بررسی وضعیت بیمه كشاورزی در كردستان

كاهش ۶۴ درصدی پوشش بیمه كشاورزی، مطالبات بیمه شدگان پرداخت نشد

كاهش ۶۴ درصدی پوشش بیمه كشاورزی، مطالبات بیمه شدگان پرداخت نشد

گل چرم: پوشش بیمه محصولات زراعی در كردستان طی سال زراعی جاری ۶۴ درصد كاهش یافته و به نظر می آید تغییر نگرش كشاورزان نسبت به بیمه و عدم اعتماد به مسئولان از مهمترین دغدغه های مردم است.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، فعالیت در بخش كشاورزی یكی از پرمخاطره ترین فعالیت های اقتصادی می باشد، برای اینكه در فعالیت های كشاورزی انواع مخاطرات طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و عمدی دست به دست هم داده و مجموعه شكننده و لطمه پذیری را برای تولیدكنندگان دراین بخش فراهم می آورند. عوامل كنترل ناپذیر نظیر عوامل جوی، همچون سیل، تگرگ، باران های تند، خشكسالی، گرما و سرمای شدید، باد و توفان از یك سو و هجوم آفات و بیماری ها و آتش سوزی از طرف دیگر همواره محصولات كشاورزی را با خطر مواجه می كند.
بیمه كشاورزی بعنوان یكی ازمؤثرترین روش های مدیریت ریسك در بخش كشاورزی و زیر پوشش حمایتی قراردادن تولیدكنندگان این بخش توسط كلیه كشورهای جهان شامل كشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت پذیرفته شده است و برهمین اساس كمتر كشوری است كه نوعی از بیمه كشاورزی را نمایش نكرده باشد.
بیمه كشاورزی در ایران همانند خیلی از كشورهای جهان با موانع و مشكلاتی رو به رو است كه توسعه و گسترش فراگیر آنرا محدود می سازد و چنانچه با بهره گیری از تجربه های جهانی راهكارهای مناسب برای آنها اندیشیده نشود در آینده نه چندان دور چالش های جدی در ارتباط با پایداری بیمه كشاورزی در كشور را فرا روی صندوق بیمه و بخش كشاورزی قرار خواهد داد.
بحث كشاورزی در كردستان باز یكی از فرصت های بسیار مهم در حوزه اشتغال و درآمدزایی در این استان است و بر طبق آمارهای موجود ما در چند محصول باغی و زراعی در سطح كشور رتبه های اول را داریم اما متاسفانه بعضی مواقع این مسئله گرفتار مشكلاتی میگردد و كشاورزان و باغداران با ضررهای بسیاری مواجه می شوند.
بحث بیمه محصولات كشاورزی سوژه جدیدی نیست و سال های سال است كه در استان كردستان در این رابطه مورد توجه قرار گرفته است اما هنوز هم مسئولان نتوانسته اند كشاورزان را آنگونه كه باید در امتداد بیمه محصولات خود ترغیب كنند تا در زمان های بحران بتوان خسارت ناشی از عوامل طبیعی و غیر طبیعی را برای آنان جبران كرد.
پروسه بررسی و پرداخت خسارت زمان بر است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان كردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباب میزان مشاركت و رغبت كشاورزان و باغداران از بیمه محصولات كشاورزی اظهار داشت: طی دو سال اخیر بحث بیمه محصولات كشاورزی تا حدودی كاهش یافته كه البته این قضیه تنها مختص استان كردستان نبوده و در كل كشور اینگونه است و یكی از مهمترین دلایلی كه در این خصوص می توان به آن اشاره نمود بحث پرداخت به موقع حق بیمه است.
فرید سپری اضافه كرد: كشاورزان و باغداران ما انتظار دارند اگر خسارتی به آنها وارد می شود، صندوق بیمه استان كردستان به موقع وارد بحث كارشناسی شده و پروسه دریافت خسارت كه مقداری زمان بر است را كوتاه كنند و همین مسئله دغدغه ای را برای كشاورزان به وجود آورده است.
وی اظهارداشت: برای ترویج فرهنگ بیمه در سازمان جهاد كشاورزی اقدامات خوبی طی چند پارسال انجام گرفته و خوشبختانه ۴۴ مركز كشاورزی در مراكز دهستان های سطح استان فعال است و كارشناسان كشاورزی در این حوزه حضور دارند و به كشاورزان آموزش های لازم را نمایش می دهند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان كردستان تصریح كرد: بیمه بعنوان یكی از مهمترین ابزارهای بخش كشاورزی، می تواند كشاورزان را به تولید دلگرم و امیدوار كند چونكه حوزه كشاورزی به سبب قرار گرفتن در معرض حوادث طبیعی و تنش های محیطی بسیار پرخطر است به گونه ای كه هر لحظه امكان دارد لطمه جدی به باغات، مزارع و تولید وارد كند.
با وجود آنكه پیشگیری از ورود خسارت به بخش كشاورزی از لحاظ كمیت و كیفیت قابل كنترل است و تنها نمی توان جلوی وقوع آنرا گرفت، بدین سبب كشاورزان برای كاهش زیان خود باید مبادرت به بیمه محصولات كشاورزی كنند.

