گزارش گل چرم؛
بررسی علل دپوی نهاده های دامی در بنادر
به گزارش گل چرم عدم برنامه ریزی مناسب برای واردات کالا درماه های گذشته، کمبود انبار وکامیون، توزیع نهاده های دامی را با مشکل مواجه کرده و واردکنندگان خواستار تعدیل نرخ کرایه ها و استفاده از امکانات ریلی هستند.
به گزارش گل چرم به نقل از مهر، کندی حمل و نقل نهاده های دامی و تأخیر در بارگیری این کالاها، طی هفته های اخیر مشکلات بسیار زیادی را برای تولیدکنندگان کشور بوجود آورده و انتقادات گسترده ای را به دنبال داشته است.
در همین زمینه ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به کمبود بوجود آمده در بازار نهاده های دامی، اظهار داشت: نهاده هایی که باید طی ۷ تا ۱۰ روز پس از خرید به دست تولیدکننده برسد، دو ماه طول می کشد تا در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد.
وی تأخیر در بارگیری نهاده های دامی، کمبود کامیون و افزایش شدید قیمت کرایه های حمل و نقل را همچون مشکلات این بخش عنوان نمود.
نبی پور ضمن اشاره به این که از شرکت واردکننده دیگری هم در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۰ نهاده خریداری نموده ایم و هنوز به دستمان نرسیده است، افزود: نهاده مورد نیاز تعداد زیادی از مرغداران کمتر از ۱۰ تن است و این دسته از تولیدکنندگان به شدت گرفتار شده اند چون که این حجم نهاده اصلاً بارگیری نمی گردد و تولیدکننده به جهت اینکه محموله اش را بیاورند باید کرایه ۲۵ تن نهاده را پرداخت کند.
انحصار دولت، حمل و نقل نهاده های دامی را کند کرده است
در این میان، کمبود کامیون یکی از علل اصلی این تأخیرها عنوان می شود اما به قول واردکنندگان نهاده های دامی، انحصار دولت به این کندی حمل و نقل دامن زده و بارگیری نهاده های دامی را گرفتار مشکل کرده است.
اخیراً اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور در همین زمینه در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی اعلام نمودند انحصار در بارگیری نهاده ها از بندر امام خمینی از جانب شرکت پشتیبانی امور دام عامل تأخیر در روند تأمین نهاده برای مرغداران و دامداران است.
در بخشی از این نامه آمده است: متأسفانه بنا بر اطلاعات موجود مهم ترین عامل تأخیر در بارگیری نهاده های دامی پس از معضل تأمین ارز، که اخیراً از راه پیگیری های انجام گرفته تا حدودی مرتفع شده، مشکل کمبود کامیون حمل کالا از بنادر است. در همین ارتباط هم بررسی های انجام شده نشان می دهد، انحصار در بارگیری و حمل محموله های متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام در بندر امام بیشترین سهم را در تأخیر تحویل تعهدات واردکنندگان به دامداران و مرغداران از یکسو و هزینه و خسارت مضاعف بر واردکنندگان از طرفی را دارد که این امر به طور عمده ناشی از حجم نامتعارف واردات نهاده از جانب شرکت پشتیبانی امور دام بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی در پاسخ به پیگیری های خبرنگار مهر درباره این که هم اکنون مشکل اصلی حمل و نقل نهاده های دامی چیست و چرا بارگیری با این همه تأخیر همراه است؟ توضیحاتی را عرضه داد.
کمبود انبار و حجم زیاد کالاهای وارداتی در بنادر!
بر اساس اعلام اتحادیه، مساله تأمین کالای اساسی در بخش خوراک دام و طیور امری حیاتی برای واحدهای تولیدی و تأمین غذای روزانه مردم است. تأمین کالای اساسی برای کشور از راه واردات در دو تقسیم بندی کلی قرار می گیرد؛ یکی مساله تأمین و دیگری مبحث توزیع کالای اساسی است.
در بخش تأمین کالای اساسی عمده مشکلات در ارتباط با برنامه ریزی برای ورود هر کدام از اقلام وارداتی خوراک دام و طیور در زمان مناسب و به صورت مستمر است که این امر به تأمین ارز به صورت مداوم توسط بانک مرکزی و هم برنامه ریزی لازم توسط وزارت جهاد کشاورزی نیاز دارد.
