رئیس سازمان امور عشایر:

دلالان دام عشایر را خریداری و آنرا قاچاق می كنند

دلالان دام عشایر را خریداری و آنرا قاچاق می كنند

گل چرم: رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اینكه دلالان، دام عشایر را خریداری و آنرا قاچاق می كنند، اظهار داشت: قاچاق دام تنها دلیل گرانی گوشت نیست.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، كرمعلی قندالی در نشستی خبری كه به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، با اشاره به اینكه عمده قاچاق دام از كشور به كشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود، اظهار داشت: قاچاق دام تنها دلیل گرانی گوشت در كشور نیست.
وی افزود: سال ۹۸، سال سرشماری عشایر كوچنده است و آمار دقیق دام در آن زمان مشخص خواهد شد.
رئیس سازمان امور عشایر كشور با اشاره به اینكه عشایر قاچاق نمی كنند، اظهار داشت: دلالان با خریداری دام عشایر، مبادرت به قاچاق دام آنها كرده اند ضمن اینكه میانگین قیمت دام زنده در كشور ۳۵ هزار تومان است اما بَرّه شیری به صورت توافقی بین طرفین معامله می شود.
قندالی در بخش دیگری از سخنان خود درباره خودكفایی در تولید گوشت گفت: ما ۷ طرح را در حوزه عشایری تعیین كردیم كه جزو طرح های اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند؛ اولویت نخست در این زمینه، زنجیره تولید گوشت قرمز است و ما می توانیم در بحث تولید گوشت خودكفا شویم.
وی با اشاره به اینكه واردات گوشت در كشور حدود ۱۲۰ هزار تن بوده است، اضافه كرد: در حالیكه سالانه بیشتر از یك میلیون تن نیاز به این محصول داریم و عمده آن در داخل تأمین می شود.
به گفته رئیس سازمان امور عشایر، طی سه سال اخیر ۲۴ هزار تن افزایش تولید گوشت قرمز داشته ایم.
وی با اشاره به اینكه افزایش هزینه ها یكی از اصلی ترین دلیلهای افزایش قیمت گوشت است، اشاره كرد: نهاده هایی كه سال قبل با ارز ۳۳۰۰ تومانی وارد می شد امسال بخش كوچكی از آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود بدین سبب قیمت تمام شده گوشت بالا رفته است.
۷۵ هزار خانوارعشایری تا اختتام برنامه ششم به سیستم پنل های خورشیدی مجهز می شوند
رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اینكه ۹۰ درصد عشایر تحت پوشش جایگزینی سوخت فسیلی هستند و ۲۴ هزار خانوار از پنل های خورشیدی به جای سوخت فسیلی استفاده می نمایند، اظهارداشت: این پنل ها به راحتی قابل حمل است ضمن اینكه تا اختتام برنامه ششم ۷۵ هزار خانوار به سیستم پنل های خورشیدی مجهز می شوند.
به گفته وی ۳۸ میلیون هكتار از اراضی كشور متعلق به عشایر است و بهترین مراتع و دست نخورده ترین مراتع در اختیار این بخش قرار دارد.
قندالی با اشاره به اینكه برمبنای آمار حدود ۲۳ میلیون راس واحد دامی متعلق به عشایر است، افزود: تولید دام عشایر در سال ۳.۵ میلیون راس است كه از این میزان ۲۰۰ هزار تن از گوشت كشور را تولید می كند.
قندالی درباره تسهیلات صندوق توسعه ملی اظهار داشت: طبق بند ۵ ماده ۵۲ قانون احكام دائمی سالانه یك درصد از تسهیلات ورودی صندوق توسعه ملی به منظور اجرای طرح ذخیره سازی گوشت قرمز به سازمان امور عشایر تعلق می گیرد.
وی افزود: تابحال حدود سه میلیون راس دام با هدف روش تغذیه، اصلاح دام، كوتاه كردن دوره پروار و افزایش وزن در واحد دامی به طرح ذخیره سازی گوشت قرمز پیوسته اند.
رئیس سازمان امور عشایر كشور افزود: از محل مدیریت بحران هم ۴۰۰ میلیارد تومان با سود چهار درصد و دوره بازگشت پنج ساله مصوب شده و تخصیص یافته كه به ذخیره سازی تولید اختصاص دادیم.
قندالی اظهار داشت: همین طور یك و نیم میلیارد دلار هم به اشتغال پایدار عشایری و روستایی اختصاص داده شد كه ما پیش بینی می كردیم هزار میلیارد تومان آن به عشایری تعلق بگیرد اما هم اكنون ۴۰۰ میلیارد تومان آن جذب شده است.
این مقام مسئول به تامین نهاده های دامی برای عشایر كشور اشاره نمود و اضافه كرد: با اقداماتی كه تشكل های كارگری انجام دادند یك میلیون و ۶۰۰ هزار تن از مبادی مختلف نهاده دامی وارد كردند كه به دو روش جیره سنتی و جیره علمی تقسیم كردیم.
قندالی افزود: كارخانجات فرآوری نهاده دامی ما با ظرفیت ۲۷۰ هزار در حال فعالیت برای تولید كنسانتره هستند گخ تا امروز بیشتر از ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی توسط تشكل ها در اختیار عشایر گذاشته شده اما باتوجه به افزایش بارندگی ها نیاز به نهاده دامی كاهش خواهد یافت.

1397/11/17
17:28:40
5.0 / 5
5348
تگهای خبر: تولید , محصول , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
گل چرم