سایپا در مدار رشد قرار گرفت

سایپا در مدار رشد قرار گرفت

به گزارش گل چرم، طبق آخرین آمارها تعهدات معوق سایپا به 845 دستگاه رسیده که این عدد با عنایت به تولید روزانه 1900 دستگاه خودرو، بسیار کم است؛ همین مبحث نوید خبرهای خوشی را از صنعت تولید خودرو نشان داده است.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، طی سالهای قبل، صنعت خودرو بسیار نحیف شده است. صنعتی که می توانست در دهه 90 رشد کند و حرفی برای گفتن در بازار داخلی و حتی کشورهای هدف صادراتی داشته باشد، به سبب تحریم و بی فکری مدیران وقت، گرفتار افول شد.
در حالیکه تولید خودرو بشدت کاهش پیدا کرد، تعهدات معوق خودروسازان فزونی یافت و روز به روز از کیفیت خودرو های وطنی کاسته شد. حتی رهبر معظم انقلاب از کیفیت خودرو های ایرانی ابراز نارضایتی کردند. مجموع این عوامل سبب شد که مردم نسبت به صنعت خودرو و آینده ای که خواهد داشت، ناامید شوند. اما از سال 1400 ورق برگشت و اتفاق های مهمی در صنعت خودرو رخ داد که مهم ترین آن افزایش تولید و دیگری پاسخ بهتر به مشتریانی بود که ماه های طولانی برای تحویل خودرو معطل مانده بودند، یکی از خودروسازانی که توانست این اتفاق مهم را رقم بزند، سایپاست.
نرخ عبور مستقیم محصولات سایپا 100درصد است
از سال 1401، خودروسازان و بخصوص سایپا روند رو به جلو و توسعه ای را شروع کردند. بر مبنای اطلاعات رسیده به دست ایسنا، 26 ماه پیش، سایپا 87 هزار خودرو کف پارکینگ خود داشت، خودرو های که نقص قطعه داشتند و یا به سبب پاس نکردن استانداردهای الزامی زمین گیر شده بودند. حتی آمارها نشان میدهد طی سه سال 98، 99 و 1400 میانگین تعهدات معوق سایپا 42 هزار دستگاه بوده است. بطور قطع این عدد برای صنعت خودرو و انحصاری که شورای رقابت از آن صحبت می کند، فاجعه بوده است. طبق آخرین آمارها تعهدات معوق سایپا به 845 دستگاه رسیده که این عدد با عنایت به تولید روزانه 1900 دستگاه خودرو، بسیار کم است. از سویی در حالیکه در سال 1400، تنها 9 درصد خودرو های سایپا تجاری سازی می شد و مابقی در صف می ماند تا تأمین قطعه صورت گیرد، مجموع تولید روزانه با زحمت به یک هزار دستگاه می رسید اما حالا نرخ عبور مستقیم خودرو های سایپا 100درصد شده است. آمار دیگر که فاجعه آن روزها را نشان میدهد اینست که در سال 1400 یعنی نخستین سالی که دولت سیزدهم فعالیت خویش را آغاز کرد، فروش گروه سایپا بعنوان یک بنگاه صنعتی که باید به فکر توسعه محصول، بهبود کیفیت و افزایش بهره وری باشد، تنها 50 همت بود ولی حالا این عدد درحال نزدیک شدن به 160 همت است.
کاهش مصرف بنزین محصولات سایپا
به سبب آنکه طی سالهای قبل خودرو های جدید و به روز، روانه بازار نشده بود، میانگین مصرف سوخت خودرو های داخلی افزایش پیدا کرد، و همین مساله سبب شد که روز به روز از تعداد روزهای هوای پاک کاسته شد. خوشبختانه این رویه هم درحال اصلاح است. بعنوان مثال در سال 1400، خودرو های سواری سایپا 7.35 لیتر سوخت به ازای هر صدکیلومتر پیمایش مصرف می کردند اما سال قبل این عدد به 7.26 لیتر رسید و سالجاری بطور قطع میانگین مصرف بنزین سایپا 6.9 لیتر خواهد شد. همینطور در جهت برنامه توسعه محصول و ورود انبوه خودرو های دوگانه سوز، برقی و هیبرید تولید داخل و وارداتی، میزان مصرف سوخت محصولات سواری گروه سایپا سال آینده به 6 لیتر و سال 1404 متوسط مصرف بنزین به 4.1 لیتر خواهد رسید.
افزایش بهره وری سایپا به 40 درصد
با روندی که طی ماه های گذشته سپری شده، بهره وری گروه سایپا بهبود یافته است. هزینه های دستمزد و سربار در شرکت سایپا در سال 1400 حدود 11.2 درصد بود و این عدد در سال 1401 حدود 8درصد شد و در شش ماه اول سالجاری عدد یاد شده به 6.8 درصد رسید. همینطور شاخص بهره وری نیروی انسانی با محاسبه هزینه تبدیل هر خودرو 40 درصد شده است. در سایر شاخص ها هم رشدهای مناسبی کسب شده است. بعنوان مثال شاخص اثربخشی کلی تجهیزات در سایپا در سال 1400، حدود 25 درصد بود و در سال قبل عدد 38 درصد حاصل شد و در شش ماه سال جاری هم عدد 50 درصد به دست آمده است.
کاهش رجوع مردم به نمایندگی های سایپا
کیفیت هم یکی از موضوعات مهمی است که خودروسازان در دستور کار خود قرار دادند. از 26ماه پیش گروه سایپا به دنبال ارتقا کیفیت محصولات خود است و شاید برگ برنده وی در این ماجرا بهبود کیفیت قابل توجه خودروی شاهین است. بر مبنای آن چه که سایپایی ها اعلام کردند، 250 پروژه بهبود کیفیت با هدف رفع ایرادات مدنظر قرار گرفته و نتایج خوبی هم حاصل شده است. همچون دستاوردها در این زمینه میتوان به بهبود 59درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در شبکه خدمات بعد از فروش طی 2ماه یا 3 هزار کیلومتر، کاهش 18درصدی شکایات مشتریان از کیفیت محصول، کاهش صدای موتور و سیستم تعلیق از راه بهبود مکانیزم ها و کاهش رجوع مشتریان به نمایندگی ها اشاره نمود. همینطور در سه ماه ابتدایی سال 1400، به ازای هر دستگاه خودرو، سه میلیون تومان هزینه گارانتی پرداخت می شد اما سال 1401 این عدد به دو میلیون تومان رسید و امسال عدد یاد شده به یک میلیون تومان رسیده است. این در حالیست که طی این مدت افزایش نرخ دستمزد و قطعات، را شاهد بودیم.
بر این اساس میتوان خوش بین بود که با دست فرمانی که خودروسازان و بخصوص سایپا در پیش گرفته است، سال آینده خبرهای خوشی از صنعت خودرو و بخصوص سایپا بشنویم و شاید وعده ای که مدیران قبلی نتوانستند محقق کنند در این دولت محقق شود و سایپا بتواند آریای برقی را بعنوان نخستین خودروی برقی کشور روانه بازار کند.




منبع:

1402/12/08
01:24:56
5.0 / 5
203
تگهای خبر: استاندارد , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
گل چرم