معاون راه آهن :

آمادگی داریم كالاهای اساسی مانده در بنادر را حمل ریلی نماییم

آمادگی داریم كالاهای اساسی مانده در بنادر را حمل ریلی نماییم

به گزارش گل چرم معاون اقتصادی و برنامه ریزی شرکت راه آهن از آمادگی کامل شرکتهای ریلی برای حمل کالاهای اساسی مانده در بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی اطلاع داد.



نورالله بیرانوند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره انتقال بخشی از فرایند حمل کالاهای اساسی از جاده به ریل با عنایت به مشکل عدم استقبال کامیون داران از حضور در بندر امام خمینی (ره) و حمل کالاهای اساسی مانده در این بندر عنوان کرد: ما در راه آهن افزایش سهم حمل ریلی کالا در بنادر را در دستور کار قرار داده ایم.
وی اضافه کرد: با سازمان بنادر و دریانوردی هم کمیته مشترکی برای افزایش میزان حمل ریلی کالاها تشکیل داده ایم و این سازمان با راهبرد مورد نظر، کاملاً هماهنگ است.
معاون اقتصادی و برنامه ریزی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در سطح کلان وزارت راه هم مبحث افزایش سهم حمل ریلی از کالاهای موجود در بنادر شامل صادرات، واردات و ترانزیت مورد تاکید شخص وزیر راه است البته برای ما مبحث ترانزیت و صادرات ریلی در اولویت است و در بخش واردات، به کالاهای اساسی به علت استراتژیک بودن آنها برای کشور، جایگاه و اهمیت می دهیم.
وی تصریح کرد: مهم ترین گلوگاهی که در حوزه افزایش سهم ریلی از جابجایی کالاهای اساسی داریم، تکمیل نبودن زیرساخت های ریلی در بنادر است؛ تعداد اسکله هایی که به شبکه سراسری ریلی متصل است، کم هستند؛ تخلیه و بارگیری مستقیم مواد معدنی از قطار به کشتی ها در بندر شهید رجایی هم در اختیار راه آهن نیست و به ایمیدرو واگذار شده است.
بیرانوند افزود: باید یک همکاری بین دستگاهی شکل بگیرد تا بار از جاده به سمت ریل هدایت شود؛ شرکت راه آهن به علت اهمیت راهبردی کالاهای اساسی و همینطور با عنایت به دستور مدیرعامل این شرکت، فارغ از مبحث ظرفیت یا تعداد ناوگان، حمل این کالاها را در اولویت قرار داده است.
وی تاکید کرد: حتی نگاه ما به حمل کالاهای اساسی، جنبه اقتصادی ندارد و نگاهمان ملی است؛ از همین رو ظرفیت هایمان شامل شبکه و زیرساخت و هم واگن ها و ناوگان را به حمل کالاهای اساسی اختصاص داده ایم.
معاون اقتصادی شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: در زمان هایی که شرکتهای بازرگانی دولتی یا پشتیبانی امور دام، از ما تقاضای افزایش ناوگان حمل کالاهای اساسی دارند، این ظرفیت را بیشتر خواهیم کرد.
این مقام مسئول در صنعت حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: هم اکنون مشکل خاصی در مورد حمل کالاهای اساسی از نظر کمبود ناوگان یا واگن وجود ندارد؛ تا کنون شرکتهای حمل و نقل ریلی، متناسب با تقاضایی که بوده، پاسخ داده اند.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای حمل و نقل ریلی کاملاً آمادگی دارند تا به تقاضای شرکتهای بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام برای بلندمدت هم پاسخگو باشند، بیان نمود: اگر این تقاضای بلندمدت نهایی شود، شرکتهای ریلی آمادگی دارند تا در مورد سفارش ساخت و خرید واگن جدید سرمایه گذاری کنند؛ ما تفاهمنامه های خوبی در زمینه خرید واگن های باری فله بر امضا کرده ایم تعدادی واگن جدید هم در سالهای اخیر تدارک دیده شده است.
بیرانوند اضافه کرد: شرکت راه آهن هم برنامه حمایتی را تهیه کرده که اگر کسری واگن وجود داشته باشد، این کمبود را جبران کنیم؛ اما واگن هایی که فعلا در شبکه ریلی موجود است، هنوز اورلود (تکمیل تقاضا) نشده اند که گفته شود با کمبود واگن مواجهیم.
وی با تاکید بر این که تمام حمل و نقل ریلی بار و مسافر توسط شرکتهای خصوصی و غیر دولتی انجام می شود اظهار داشت: شرکتهای ریلی، مستقیماً مبادرت به امضای قرارداد با بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام می کنند، اما با عنایت به این که امکان دارد کرایه حمل با تأخیر به آنها پرداخت گردد، بنابراین ما در شرکت راه آهن سازوکاری طراحی نموده ایم که شرکتهای ریلی می توانند انتخاب کنند که بین یک تا ۵ ماه دیرتر، حق دسترسی به شبکه ریلی را به شرکت راه آهن بپردازند؛ این مورد شامل کالاهای اساسی هم می شود؛ بنابراین شرکتهای ریلی تا کنون گزارشی به ما نداده اند که تأخیر در دریافت کرایه حمل کالاهای اساسی داشته اند.
به گفته معاون مدیرعامل شرکت راه آهن، این شرکت به فراخور میزان واردات کالاهای اساسی، نوع آنها و مرزهای وارداتی و همینطور مقاصد این کالاها، حمل آنها را انجام می دهد.
وی افزود: یکی از محدودیت های ما در زیرساخت های ریلی این است که کالاهای اساسی وارد بنادر و سپس در انبارها نگهداری می شود، اما ما فقط می توانیم کالاهای اساسی وارد شده را از انبارهای بندری به مقاصدی در نزدیکی محل مصرف منتقل کنیم؛ بنابراین تفاهمنامه ای با یکی از اپراتورهای اصلی تخلیه و بارگیری کالا از بنادر، درحال امضا کردن هستیم تا به جای ایجاد سیلو در بنادر امام خمینی (ره) یا شهید رجایی، در بندر خشک ریلی آپرین با زمینی که ما در اختیار آنها قرار می دهیم، سرمایه گذاری و سیلو راه اندازی کنند تا کالاهای اساسی مستقیماً از کشتی به این سیلوها حمل شود.
بیرانوند خاطرنشان کرد: حتی بعضی از واگن های ما که مخصوص حمل غله نیستند را می توانیم در شرایط اضطراری تغییر کاربری داده و برای حمل غلات و سایر کالاهای اساسی اختصاص دهیم.
وی اظهار نمود: هم اکنون کالاهای اساسی وارد شده، ابتدا به انبار حمل و سپس در قطار بارگیری می شود و تنها یکی دو مورد بوده که کالاها مستقیماً از کشتی به قطار منتقل شده اند. ما در راه آهن آمادگی تا این اتفاق روزانه رخ دهد؛ البته با عنایت به این که امکان دارد به توقف و معطلی کشتی ها دموراژ تعلق بگیرد، امکان این که همه بار کشتی ها مستقیماً وارد قطار شود، نیست و باید بخشی هم با کامیون به انبارها منتقل شود.

1400/04/26
15:15:37
5.0 / 5
725
تگهای خبر: خرید , صادرات , كالا , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
گل چرم