ناگفته نماند كه جبران خسارت اندك و تاخیر در پرداخت غرامت باغداران باعث شده تا صندوق بیمه محصولات كشاورزی كارایی لازم را نداشته باشد و بخش غالب فعالان این بخش را از بیمه كردن باغات و مزارع خود در مقابل خسارت احتمالی منصرف كند.
این در حالی است كه صندوق بیمه محصولات در بخش كشاورزی می تواند خسارت در مراحل مختلف تولید ناشی از خشكسالی و وقوع بلایای طبیعی به حداقل برساند و كشاورزان را نسبت به آینده كشت و كار امیدوار كند اما در سال های اخیر به جهت عملكرد ضعیف پاسخگوی نیاز كشاورزان نیست.
كشاورزان با ما قهر كرده اند
معاون امور بیمه ای بانك كشاورزی استان كردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب عدم رغبت كشاورزان در بحث بیمه محصولات كشاورزی، بیان كرد: متاسفانه كشاورزان با ما قهر كرده اند و كشاورزان كردستانی كه در زمان ۵۵۰ هزار هكتار اراضی زیر كشت خود، ۴۷۰ هزار هكتار آنرا بیمه می كردند، امروز این رقم را تنها به ۸۰ هزار هكتار رسانده اند.
اسماعیل حیدری با اشاره به اینكه نحوه پرداخت غرامت و مخاطرات مالی دولت همچون عوامل كاهش بیمه كشاورزی و عدم استقبال كشاورزان بوده است، افزود: لطمه شناسی و عوامل مختلف كاهش این كار بررسی شده كه بخشی از این كار به نگرش نادرست كشاورزان نسبت به بیمه باز می گردد و بخشی باز به عملكرد خود بیمه و ساختار مالی بیمه باز می گردد.
وی در ادامه اظهار داشت: نگرش كشاورزان نسبت به بیمه نگرشی انتفاعی است و كشاورزان ما این نگرش را دارند كه چون بابت بیمه پول داده اند، باید از صندوق بیمه در زمان عدم خسارت باز حتما پول دریافت نمایند، اما باید این را بدانند كه تعریف بیمه یعنی توزیع ریسك نه توزیع پول و همین مسئله یكی از عوامل استقبال كم كشاورزان از بیمه طی چند پارسال بوده است.
معاون امور بیمه ای بانك كشاورزی استان كردستان اضافه كرد: بیمه وظیفه دارد حق بیمه را بفروشد و در قبال آن بخشی را از مشتری و بخشی را از دولت دریافت كند و به تعدادی كه واقعا خسارت دیده اند پرداخت كند.
حیدری اظهارداشت: بحث دیگری كه كشاورزان را بی رغبت كرده عملكرد مالی بوده و در كنار این مسئله كشاورز انتظار دارد چون ۱۰ هكتار از اراضی خودرا بیمه كرده و در زمان سرمازدگی و تگرگ به بخشی كوچك و یا یك هكتار از اراضی او خسارت وارد شده درخواست خسارت ۱۰ هكتار را دارد كه در واقع نباید اینگونه باشد و همین مسئله سبب شده كشاورزان دیدگاهشان نسبت به بیمه تغییر كند.
مشاركت كشاورزان توان دولت برای پرداخت بیمه را افزایش می دهد
وی تصریح كرد: ۷۰ درصد منابع مالی بیمه از راه دولت تامین میگردد و تنها ۳۰ درصد این منابع توسط كشاورزان آورده میگردد و اگر دولت وضع مالی خوبی داشته باشد امكان دارد بتواند این كار را انجام دهد اما عملا با عنایت به شرایط اقتصادی كشور این كار عملی نیست.
معاون امور بیمه ای بانك كشاورزی استان كردستان بیان كرد: كشاورزان باید این مسئله را بدانند كه با بیمه نكردن محصلات خود تنها خودزنی كرده و پارسال دولت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه كشاورزی كشور كمك كرد و امسال باز در بودجه سال آینده هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان را برآورد كرده است.
حیدری افزود: سهمی كه ما می توانیم برای كشاورزان سطح استان كردستان از این میزان دریافت نماییم تنها یك راه دارد و این است كه بیمه نامه صادر نماییم و هر چه میزان صدور بیمه نامه بیشتر باشد سهم ما باز افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: ضریب نفوذ بیمه وقتی پایین می آید، طبیعتاً پولی كه دولت می دهد را باز با كاهش مواجه می كند و ما باز به طبع كمتر می توانیم جوابگوی كشاورزان باشیم.

