رئیس اتاق تعاون ایران:

سامانه مدیریت هوشمند توزیع كالاهای اساسی افتتاح شد

سامانه مدیریت هوشمند توزیع كالاهای اساسی افتتاح شد

گل چرم: رئیس اتاق تعاون ایران از تهیه سامانه مهتاب ویژه توزیع كالاهای اساسی از زمان تخصیص ارز تا زمان دریافت سهیمه مورد نظر هر خانوار آگاهی داد.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، بهمن عبداللهی در نشست «بررسی مشكلات توزیع كالاهای اساسی با همكاری تعاونی های مصرف» گفت: تأمین و توزیع كالاهای اساسی از شروع تحریم ها تشدید شده چونكه نظارت و كنترل جامعی بر روی ارز مصرف شده برای تأمین كالاهای اساسی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینكه برای تهیه كالاهای اساسی، ماهانه ۱.۲ میلیارد دلار و سالانه ۱۴ میلیارد دلار مصرف می شود، اضافه كرد: در لایحه بودجه سال ۹۸ باز همین مقدار برای ارز كالاهای مصرفی درج شده و با وجود اینكه این رقم به صورت كامل می تواند مشكل تأمین كالاهای اساسی را رفع كند اما به سبب توزیع ناصحیح كالاهای اساسی، مردم با مشكل تأمین این كالاها روبرو هستند.
رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به وجود ۶۰۰۰ فروشگاه منسجم و یكپارچه تحت پوشش تعاونی های مصرف در سراسر كشور تصریح كرد: متأسفانه دولت از ظرفیت تعاونی ها برای توزیع كالاهای اساسی استفاده نمی كند.
عبداللهی با تاكید بر اینكه اتاق تعاون یك برنامه و نرم افزار جامع كنترل و نظارت بر توزیع كالاهای اساسی با عنوان «سامانه مهتاب» تهیه كرده است، گفت: این سامانه به این شكل عمل می كند كه از شروع تخصیص ارز برای تهیه كالای اساسی، مشخصات دریافت كننده ارز در سامانه ثبت میگردد و تا زمانی كه كالا به دست مصرف كننده نهایی می رسد، سهمیه ای كه باید به سرپرست خانوار داده شود، در آن درج می شود؛ این سامانه به صورت پایلوت یك هفته است كه در ۴۰ فروشگاه تهران فعال شده و با عنایت به استقبال دولت از این سامانه، قرار شد از شروع سال آینده در سراسر كشور مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته وی، ضایعاتی كه در بخش كالاهای اساسی در هنگام توزیع رخ می دهد، با اجرای این سامانه، حذف شده و ۱۴ میلیارد دلار كالاهای اساسی به صورت واقعی به دست مصرف كننده نهایی خواهد رسید.
عبداللهی اشاره كرد: همین طور در این سامانه امكان ورود مشخصات دریافت كننده ارز برای واردات كالاهای اساسی غیرمصرفی مانند نهاده های دامی باز وجود دارد و همین فرآیند تا زمانی كه این نهاده ها به دست مرغدار یا دامدار می رسد، می تواند نحوه ی هزینه كرد این كالاها را رصد كند.

1397/10/24
20:47:34
5.0 / 5
4964
تگهای خبر: فروش , كالا , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
گل چرم