در گفت وگو با گل چرم مطرح شد

زیرساختی آماده نبود كه جهش تولید محقق شود

زیرساختی آماده نبود كه جهش تولید محقق شود

به دنبال انتقاد مقام معظم رهبری از عدم تحقق شعار سال جاری در حد انتظار و بهره گیری از توان قطعه سازان داخلی در افزایش تولید خودرو، یك كارشناس صنعت خودرو ضمن تشریح موانع تولید در این راه، اصرار كرد كه نبود زیرساخت های لازم و هدف گذاری بر طبق اقتصاد كلانی و دستوری منجر گردید تا جهش تولید به درستی محقق نشود.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، روز سه شنبه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی ضمن تاکید براینکه مشکل اقتصاد کشور نداشتن راهکار نبوده و همت، شجاعت و پیگیری جدی نیاز است، ضمن ابراز امیداوری از اینکه اجرائی شدن راهکارها و راهکارهای پیشنهاد شده کارشناسان و متخصصان در چهار سرفصل «کسری بودجه»، «افزایش سرمایه گذاری دولتی و نهادهای عمومی»، «جهش تولید» و «حمایت از قشرهای ضعیف» می تواند آثار مثبتی در اقتصاد کشور و زندگی مردم پدید آورد، افزودند: با وجود برخی کارها، شعار سال در حد انتظار تحقق نیافته است. کارشناسانِ بخشهای دولتی و غیردولتی برخی راهکارهای عملیاتی مشخص را برای جهش تولید پیشنهاد کرده اند که همچون آن های می توان به افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعه سازان داخلی" اشاره نمود.
در این رابطه، بهرام شهریاری - کارشناس صنعت خودرو کشور و فعال در حوزه قطعه سازی- در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: از شروع سال جاری باوجود اینکه شعار سال "جهش تولید" بود اما جهشی اتفاق حاصل نشد؛ چونکه بستر مناسب برای آن فراهم نبود تا محقق شود.
وی در تشریح این زیرساخت ها و بسترهای لازم برای تحقق جهش تولید، اظهار داشت: بعنوان نخستین نکته باید اصرار کرد که در مقایسه با تمام دنیا، تعداد خودروسازان کشور ما که تنها دو مورد آنها دولتی هستند و تعداد بسیار دیگری، خصوصی فعالیت می نمایند، به نسبت تیراژ تولیدی که داریم، زیاد است. اگر فرض نماییم که تمام خودروسازان کشور را هم کنار گذاشته و تنها همین دو خودروساز اصلی و بزرگ را در نظر بگیریم، بازهم به این نتیجه می رسیم که تیراژ تولید بسیار پایین است. چند دهه پیش، آمار تولید خودرو در ایران به یک میلیون و ۶۵۰ هزار در سال رسید؛ حال بعد از گذشت چندین سال هنوز به آن تعداد نرسیده ایم.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: همچون دلایلی که بعد گذشت چند دهه، حالا تولید خودرو را افزایش که نداده ایم بلکه کمتر هم شده و به بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه در سال نمی رسد، این است که در وهله اول، نوآوری در تولید خودرو ها وجود ندارد و خودروسازان ما عزمی برای طراحی خودرو نداشته اند. زمانی حرکتی برای طراحی خودرو شروع شد که نتیجه آن خودرو سمند بود که در نطفه خفه شد و دیگر ادامه پیدا نکرد؛ پس بیش از آنکه خودروساز باشیم، مونتاژکار خودرو هستیم.
شهریاری اظهار نمود: همین موضوع گریبان گیر و سبب شده همان تکنولوژی های قدیمی به کار بسته شود که خود مسبب چند لطمه است. یکی از مهم ترین آنها این است که کیفیت خودرو ها پایین است؛ چونکه کیفیت در رابطه با طراحی است و زمانی که طراحی قدیمی است، طبیعتا خودروساز نمی تواند متناسب با کیفیت مورد نظر مشتری امروز، تولید نماید. علاوه براین خودروسازان ما به دلیلهای مختلف که عمده آن ایجاد رقابت های کاذب به سبب تعهدات معوق است، توسعه موازی برای همین تولیدات محدود به وجود آورده اند؛ در نتیجه این سبب شده که قطعه سازان ما نیز با تیراژهای پایین تر و با ظرفیت های نیمه و البته سرمایه گذاری های بیشتر کار کنند. این مساله موجب کاهش سطح اتوماسیون و سطح یکنواختی قطعه خواهد شد و در نهایت سبب غیراقتصادی شدن کل مجموعه می شود.
این قطعه ساز اشاره کرد: علاوه براین، همچون عوامل دیگری که سبب شده تا جهش تولید به درستی محقق نشود، بحث تامین مواداولیه است. درست است که قسمتی از مواداولیه از منابع داخلی تامین می شود اما بخش زیادی هم وارداتی است که در این بخش باتوجه به تحریم ها، مشکلات گمرکی و نظایر آن به شدت گرفتار مشکل هستیم و نشان میدهد که بستر برای افزایش تولید و جهش آماده نیست.
وی به نبود قطعات یدکی ماشین آلات تولید نیز اشاره و اشاره کرد: تامین قطعات یدکی و لوازم ماشین آلات تولید، فراهم نیست و زمانیکه قطعات این ماشین آلات خراب می شود، امکان تعویض و اصلاح به سختی و گاهی ناممکن است؛ بدین سبب به سبب نبود قطعات یدکی، خط تولید می خوابد.
این قطعه ساز تصریح کرد: از طرف دیگر قطعه سازان علاوه براینکه با ظرفیت نصفه کار می کنند، با ضرر مواجهند. به سبب مطالبات معوق هم که گاهی از اختتام سال قبل مانده است، متحمل ضرر چندین برابر می شوند. قطعه سازان متعهد به پرداخت هزینه های خود هستند و از بابت دیرکرد در پرداخت هزینه های خود باید بهره دهند؛ حال خودروساز نیز پول قطعه ساز را بموقع پرداخت نمی کند و این در حالیست که بطور مثال نرخ ارز حالا نسبت به قبل از امسال، چندین برابر شده اما طلب قطعه ساز همچنان با همان رقم ها باقی مانده و مابه التفاوتی پرداخت نمی گردد. قطعه ساز هر طلبی که داشته است، امروز با کاهش ارزش روبرو شده است؛ بدین سبب قطعه ساز ما روزبه روز ضعیف تر شده و به تدریج از گردونه خارج می شود که دیگر بازگشت آن به میدان خیلی مشکل خواهد بود و ظرف مدت کوتاهی اتفاق نخواهد افتاد.
او در آخر جمع بندی کرد: باتوجه به تمام موارد ذکر شده، به این نتجه می رسیم که بستر لازم فراهم نیست، برنامه مسنجم و دقیقی وجود ندارد و تولیدکننده از فردای خود خبر ندارد. امروز قطعه ای را تولید می کند که با مبلغ آن، فردا باید تنها مواداولیه را تهیه کند؛ بدین سبب در مجموع همه این عوامل و بسیاری موانع داخلی دیگر، مشخص است که نمی توان جهش تولید را محقق کرد.



1399/09/06
16:28:43
5.0 / 5
1699
تگهای خبر: تولید , كیفیت , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
گل چرم