لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

جرایم تخلف از اجرای قانون پایانه های فروشگاهی مشخص شد

جرایم تخلف از اجرای قانون پایانه های فروشگاهی مشخص شد

به گزارش گل چرم نمایندگان مجلس جرایمی را در صورت تخلف از اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تعیین كردند.



به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز(یكشنبه) و در ادامه بررسی جزئیات لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مواد ۲۲، ۲۳ و ۲۴ را تصویب كردند.

طبق ماده ۲۲، این لایحه تخلفات زیر حسب مورد، باعث تعلق جریمه به شرح زیر خواهد شد:

الف - عدم صدور صورتحساب الكترونیكی، معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الكترونیكی یا ۲۰ میلیون ریال، هر یك كه بیشتر باشد.

ب- عدم عضویت در سامانه مؤدیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مؤدیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، یا ۲۰ میلیون ریال، هر یك كه بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های مبحث قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی.

پ- عدم اعلام شماره حساب یا حسابهای بانكی واحد اقتصادی كه گردش مالی واحد با استفاده از آن با آنها انجام می گردد به سازمان، معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده با استفاده از آن حساب یا ۲۰ میلیون ریال، هر یك كه بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های مبحث قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی.

ت- عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش كردن صورتحساب، معادل دو درصد مبلغ صورتحساب های مذكور یا معادل بیست میلیون ریال هر یك كه بیشتر باشد.

ث- عدم رعایت احكام مذكور در مواد (۱۲)، (۱۳) و (۱۶) این قانون، معادل یك درصد مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل ۱۰ میلیون ریال، هر یك كه بیشتر باشد.

تبصره ۱- مبلغ جریمه های ثابت مندرج در این قانون، متناسب با نرخ تورم بر مبنای آخرین اعلام بانك مركزی، هر سال توسط سازمان اعلام می گردد.

تبصره ۲ - سازمان نمی تواند بیشتر از ۵۰ درصد جرائم مبحث این ماده را مورد بخشودگی قرار دهد.

تبصره ۳- در صورت اعمال جریمه های مبحث بند «الف» و «ث» این ماده جریمه مبحث ماده (۱۹۹) قانون مالیات های مستقیم اعمال نمی گردد و صورت اعمال جریمه مذكور در بند «ب» جریمه مذكور در بندهای «الف» و ت اعمال نمی گردد.

همچنین طبق ماده ۲۳، هر شخصی كه به قصد تقلب یا اختلال در نظام مالیاتی كشور، مبادرت به تولید و عرضه با استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و پایانه های فروشگاهی معیوب یا تجهیزات معیوب كننده نماید، یا پایانه فروشگاهی خود یا دیگران را تخریب نماید، علاوه بر جبران ضرر و زیان، حسب مورد به یك یا چند مورد از مجازات های تعزیری درجه شش به غیر از حبس، محكوم می گردد.

بر اساس تبصره ۱ این ماده تكرار جرم مبحث این ماده برای بیشتر از سه بار، باعث مجازات های تعزیری درجه پنج به غیر از حبس، حسب مورد می گردد.

طبق تبصره ۲همین ماده مبادرت به جرم مبحث این ماده به صورت گروهی و سازمان یافته، باعث مجازاتهای تعزیری درجه چهار به غیر از حبس، حسب مورد می گردد.

همچنین در ماده ۲۴ آمده است در صورت عدم رعایت احكام مذكور در ماده (۲) این قانون، سازمان موظف است مراتب تخلف را به وی و مرجع صادر كننده مجوز فعالیت واحد متخلف اعلام نماید. مرجع مذكور مكلف است حداكثر ظرف مدت یك هفته از اعلام سازمان، نسبت به اخطار كتبی به واحد متخلف اقدام نماید.

چنانچه واحد مذكور ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ دریافت اخطار، نسبت به عضویت در سامانه مؤدیان اقدام ننماید، برای بار اول به مدت دو هفته و برای دومین بار از دو تا شش ماه با بیان مرجع صدور مجوز، توسط نیروی انتظامی، و در مورد كسب و كارهای مجازی، توسط كارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تعطیل یا مسدود خواهد شد. در صورتیكه بعد از گذشت پانزده روز، مرجع صادر كننده مجوز تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی با كارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ابلاغ نكند، سازمان موظف است رأسا تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا كاركرده مذكور ابلاغ كند. در این صورت، مرجع صادر كننده مجوز با متخلف در پرداخت مالیات و جریمه ها مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

بر اساس تبصره ۱، در صورت تداوم تخلف واحد كسب و كار بعد از گذشت یك سال، مجوز فعالیت واحد متخلف توسط مرجع صادر كننده مجوز ابطال خواهد شد.

طبق تبصره ۲، این ماده بانك مركزی موظف است درگاه ها و پایانه های پرداخت واحد متخلف را در زمان تعطیلی یا تعلیق فعالیت آن واحد، مسدود كند.






1397/10/02
16:02:14
5.0 / 5
5185
تگهای خبر: تولید , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
گل چرم