بررسی قیمت گذاری خودرو در كمیسیون صنایع

بررسی قیمت گذاری خودرو در كمیسیون صنایع

گل چرم: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع قیمت گذاری خودرو در جلسه این کمیسیون با حضور مسئولان مربوطه آگاهی داد و اظهار داشت که مقرر است پیشنهادات وزارت صنعت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت در این زمینه به کمیسیون صنایع ارائه شود.


حجت الله فیروزی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (سه شنبه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور مدیرعامل ایدرو، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و نمایندگان قطعه سازان انجام شد اظهار داشت: در این نشست انتقاد شدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن از عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سه جلسه گذشته این کمیسیون با دستورکار قیمت گذاری خودرو مطرح و عنوان شد که این عملکرد بیان کننده بی توجهی وزیر صمت به موضوع خودرو است.
وی ادامه داد: در این جلسه گزارشی از سناریوهای پیش بینی شده درباره وضعیت خودرو، نیازهای صنعت خودروسازی و افق این صنعت در سال ۱۴۰۴ ارائه شد که برمبنای آن باید به سه موضوع نیازهای توسعه ای، جایگزین خودرو های فرسوده و صادرات توجه ویژه داشت.
نماینده مردم فسا در مجلس تصریح کرد: در نشست امروز درباره بهای تمام شده تولید خودرو و قیمت فروش آن در کارخانه نکاتی ارائه شد؛ بطور مثال در سال ۹۸ قیمت تمام شده تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۷۰ میلیون تومان بوده در صورتیکه این خودرو در کارخانه ۵۸ میلیون تومان به فروش می رسید، از طرف دیگر قیمت تمام شده خودروی مذکور در سال ۹۹ حدود ۱۴۸ میلیون تومان بود اما پژو ۲۰۶ در کارخانه ۹۶ میلیون تومان فروخته می شد.
وی با اعلان اینکه به زعم خودروسازان، این تفاوت قیمت سبب زیان آنها شده، افزود: خودروسازان گلایه ای داشتند در خصوص این که شورای رقابت نباید در قیمت گذاری ورود کند و فلسفه این شورا قیمت گذاری نبوده بلکه ایجاد فرصت رقابت است.
فیروزی با اعلان اینکه مدیرعامل سایپا رویه شورای رقابت در قیمت گذاری را اشتباه دانست، اشاره کرد: مدیرعامل ایران خودرو در این نشست مطرح نمود، هرچند در فرآیندها با مشکل روبرو می باشیم اما اگر روند قیمت گذاری اصلاح نشود، خودروسازان زمین گیر می شوند.
سخنگوی کمیسیون صنایع با اشاره به گلایه مندی قطعه سازان از تاخیر در پرداخت مطالبات خود از خودروسازان، اضافه کرد: خودروسازان در این جلسه پیشنهاد دادند، خودرو های تولیدی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود؛ قیمت خودرو های پرتیراژ از مجموع بهای تمام شده تولید و ۵ درصد سود و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود. در پیشنهاد خودروسازان آمده بود که قیمت خودرو های اختصاصی که مشتری خاصی دارند نیز توسط هیئت مدیره خودروسازان و با تایید وزارت صمت تعیین شود.
به گفته ی ایشان، تاکید بر سیاست گذاری و ریل گذاری بجای دخالت در تصمیم گیری، صادرات، انتقاد از وابستگی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی تولید برخی خودرو های داخلی به واردات با وجود استفاده از انرژی ریالی، ضرورت توجه به کیفیت، جلوگیری از افزایش قیمت، پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس، تبدیل خودرو از کالایی سرمایه ای به مصرفی و... همچون نقطه نظرات نمایندگان در این جلسه بود.
سخنگوی کمیسیون صنایع در آخر اظهار داشت: قرار شد ایدور جمع بندی پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت را درمورد قیمت گذاری خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند تا کمیسیون درباره این مساله تصمیمات مقتضی را ستاندن کرده و گزارش را به صحن علنی عرضه نماید.




منبع:

1400/03/05
12:11:23
5.0 / 5
324
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
گل چرم