گنجشك رنگ می كنند و جای قناری می فروشند!

گنجشك رنگ می كنند و جای قناری می فروشند!

گل چرم: مدیرگروه باغبانی دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار داشت: زمانی كه مصرف كننده، میوه را با رنگ زرد بخرد و ترش باشد دیگر به سراغ این میوه نمی آید و این امر از لحاظ بازاریابی بسیار بد و تخریب كننده است.


حسین صادقی در گفت وگو با ایسنا اظهار نمود: متاسفانه این مورد در مازندران به طرز وسیعی اتفاق می افتد و در واقع یادآور این ضرب المثل است كه « گنجشك را رنگ می كنند و جای قناری می فروشند».
وی با اشاره به این كه زمان درست چیدن میوه، وقتی است كه شاخص طبع كه تلفیقی از اندازه گیری میزان قند و اسیدیته آن محصول است، مناسب باشد، خاطرنشان كرد: زمانی باید برای چیدن میوه اقدام نمود كه میزان قند آن به اندازه كافی افزایش یافته و میزان ترشی هم به انداه كافی كم شده باشد. تركیب این دو باید در حد تعادل قرار داشته باشد و این امر بهترین زمان برداشت میوه از نظر مصرف است.
صادقی با بیان این كه اگر بخواهیم مصرف با كیفیت بیشتری صورت بگیرد باید اجازه دهیم محصول بیشتر بر روی درخت باقی بماند، افزود: اگر محصول بیشتر بر روی درخت باقی بماند، آن وقت خاصیت انباری خویش را از دست می دهد كه برای جلوگیری از این امر باید زمانی كه از لحاظ آزمایشگاهی، میوه ها در شرایط مطلوبی قرار دارند برداشت و روانه بازار كرد.
وی با اشاره به سوء استفاده برخی در چیدن مركبات نرسیده اظهار نمود: متاسفانه برخی افراد در یك مرحله، پوست میوه مركبات را با استفاده از گاز اتیلن تغییر می دهند و از رنگ سبز به زرد تبدیل می كنند، در حالیكه هنوز قند آن محصول افزایش نیافته و در عمل آن میوه ترش مزه است. اگر این میوه ها را به بازار عرضه نماییم باعث دلزدگی مصرف كننده می گردد و در دفعات بعدی به تولیدكننده اعتماد نمی كنند.
وی با اشاره به این كه باید میان میوه زودرس و زودچیدن میوه تفكیك قائل شد، اظهار داشت: در تمامی ارقام، سه میوه زودرس، میان رس و دیر رس وجود دارد و باید نسبت به آن توجه بیشتری كرد، به صورتی كه اگر در هر گروه ارقام را زود بچینند مشكل به وجود می آید.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان این كه استفاده از ارقام زودرس در تمامی میوه ها معمول اما زود چیدن میوه ها مشكل آفرین است، اظهار نمود: در صنایع تبدیلی از میوه های درجه 3 و 4 استفاده و به آب میوه تبدیل می كنند اما پرتقال درجه 3 یا 4 تامسون در مازندران بعد از آبگیری تلخ می گردد.
صادقی با اشاره به این كه به صورت مصنوعی هیچ میوه ای نمی رسد و فقط در آن تقلب صورت می گیرد و ظاهر رسیده به میوه می دهند، اضافه كرد: باغداران نباید اجازه دهند كسی این كار را انجام دهد و مقامات دولتی و نظارتی هم باید جلوی این كار را بگیرند تا این میوه ها وارد بازار نشود.
گفت وگو از: سیداحمد حسینی، خبرنگار ایسنا



1397/07/08
12:37:12
0.0 / 5
5279
تگهای خبر: بازار , تولید , فروش , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
گل چرم