دفتر نقاشی، خودكار، باطری، پیراشكی داغ، آب معدنی و... اشاره نمود، البته ناگفته نماند در قسمت بانوان محصولات آرایشی و بهداشتی نیز عرضه می شد. اما در ایام اخیر محصولات دست فروشان به آدامس و جوراب های مردانه خلاصه می شود و محمد كه جوانی بیست و چند ساله است در مورد شرایط كاری و تاثیر كرونا بر كسب و كار آنها می گوید، در ایام اخیر با كاهش میزان استفاده افراد از مترو، میزان فروش ما كاهش ۵۰ درصدی را تجربه كرده و هرچه به ساعات پایانی روز و هفته نزدیك می شویم علاقه مردم برای خرید كمتر می شود و این در حالیست كه حتی قیمت ها را كاهش دادیم اما مردم به خرید ترغیب نمی شوند.
وی بیان می كند در ایام گذشته بعضی از دست فروشان مترو به عرضه ماسك و دستكش روی آورده اند و برای فروش بیشتر از مترو خارج شده و در ورودی های مترو مستقر شده اند.
حال اگر از مترو تهران خارج شده باشید و گذری در سطح شهر داشته باشید متوجه خواهید شد كه نسبت به روزهای گذشته حجم تقاضا برای خرید شیرینی كاهش یافته و بر میزان تقاضا در واحدهای میوه فروشی افزایش یافته است، این افزایش تقاضا در رابطه با سفارش های پزشكی بوده و میوه هایی همچون كیوی، پرتقال آبگیری، نارنگی و هویج از پرفروش ترین میوه های سطح شهر است. البته بنظر می رسد با افزایش تقاضا برای این دست میوه ها كه دارای ویتامین بوده و در افزایش قدرت ایمنی بدن در مقابل ویروس كرونا موثر است، افزایش قیمت به ثبت رسیده است.
بررسی ها از سطح شهر گواه آن است كه هر كیلو نارنگی بندری ۲۲ هزار، پرتقال خونی ۱۵ هزار، پرتقال شمال ۱۲ هزار، پرتقال جنوب ۱۸ هزار، لیموشیرین ۱۹ هزار، كیوی ۲۰ هزار و هویج ۸ هزار تومان است كه قیمت مصوب میدان میوه و تره بار هر كیلو نارنگی بندری از ۷ تا ۱۱ هزار، پرتقال خونی ۳.۵ تا ۵.۵ هزار، پرتقال شمال ۲.۵ تا ۵.۵ هزار، پرتقال جنوب ۴ تا ۱۰ هزار، لیموشیرین ۴ تا ۷.۵ هزار، كیوی ۴.۵ تا ۱۰ هزار، هویج ۱ تا ۲.۵ هزار تومان اعلام شده است.




منبع:

1398/12/08
09:55:07
5.0 / 5
624
تگهای خبر: بازار , تجربه , خرید , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
گل چرم