معاون وزیر جهاد كشاورزی:

۷۲ هزار هكتار پروژه آبیاری تحت فشار در اسفندماه افتتاح می شود

۷۲ هزار هكتار پروژه آبیاری تحت فشار در اسفندماه افتتاح می شود

به گزارش گل چرم معاون وزیر جهاد کشاورزی از افتتاح ۷۲ هزار هکتار پروژه های آبیاری تحت فشار در اسفندماه جاری اطلاع داد.


به گزارش گل چرم به نقل از مهر، علی مراد اکبری امروز در نشستی خبری از افتتاح ۷۲ هزار هکتار پروژه های آبیاری تحت فشار در اسفند ماه اطلاع داد و اظهار داشت: این طرح شامل ۳ هزار و ۹۱۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۱۷۰ میلیارد تومان آماده افتتاح است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ تا ۳۵ درصد از پول این پروژه ها توسط خود مردم تأمین شده است.

اکبری افزود: ازاین رو سال جاری برنامه ۸۰ هزار هکتار پروژه های آبیاری تحت فشار به صورت ۱۰۰ در صد تحویل داده شده که اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح ها ۴۰ میلیون یورو (۱۱۵۰ میلیارد تومان) بوده که ۱۶ میلیون یوروی آن تابحال تخصیص یافته و باقی هم به مرور و هفتگی در حال تخصیص است تا ما بدهی بخش خصوصی را پرداخت نماییم.

وی اضافه کرد: بابت پروژه های تحت فشار آبیاری ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بدهی به بخش خصوصی داریم که باید تسویه کنیم؛ فکر می کنم ما حداکثر در ماه های ابتدایی سال آینده بتوانیم این بدهی را تسویه نماییم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: همینطور در این عرصه ۱۲۰ هزار هکتار کار در دست اجرا داریم تا کسانی که پس از ما روی کار می آیند، آنرا ادامه دهند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه ضمن اشاره به اینکه فاز دو پروژه سیستان به مساحت ۱۴ هزار هکتار آماده بهره برداری است، اظهار داشت: با این وجود پروژه سیستان دیگر به اتمام رسیده است. اکبری با اشاره به اینکه پروژه سیستان پروژه ای به مساحت ۴۶ هزار هکتار بوده است، اظهار داشت: ۳۲ هزار هکتار این طرح قبلاً افتتاح شده بود با این وجود سال جاری در آبخور این پروژه مردم ۵۶ هزار هکتار کشت انجام داده اند. او همینطور از آغاز مطالعات فاز دو پروژه خوزستان و ایلام اطلاع داد و اظهار داشت: با ۵۰ میلیارد تومانی که در اختیار بخش قرار داده شده مطالعات فاز دوم این طرح شروع شده است. اکبری همینطور از ابلاغ رسمی تشکیل دفتر خاک در وزارت جهاد کشاورزی از جانب وزیر جهاد اطلاع داد و اظهار داشت: علاوه بر این شورای راهبردی خاک با عنایت به اهمیت آن در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه اخیراً ۷۸ هزار هکتار از پروژه زهکشی گلستان افتتاح شد، اظهار داشت: بنده به رئیس جمهور قول دادم تا آخر دولت ۵۰ هزار هکتار دیگر از این پروژه افتتاح شود در صورتیکه تأمین افتتاح آن صورت گیرد و در همین راستا نامه ای به ریاست جمهوری نوشته و درخواست ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار کرده ایم. اکبری افزود: رئیس جمهور هم به بنده اظهار داشت که در صورتیکه کار صورت گیرد تأمین اعتبار آن هم صورت خواهد گرفت و ازاین رو ما کار عملیاتی و اجرایی را شروع کرده ایم ضمن اینکه آقای رئیس جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داده که فعلاً ۳۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار در اختیار بخش قرار بگیرد. این مقام مسئول مساحت پروژه گلستان را ۲۸۰ هزار هکتار اعلام نمود که در صورت تأمین اعتبار و بهره برداری از ۵۰ هزار هکتار مذکور میزان افتتاح در دولت فعلی به ۱۲۸ هزار هکتار خواهد رسید. حکمرانی آب باید دست مردم باشدمعاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه اخیراً قانون جامع آب در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، اظهار داشت: ما روی این قانون نظراتی داریم که به صورت مکتوب آنرا به وزیر نیرو اعلام نموده ایم ضمن اینکه جلسات مختلفی با سمن ها (سازمان های مردم نهاد) داشتیم و نظرات آنها را هم جویا شدیم. در این قانون دولت حاکمیتی برخورد می کند در حالیکه حکمرانی آب باید دست مردم باشد و این مسئله در قانون مذکور ضعیف دیده شده است. اکبری ضمن اشاره به محاسبه مصرف میزان آب در محصولات کشاورزی اظهار داشت: در این راستا ما ۳۵ محصول را رصد و بررسی می نماییم که پایش ۲۵ محصول کاملاً به پایان رسیده و نتایج آن بدین سان است که در اغلب قریب به اتفاق محصولات کم آبیاری اتفاق می افتد و در بعضی محصولات حتی میزان آبیاری ۵۰ درصد است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به بهره وری آب با اقدامات انجام گرفته طی حدود ۸ سال قبل اظهار داشت: میزان بهره وری آب در سال ۹۲ به ازای مصرف هر متر مکعب آب تولید ۹۲۰ گرم ماده خشک بوده در حالیکه الان به ازای مصرف هر متر مکعب آب هزار و ۴۵۰ گرم ماده خشک تولید می شود.

1399/12/11
20:02:31
0.0 / 5
1822
تگهای خبر: تولید , جهاد كشاورزی , كشاورزی , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
گل چرم