معاون امور بیمه ای بانك كشاورزی استان كردستان اظهارداشت: كشاورز انتظار دارد وقتی محصول خودرا بیمه می كند سپس اختتام سال زراعی در صورتیكه خسارتی نداشته، پول بیمه را به وی بازگردانیم كه در هیچ شركت بیمه ای این مسئله قابل قبول نیست و همین مسئله باز نگرش كشاورزان را نسبت به بیمه تغییر داده است.
كشاورزان و باغداران روز به روز نسبت به بیمه محصولات خود بی رغبت تر می شوند
یكی از باغداران كردستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با گلایه از وضعیت پرداخت های نامناسب صندوق بیمه كشاورزی، اظهار داشت: پولی كه بیمه كشاورزی به ما می دهد به درد حال و روزمون نمی خورد و صندوق بیمه كشاورزی نه پرداخت هایش به موقع است و نه رقمی كه برای جبران خسارت به كشاورزان و باغداران پرداخت می كند، متناسب با میزان خسارت وارده است.
وی اضافه كرد: كشاورزان باید بیمه كشاورزی را بعنوان ضمانت تولید خود در نظر بگیرند، چونكه بیمه كشاورزی در زمینه های مختلف و در مقابل حوادث غیر مترقبه می تواند منبع آرامشی برای كشاورزان و باغداران باشد، اما هم اكنون با اینگونه رفتارها كشاورزان و باغداران روز به روز نسبت به بیمه محصولات خود بی رغبت تر می شوند.
پرداخت نشدن به موقع غرامت و پرداخت كم موجب نارضایتی كشاورزان شده است
یك كشاورز دیگر در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان كرد: پرداخت نشدن به موقع غرامت، بالا بودن حق بیمه، برآورد پایین و پرداخت كم غرامت همچون دلایلی است كه موجب نارضایتی كشاورزان شده و این قشر تمایلی به بیمه محصولات خود در سال زراعی جاری ندارند.
این كشاورز كردستانی اظهارداشت: صندوق بیمه باید به شكلی عمل كند كه كشاورزان راغب باشند محصول خودرا بیمه كنند و نیاز است كه از بخش كشاورزی حمایت موثر و اصولی صورت بگیرد و گرنه در شرایط خشكسالی و ریزش درآمد و حجم بالای خسارت های ناشی از بلاهای طبیعی كشاورزی نابود میگردد.
باید اصرار كرد نقشی كه بیمه های كشاورزی بر عهده دارند یكی از مهمترین بازیگران اصلی سناریوی غم انگیز سرمازدگی تولیدات كشاورزی و باغی است و در حالیكه بیمه كشاورزی باید همان نقطه امیدی باشد كه پس از وقوع حوادث غیر مترقبه وارد صحنه شود، اما مدتی است چنین اتفاقی نیافتاده است.
با وجود اینكه بیمه كشاورزی و باغداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما متاسفانه برخی كشاورزان به صورت جدی به فكر بیمه كردن محصولات كشاورزی و باغی خود در مقابل سرمازدگی نیستند.
قطعا یكی از دلایل اصلی این بی رغبتی سوژه بدعهدی و تأخیرهای طولانی مسئولان مربوطه در پرداخت غرامت ها است و این مساله خیلی از كشاورزان و باغداران را گرفتار دلسردی كرده است و بنا بر این یكی از نیازهای اصلی برنامه ریزی در امتداد پوشش این مشكل جدی است.

1397/10/25
15:08:56
5.0 / 5
5355
تگهای خبر: تولید , جهاد كشاورزی , فروش , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
گل چرم