اما یکی از اشکالات عمده هم اکنون برای تأمین خوراک دام و طیور جهت واحدهای تولیدی مبحث توزیع کالا است. هم اکنون تقریباً تمامی نهاده های دامی وارداتی از یک بندر یعنی بندر امام خمینی انجام می شود و کشتی ها بعد از مدتی انتظار به علت کمبود اسکله های بندری کالای خویش را تخلیه می کنند.
کالاهای اساسی وارداتی باید در انبارهای محوطه گمرک تخلیه شوند که به علت کمبود انبار و حجم زیاد کالاهای وارداتی توسط بخش دولتی و خصوصی همواره با کمبود انبار در بنادر مواجه هستیم.
از این مرحله به بعد و بعد از ترخیص کالا باید این محموله ها توسط ناوگان های حمل و نقل کامیونی و جاده ای به مقاصد مصرف کنندگان برسد اما حجم انبوه کالا و هم کمبود کامیون در بعضی فصول سال مانند تابستان سبب می شود که کالا در زمان مناسب حمل نشود ازاین رو با مسئله انباشت بیشتر کالاهای اساسی در انبارها مواجه می شویم.
عدم برنامه ریزی مناسب برای واردات و تشدید فشار بر حمل و نقل جاده ای
انگونه که اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی به خبرنگار مهر اعلام نموده است، به علت عدم برنامه ریزی مناسب برای واردات کالا توسط بخش دولتی طی چند ماه گذشته فشار بسیار زیادی بر روی حمل و نقل جاده ای وارد شده است بنابراین شرکتهای دولتی وارد کننده کالا اقدام به قطع اعلام بار برای شرکتهای بخش خصوصی کرده اند تا کالاهای خویش را به انبارهای دولتی در استان ها حمل نماید که این وضعیت باعث تأخیر بیشتر در حمل کالای اساسی وارداتی توسط بخش خصوصی به مقاصد مصرف کنندگان می شود.
برای بخش خصوصی امکان استفاده از امکانات ریلی فراهم نیست
براساس اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی به خبرنگار مهر، هر چند راه آهن هم برای جابجایی کالاهای اساسی از بنادر اعلام آمادگی کرده است اما استفاده از امکانات ریلی توسط بخش دولتی از بندر امام خمینی بسیار کمتر از استفاده از امکانات جاده ای است و برای بخش خصوصی هم ساز و کار لازم جهت استفاده از امکانات ریلی فراهم نشده و همین مبحث باعث تقاضای بسیار زیاد جهت استفاده از کامیون ها در حمل کالا توسط بخش دولتی و خصوصی شده است.
وزارت راه برای متعادل کردن کرایه حمل تدبیر کند
آنگونه که اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی به خبرنگار مهر اعلام نموده است، نبود توازن میان کالاهای موجود در بنادر و گمرکات و کامیون های ورودی سبب شده تا رانندگان کامیون رقابتی برای حمل کالا با قیمت تعرفه های مصوب وزارت راه و ترابری نداشته باشند و کالاهای اساسی با قیمت های بیشتر از نرخ مصوب به مقاصد مصرف کنندگان حمل شود که این امر هم باعث سردرگمی مصرف کنندگان که پرداخت کننده کرایه حمل می باشند، شده است.
برخی از واحدهای مصرف کنندگان نهاده های دامی امکان پرداخت کرایه حمل خارج از مبالغ مصوب را ندارند و بدین سان بخش خصوصی نمی تواند کالا را به مقاصد آنها حمل کند که این نکته فشار مضاعفی را به بخش خصوصی وارد می نماید.
برای عبور از مشکلاتی که در مقاطعی برای حمل کالا ایجاد می شود ضروریست تدابیر لازم برای مناسب کردن کرایه حمل توسط مسؤلان وزارت راه صورت گیرد ضمن این که استفاده از امکانات ریلی برای حمل کالا توسط بخش دولتی و خصوصی اتخاذ شود.
منبع: گل چرم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب