عرضه مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز
رییس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از ثبت اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز خودرو توسط یکی از واحدهای فناور مستقر در این مرکز آگاهی داد.
به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، دکتر برومند صلاحی با اشاره به اینکه این محصول بعد از ثبت برند در مرحله تولید تجاری است، اظهار نمود: با تداوم حمایت های این مرکز و سایر سازمان های مربوطه، میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.
دکتر آیدا معزی پور، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان و مخترع این محصول هم اظهار داشت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همین طور ایجاد دانش فنی در حوزه طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورداستفاده در لنت ترمز خودرو - از کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی - را در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم آورد.
دکتر معزی پور اضافه کرد: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی، متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شده اند باتکیه بر دانش فنی و همین طور تجارب کسب شده در صنعت، محصول خودرا باتوجه به نیاز بازار و همین طور مطابق با معیارهای زیست محیطی تولید و عرضه نماید.
وی ادامه داد: در لنت ترمز با بهره گیری از نیروی اصطکاک مواد به کاررفته در آن، انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخ های خودرو می شود.
معزی پور اشاره کرد: ترکیب به کاررفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیت های مختلف (مرکب از ۱۰ تا ۳۰) تشکیل شده و مواد به کاررفته در آن در ۴ گروه اتصال دهنده، پرکننده، اصلاح کننده اصطکاک و الیاف طبقه بندی می شوند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: این ترکیب باید به شکلی باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری بوجود آورد و نرخ سایش آنکه معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آن چنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آن قدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.
معزی پور اشاره کرد: لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در مقابل حرارت بالای ناشی از ترمزگیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.
مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس اضافه کرد: یکی از موادی که سبب بهبود خاصیت های تریبولوژی لنت ترمز می شود، مس است که به سبب دارابودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت می شود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دماهای بالا جلوگیری می کند.
وی افزود: مطالعات اخیر نشان داده است که مس و همین طور سایر فلزات سنگین سبب بروز مشکلات محیط زیستی می شوند و با محیط زیست سازگار نیستند؛ بدین سبب لازم است برمبنای مقررات مربوطه، مصرف آن در لنت ترمز در سال ۲۰۲۰ به زیر ۵ درصد و تا سال ۲۰۲۵ باید به زیر یک درصد برسد و حذف کامل آن نیز مطلوب است.
معزی پور افزود: محققین این شرکت بعد از سال ها تجربه و تحقیق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و آزبست (ماده سرطان زا) شده اند که کلیه خاصیت های آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمزگیری ایجاد نمی کند، افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده و همین طور قیمت و کیفیت بسیار مطلوبی دارد.
این مطلب را گل چرم می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان گل چرم در مورد این مطلب