مرجع ملی ایمنی زیستی كشور:

توان تولید پنبه تراریخته در كشور وجود دارد، ایران صاحب فناوری

توان تولید پنبه تراریخته در كشور وجود دارد، ایران صاحب فناوری

به گزارش گل چرم مرجع ملی ایمنی زیستی كشور بابیان اینكه امروز توان كشت پنبه تراریخته در كشور وجود دارد، اظهار داشت: امیدواریم تا آخر سال جاری مجوز این امر صادر شود.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، بهزاد قره یاضی ظهر چهارشنبه در نشستی با مدیران جهاد كشاورزی استان سمنان از پیگیری وزارت جهاد كشاورزی برای كشت پنبه تراریخته در كشور اطلاع داد و بیان كرد: امیدواریم تا آخر امسال مجوز كشت پنبه ترا ریخته در كشور صادر شود چراكه ایران اسلامی امروز از جنبه های تحقیقاتی درزمینهٔ مهندسی ژنتیك جزو كشورهای صاحب سبك و صاحب فناوری است بنابراین باید گفت ایران اسلامی سال های سال است كه به فناوری مهندسی ژنتیك و تولید محصولات تراریخته دست پیداكرده و توان تولید داخلی آنرا دارد.
وی با اشاره به نام گذاری امسال از جانب مقام معظم رهبری به نام سال پشتیبانی از كالای ایرانی، بر ضرورت توجه به داشته های علمی ژنتیكی كشورمان درزمینهٔ مجاز كشاورزی، ابراز امیدواری كرد كه تا آخر امسال مجوز كشت پنبه ترا ریخته در كشور صادر شود.
مرجع ملی ایمنی زیستی كشور با اشاره به شرایط اقلیمی مناسب سمنان برای كشت پنبه افزود: این استان در صورت صدور مجوز كشت پنبه ترا ریخته می تواند جایگاه خوبی در این زمینه در بین استان های كشور داشته باشد.
قره یاضی با اشاره به برخی مزایای كشت پنبه تراریخته در كشور، كاهش تعداد سم پاشی موردنیاز برای داشت و برداشت پنبه را ازجمله این مزایا عنوان و خاطرنشان كرد: تعداد دفعات سم پاشی موردنیاز برای تولید محصول پنبه بین سه تا ۹ مرتبه است كه با انجام كشت تراریخته این عدد به یك یا دومرتبه كاسته می شود.
وی با تاكید بر اینكه كاهش تعداد دفعات سم پاشی برای كشت محصول پنبه ترا ریخته هزینه تمام شده تولید این محصول را می كاهد، خاطرنشان كرد: از سوی دیگر كیفیت محصول پنبه ترا ریخته از نوع معمولی آن بهتر است؛ چراكه پنبه ترا ریخته عاری از سم است.
مرجع ملی ایمنی زیستی كشور افزایش عملكرد تولید محصول پنبه را از دیگر مزایای كشت پنبه تراریخته در كشور برشمرد و تصریح كرد: با كشت پنبه تراریخته میانگین برداشت این محصول از دو تن و ۴۰۰ كیلوگرم در هر هكتار به چهار تن در هكتار رسیده و كشاورزان پیشتاز هم می توانند تا هشت تن در هكتار پنبه تراریخته برداشت كنند.
قره یاضی با اشاره به افزایش قیمت پنبه در بازار اظهار داشت: امیدواریم تا سطح زیر كشت این محصول در استان سمنان با عنایت به این افزایش قیمت و شرایط مناسب تولید این محصول با اقلیم آب و هوایی استان سمنان افزایش یابد.

1397/10/27
23:09:36
5.0 / 5
5351
تگهای خبر: بازار , تولید , جهاد كشاورزی , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
گل چرم