سالی دشوار برای زنبورداران؛

اعلام علل تلفات زنبورهای عسل

اعلام علل تلفات زنبورهای عسل

به گزارش گل چرم مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ضمن اشاره به تلفات ۳۰ تا ۵۵ درصدی زنبورهای عسل اظهار داشت: ما از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی درخواست کرده ایم این مسئله را به جد پیگیری کنند.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، سیدمحسن موسویان مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی زنبور عسل برگزار شد، ضمن اشاره به این که زنبور عسل تنها از بابت تولید عسل نیست که اهمیت دارد، اظهار داشت: گرده افشانی مهم ترین فایده زنبور عسل برای محیط زیست، کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور است. به عبارتی می توانیم بگوییم زنبورعسل یک نهاده زنده برای بخش کشاورزی است و دولت باید از آن حمایت کند.
وی ضمن اشاره به این که عرف بین المللی تلفات زنبور عسل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است، افزود: متأسفانه سال جاری تلفات زنبور عسل ما بیشتر از عرف معمول بوده است.
موسویان ضمن اشاره به این که ما از اتحادیه های استانی درخواست کردیم این مسئله را پیگیری و آمار تلفات را اطلاع رسانی کنند، اضافه کرد: بر مبنای گزارشاتی که به ما رسیده بین ۳۰ تا ۵۵ درصد زنبورهای عسل تلف شده اند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با اشاره به اینکه این اتفاق علل مختلفی داشته است، اظهار داشت: شیوع بیماری نوزوما، عدم تأمین بموقع نهاده ها، سمپاشی های بی رویه و خشکسالی همچون علل این اتفاق بوده است.
موسویان افزود: در زمستان گذشته قرار بود زنبورداران ۱۷ هزار تن نهاده شکر را از شرکت بازرگانی دولتی تحویل بگیرند که متأسفانه با افزایش شدید قیمت در این عرصه مواجه شدیم و قیمت شکر که قرار بود ۶، ۶۵۰ تومان به دست زنبوردار برسد به ۱۱، ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و جز تعداد کمی از استان ها بقیه نتوانستند این نهاده را تأمین کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: روند انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی زودتر اتفاق بیفتد تا این شرکت در جریان کامل از وضعیت بخش کشاورزی قرار بگیرد و تولیدکنندگان را درک کند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران توضیح داد: سم پاشی های بی رویه بدون این که به زنبورداران اطلاع رسانی شود باعث تلفات گسترده در جمعیت زنبور عسل شده و ما در فروردین و اردیبهشت جمعیت زیادی از زنبور عسل را از دست دادیم. بعنوان مثال در استان های آذربایجان شرقی و غربی باغداران از سم هایی استفاده کردند که مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی بوده اما منجر به مرگ زنبورها شده است.
وی تصریح کرد: ما از سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم بحث تلفات زنبورهای عسل به جد پیگیری شود و با عنایت به این که سال جاری در شرایط خشکسالی قرار داریم جزو سالهای سخت برای زنبورداران خواهد بود چون که الان با کمبود شهد و گرده در طبیعت مواجه هستیم.
این فعال بخش خصوصی ضمن اشاره به این که زنبورهای عسل قدرت تولید مثل بالایی دارند، اظهار داشت: در صورت تأمین نهاده های لازم و پشتیبانی از این صنعت، در مدت کوتاهی میتوان تلفات بوجود آمده را جبران کرد.
قاچاق ملکه زنبور خارجی به ایران
همچنین در ادامه این نشست، بهزاد بانکی پور، صندوق پشتیبانی از توسعه صنعت زنبورداری کشور از تدوین سند ملی ارتقای کیفیت عسل ایران اطلاع داد و اظهار داشت: این سند با همکاری سازمان دامپزشکی کشور و برخی دستگاههای مسئول دیگر تدوین خواهد شد و می تواند در کیفیت عسل تولیدی کشور نقش بسزایی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه علیرغم رتبه خوب ایران در تولید عسل، نتوانستیم در صادرات این محصول توفیق چندانی به دست آوریم، اضافه کرد: مباحث در ارتباط با استانداردسازی، تحریم و عدم سرمایه گذاری لازم برای ایجاد دانش تخصصی صادرات همچون بازاریابی و برندسازی و… منجر به چنین اتفاقی شده است. این فعال بخش خصوصی در ادامه با اشاره به اینکه ملکه های اصلاح شده زنبورعسل در کشور بهره وری مناسبی ندارند و باید اصلاح شوند و یا از خارج وارد شوند، اضافه کرد: در سال های گذشته ملکه های خارجی از کشورهای ایتالیا، چین و آلمان به صورت قاچاق به ایران می آیند و این نگرانی را بوجود آورده که بیماری در کلونی های زنبورعسل بیشتر شود. وی درباره این که چه مانعی سر راه اصلاح ملکه ها در داخل وجود دارد؟، اضافه کرد: نخست این که زمان بر است و بعضی موقع تا بیست سال طول می کشد. دوم این که اعتبارات کافی برای اصلاح ملکه ها داده نمی گردد. دولت باید تصمیم بگیرد یا برای اصلاح ملکه ها بودجه در اختیار قرار دهد و یا تصمیم به واردات کند، اما ادامه قاچاق به نفع کشور نیست. به قول این فعال بخش خصوصی، زنبورداران کشور طبقه بندی نشده اند و حمایت ها از آنها هم شفاف نیست. برخی چندین نسل کارشان زنبورداری است و برخی در کنار سایر کارهایشان چند کلونی زنبور دارند و پشتیبانی از آنها باید مرزبندی شود.

1400/02/29
12:45:23
5.0 / 5
1340
تگهای خبر: اتحادیه , استاندارد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
گل چرم