صنعت، معدن و تجارت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وام گرفت

صنعت، معدن و تجارت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وام گرفت

گل چرم: بخش صنعت، معدن و تجارت در پنج ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از مجموع تسهیلات بانكی را به خود مختص كرده است.



به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، آمارهای مربوط به عملكرد شبكه بانكی در پرداخت تسهیلات در پنج ماهه ابتدایی امسال حاكی از پرداخت حدود ۲۴۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی بوده كه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان معادل ۱۵.۶ درصد افزایش داشته است.

از مجموع تسهیلات پرداختی حدود ۱۴۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا كرده كه ۶۱.۶ درصد كل تسهیلات پرداختی است و در قیاس با دوره مشابه سال قبل بیش از ۱۱ درصد افزایش دارد، اما در بین بخش های اقتصادی سهم "صنعت و معدن" به حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان می رسد كه ۵۷ هزار میلیارد تومان آن به تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا كرده است. در كنار این بخش حوزه بازرگانی ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت كرده كه مجموع سهم حوزه "صنعت، معدن و تجارت" را به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می رساند. در بخش های دیگر حوزه "كشاورزی" ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، "مسكن و ساختمان" ۲۰ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان و خدمات ۹۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت كرده است.

در حالی حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان در پنج ماهه ابتدایی امسال بین حدود سه میلیون و ۴۲۸ فقره توزیع شده كه این تسهیلات به صورت كامل وام های جدید نیست و بخشی از آن تمدید وام های قدیمی به حساب می آید.

با وجود نقدینگی هنگفتی كه در اقتصاد ایران وجود دارد بانك ها درگیر تنگنای مالی و تامین نقدینگی هستند كه برای پرداخت تسهیلات بخصوص تسهیلات تكلیفی در سال گاها به سمت اضافه برداشت از بانك مركزی حركت كرده اند. این موضوعی كه مورد انتقاد كارشناسان و البته بانك مركزی قرار داشته و عاملی برای بی انضباطی بانك ها و به دنبال افزایش تورم محسوب می شود؛ از این رو بانك مركزی تاكید دارد كه بانك ها باید توان مالی خویش را با استفاده از افزایش سرمایه و بهبود كفایت سرمایه خود، كاهش معوقات بانكی و افزایش بهره وری بالا ببرند و از جانب دیگر بازارهای بزرگ مالی همچون بازار سرمایه به سمت تامین مالی اقتصاد حركت كنند كه تا حدی این دفعه از دوش بانك ها برداشته شود.




1397/07/01
00:05:37
0.0 / 5
5463
تگهای خبر: بازار , خدمات , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
گل چرم