دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی:

كرونا نبود، مرز تولید در سال شكسته می شد

كرونا نبود، مرز تولید در سال شكسته می شد

گل چرم: بگفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی كشور، بااینكه سال 98، سالی پر فراز و فرود به لحاظ تیراژ تولید برای صنعت خودرو ایران بود اما در آخر این سال عملكرد و دستاورد قابل قبولی از اتحاد و همبستگی خودروسازان و قطعه سازان برجای ماند.


آرش محبی نژاد در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینكه بر طبق آمار، انحراف منفی و تجمیعی تولید خودروسازان از ۴۰ درصد در نیمه اول سال قبل به حدود ۱۳ درصد در آخر سال ۹۸ رسید، اضافه كرد: در نیمه اول سال ۹۸ تولید در ایران خودرو به خصوص در مردادماه كاهش بیشتری یافت و نوعی سقوط آزاد در تولید ایران خودرو صورت گرفت. افت تولید ایران خودرو در نیمه سال ۹۸ سبب شد كه این خودروساز تا حدودی زنجیره تامین خودرا از دست بدهد. این روند نزولی تولید بااینكه در سایپا نیز با شیب بسیار ملایم تری تا مرداد ۹۸ ادامه داشت اما در سه ماه شهریور، مهر و آبان روند تولید سایپا بمراتب بهتر و بالاتر از ایران خودرو شد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی اضافه كرد: سایپا در طول سال ۹۸ با ایجاد تناسب در پرداخت و برنامه ریزی و نظم بخشی در توزیع مطالبات، روندی پایدار و ضرب آهنگ مشخصی را در تولید و پرداخت مطالبات داشت، چنانچه این شركت در ۸ ماه اول سال ۹۸ تولیدكننده برتر صنعت خودرو كشور بود و بار اصلی تولید در سال قبل بر دوش سایپا بود. ضرب آهنگ حركت سایپا، ضرب آهنگی مشخص و نظام مند در سال قبل بود بطوریكه این روند در نهایت سبب شد این شركت در سال ۹۸ تیراژ قابل قبولی را به لحاظ تولید از خود بر جای بگذارد و در 8 ماهه هشت سال، سایپا به تنهایی بار تولید را به دوش كشید.

كرونا و خلف وعده نظام بانكی؛ سبب عدم درخشش صنعت خودرو در اسفند ۹۸
محبی نژاد در ادامه با اشاره به تبعات شیوع ویروس كرونا بر افت تولید خودروسازان در ماه پایانی سال ۹۸ اضافه كرد: بدون شك در صورت نبودن تحریم ها و عدم وجود ویروس كرونا، این میزان انحراف از تولید را نیز نسبت به سال ۹۷ شاهد نبودیم، بلكه این امكان وجود داشت كه مرز تولید ۹۷ نیز در سال ۹۸ شكسته شود. ورود كرونا به كشور و به همراه آن خلف وعده نظام بانكی در پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان سبب عدم درخشش صنعت خودرو در ماه پایانی سال شد و اختتام پرفروغی در انتهای سال ۹۸ برای این صنعت رقم نخورد!
وی تصریح كرد: سال قبل در چارچوب برگزاری چهار میز ساخت داخل بیش از ۷۰ درصد قطعات وابسته با حمایت خودروسازان و جانفشانی قطعه سازان داخلی سازی شد و بعضی از این قطعات نیز به تولید انبوه رسید و برخی از آنها نیز در آینده نزدیك به تولید انبوه خواهد رسید كه بطور قطع تمام این دستاوردها و تبدیل فرودها به فراز نتیجه تلاش و برنامه ریزی خودروسازان و همت قطعه سازان بوده است.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی با اشاره به حركت پایدار و شفاف سایپا در پرداخت مطالبات اشاره كرد: امید است در سال جدید نیز شاهد تدوام حركت با ثبات و بر مدار پایدار در سایپا باشیم و همزمان افزایش تولیدی كه سال قبل در ایران خودرو صورت گرفت امسال تداوم پیدا كند كه در صورتیكه این امر اتفاق بیافتد هر دو خودروساز بزرگ با اتحاد و همدلی با زنجیره تامین جهش تولید را رقم خواهند زد.




منبع:

1399/02/03
13:21:08
5.0 / 5
4367
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
گل چرم