یك مقام مسئول:

7500 هكتار از آب بندان های استان های شمالی مرمت و بهسازی شد

7500 هكتار از آب بندان های استان های شمالی مرمت و بهسازی شد

به گزارش گل چرم یك مقام مسئول اظهار داشت: طبق برنامه پیشبینی شده ۷۵۰۰ هكتار از آب بندان ها در سه استان شمالی كشور در سال ۱۳۹۸ با اعتباری بالغ بر ۲۴۵۰ میلیارد ریال مرمت و بهسازی قرار گرفته است.


به گزارش گل چرم به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رضا سرافرازی با اشاره به این که آب بندان ها نمونه ارزشمندی از دانش یا فناوری بومی مردمان مناطق مختلف بخصوص شمال ایران به حساب می آید، اظهار نمود: آب بندان ها، یک اکوسیستم آبی برای ذخیره سازی آب به منظور مصارف کشاورزی، تغذیه آب های زیرزمینی، آبزی پروری و از دیدگاه بوم شناختی هم بعنوان محل مناسب برای زیست پرندگان و حیات وحش، حافظ تنوع زیستی و ایجاد مناظر زیبا به حساب می آید.
وی اضافه کرد: آب رودخانه ها و هرزآب ناشی از بارندگی در فصل های غیرکاشت از راه کانال ها و پمپاژ به آب بندان ها هدایت شده و در فصل بهار و تابستان برای آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.
سرافرازی افزود: علاوه بر کارکردهای کشاورزی این بخش، آب بندان ها می توانند جهت استفاده گردشگری هم زمینه سازی شده و مورد بهره برداری قرار گیرند بنابراین، در استان های شمالی که با استقبال مسافران مواجهند با فراهم کردن بسترهای گردشگری در فرآیند راه اندازی آب بندان، می توان زمینه ایجاد درآمد و اشتغال در منطقه را فراهم نمود.
وی اظهار داشت: در کنار سایر مزایای مطرح شده، آب بندان ها در استفاده مطلوب چند منظوره با توسعه بستر تولیدات آبزی پروری هم می تواند نقش داشته باشند.
مدیرکل امور آب کشاورزی با اشاره به این که در گذشته خیلی از آب بندان ها بنا بر تجربیات و سلایق محلی مکان یابی، طراحی و راه اندازی شده است که عمدتاً متناسب با ظرفیت و قابلیت های موجود منطقه نبوده و یا با گذشت زمان صدمه هایی به آنها وارد آمده است، خاطرنشان کرد: اغلب آب بندان ها با گذشت زمان و ورود رسوبات، با کاهش حجم ذخیره روبرو شده و در نتیجه به لایروبی و بازسازی نیاز دارند. علاوه بر این، بعضی از آنها فاقد سازه های هیدرولیکی مناسب و یا سازگار به تغییرات اقلیمی بوده و یا به مرور زمان تضعیف و تخریب شده اند.
سرافرازی اظهار داشت: تأمین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی مناطق پایین دست آب بندان ها، کنترل سیلاب های فصلی که اغلب باعث وارد آمدن خسارات به اراضی کشاورزی و تأسیسات زیر بنایی می شود و همینطور فراهم کردن زمینه باز چرخانی زهاب شیرین و استفاده آن در تولید همچون اهداف بهسازی آب بندان ها است.
وی افزود: علاوه بر این، تأمین آب مطمئن کشاورزی در زمان مورد نیاز و حساس، فراهم کردن زمینه کشت دوم و سوم در استان های شمالی و آب مورد نیاز اراضی در فصول خشک، فراهم کردن زمینه های صنعت توریسم در کنار تولیدات کشاورزی، افزایش ظرفیت تولیدات آبزی پروری و در مواردی تأمین کردن آب مورد نیاز محیط زیست و حتی صنعت از دیگر اهداف بهسازی آب بندان ها است.
مدیرکل امور آب کشاورزی درباره اقدامات انجام شده در زمینه مرمت و بهسازی آب بندان ها، اظهار نمود: تلاش و پیگیری های مستمر معاونت آب و خاک به امضای تفاهمنامه برنامه مالی و بهسازی آب بندان ها از جانب وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه بودجه و دریافت ردیف اعتباری منجر گردید.
وی تصریح کرد: طبق برنامه پیشبینی شده ۷۵۰۰ هکتار از آب بندان ها در سه استان شمالی کشور در سال ۱۳۹۸ با اعتباری بالغ بر ۲، ۴۵۰ میلیارد ریال مرمت و بهسازی قرار گرفته است.
سرافرازی اظهار داشت: با اجرای این طرح، بیشتر از ۱۱۵ میلیون مترمکعب بر گنجایش مخازن آب بندان ها اضافه گردید که مدیریت جریانات برگشتی مزارع و تأمین آب مطمئن برای بخش آبیاری مستقل و تکمیلی شالیزار را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل امور آب کشاورزی اظهار داشت: با توجه مشارکت مردمی و نظام بهره برداری خودگردان و همینطور قابلیت های باربری و ساختمانی سازه ها بعنوان شاخصهای مهم که بهره برداری چند وجهی از آب بندان ها را امکان پذیر می سازد، در سال ۱۳۹۹ هم مرمت و بهسازی ۹۲۵۰ هکتار از آب بندان های حائز اولویت برنامه ریزی شده است.
سرافرازی پیشبینی کرد: با اجرای این طرح، آب مورد نیاز حداقل ۱۴۶۰۰ هکتار اراضی تأمین و امکان افزایش محصولات برنج و کلزا در اراضی تحقق می یابد و علاوه بر آن زمینه توسعه شیلات و گردشگری فراهم می شود که نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال پایدار خواهد داشت.


منبع:

1399/05/23
23:48:37
5.0 / 5
3072
تگهای خبر: تولید , جهاد كشاورزی , ساختمان , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
گل چرم