مخالفت قطعه سازان با تصمیم اخیر بانك مركزی

مخالفت قطعه سازان با تصمیم اخیر بانك مركزی

به گزارش گل چرم به قول دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، به دنبال تخصیص تسهیلات ۴۰۰۰ میلیارد تومانی به قطعه سازان، اعلام بانك مركزی برای پرداخت ۷۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دیگر به صورت یورویی با بازپرداخت ۹ ماهه و به قیمت روز، برای این انجمن قابل قبول نیست.


مازیار بیگلو در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: طبق مصوبه هیئت دولت قرار بود ۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت ۴۰۰۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۷۰۰۰ میلیارد تومان دیگر به صورت ارزی ( ۸۴۴ میلیون یورو) در اختیار قطعه سازان و خودروسازان قرار گیرد.
به قول وی، ۴۰۰۰ میلیارد تومان اولیه پرداخت گردید و تابحال ۸۵ درصد آن توزیع شده و تا آخر امسال توزیع ۱۰۰ درصدی صورت خواهد گرفت.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو خاطرنشان كرد: اما بحث اصلی، ۷۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است كه طبق اعلام بانك مركزی، معادل آن مقرر است در چارچوب ۸۴۴ میلیون یورو پرداخت گردد. حالا بانك مركزی اعلام نموده كه این مبلغ به صورت یورو به قطعه سازان داده می شود اما بازپرداخت آن باید ۹ ماهه و به قیمت روز تسویه شود.
وی تصریح كرد: چگونه می توانیم اجازه دهیم خودروساز و قطعه ساز، ۹ ماه از ارزی استفاده كنند كه زمان بازپرداخت مبلغ آن مشخص نمی باشد. اگر حالا نرخ یورو ۱۰ هزار تومان باشد، امكان دارد در زمان بازپرداخت نرخ آن به ۲۰ هزار تومان برسد؛ بنابراین پیشنهاد ما این است كه این مبلغ همانند ۴۰۰۰ میلیارد تومان اولیه به صورت ریالی در اختیار قطعه سازان و خودروسازان قرار گیرد.

خودروهای ناقص كف كارخانه، بزودی تكمیل می شوند
بیگلو در ارتباط با اینكه هم اكنون نزدیك به ۲۰ تا ۲۵ هزار دستگاه خودروی ناقص در شركت خودروسازی سایپا وجود دارد كه بیشترین سهم آن هم به پراید و تیبا اختصاص دارد، اظهار نمود: علل متعددی برای توقف این ۲۰ و چند هزار خودروی مانده در كف كارخانه ها وجود دارد؛ اما مهمترین علت آن مربوط به كمبود قطعات الكترونیكی و قطعات با تكنولوژی بالا همچون ایربگ است. علاوه بر این قطعه سازان در واردات و تأمین مواد اولیه داخلی هم گرفتار مشكلات فراوان هستند.
وی ادامه داد: تسهیلات پرداخت شده مقداری دست تأمین كنندگان و خودروسازان را باز كرد تا بتوانند قطعات با منشأ خارجی را به تولید داخل برسانند. پرداخت این تسهیلات سبب شد كه نقدینگی به دست قطعه سازان و خودروسازان برسد و بتوانند قطعات را تأمین كنند. البته قطعه سازان منتظر بخش دوم نقدینگی هم هستند. خودروسازان بزرگ هم اعلام نموده اند كه در روزهای عید فعال بوده و با تكمیل قطعات، آن حجم از خودروهای متوقف شده را تكمیل كرده و تحویل خواهند داد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: با عنایت به اینكه پس از گذشت چند ماه از آغاز تحریم ها، قطعه سازان راهكارها و كانال های خویش را برای دور زدن تحریم ها در دست دارند، با رسیدن این نقدینگی می توانند مسائلی همچون دپوی خودروهای ناقص در كف كارخانه را جبران كنند. همین میزان نقدینگی رسیده به دست آنها سبب شده تیراژ بالا رفته و تولید افزایش یابد.

۹۷، سال پر فراز و نشیب قطعه سازان
بیگلو سالی كه پشت سر گذاشته شد را اینگونه توصیف كرد كه سال ۹۷، سال بسیار پر فراز و نشیبی برای قطعه سازان بوده است؛ به صورتی كه افت تیراژ تولید برای همه محسوس بوده است. ضمن اینكه قطعه سازان و خودروسازان هم متحمل زیان های هنگفت از بابت افزایش قیمت مواد اولیه كه البته شامل ارز هم می شود، شده اند. اما با وجود همه فراز و نشیب ها، اقدام مثبتی توسط انجمن قطعه سازان با كمك خودروسازان صورت گرفت.
وی افزود: با عنایت به اینكه شورای رقابت تعیین كننده قیمت ها به صورت دستوری بود، قطعه سازان هم مجبور بودند با قیمت دستوری قطعه به خودروسازان تحویل دهند؛ در نتیجه از آنجایی كه خودروسازان حاضر به افزایش قیمت ها نبودند، مسیر تغییر نمود و شورای رقابت از قیمت گذاری ها كنار گذاشته شد. سپس سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان وارد شد و باردیگر قیمت ها را بررسی و قیمت های جدید را اعلام نمود.
او اضافه كرد: عملاً این مبحث را باز كردیم كه اگر نرخ مواد اولیه و نرخ ارز افزایش می یابد، قطعه ساز هم باید به ناچار قیمت كالای خویش را بالا ببرد.

واردات بدون انتقال ارز باید باز هم آزاد شود
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به اینكه سال آینده هم همین روند ادامه دار خواهد بود، اظهار داشت: در ابتدا تمركز را بر خودكفایی بیشتر خواهیم گذاشت؛ چون كه هدف ما این است كه مصرف ارز را كاهش داده و خویش را از وابستگی به خارج رها نماییم. همینطور برنامه دوم این است كه روی افزایش تیراژ تولید هم برنامه ریزی داشته باشیم؛ چون كه وقتی تیراژ افزایش می یابد جلوی افزایش قیمت خودرو گرفته می شود.
بیگلو تصریح كرد: علاوه بر این، مبحث دیگری كه برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد و حتماً در سال جدید پیگیری خواهیم كرد، این است كه واردات بدون انتقال ارز مجدداً فعال شود. قبلاً این نوع از واردات آزاد بود و ما از صرافی ها برای آن استفاده می كردیم، اما از آغاز امسال بانك مركزی جلوی آنرا گرفت. واردات بدون انتقال ارز ابزاری در دست قطعه سازان و خودروسازان بود برای آنكه تحریم ها را دور بزنند؛ اما حالا این ابزار از آنها گرفته شده است؛ بنابراین لازم است مجدداً به ما برگردانده شود تا همچون سال ۱۳۹۱ بازیابی تولید خودرو داشته باشیم و تیراژ تولید را بالا ببریم.



1397/12/25
12:11:20
5.0 / 5
3047
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
گل چرم