خضریان خبر داد

تعیین تکلیف کامیون های موجود در گمرک در کمیسیون اصل ۹۰

تعیین تکلیف کامیون های موجود در گمرک در کمیسیون اصل ۹۰

گل چرم: سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع تعیین تکلیف واردات کامیون ها و کشنده های موجود در گمرک در جلسه امروز این کمیسیون آگاهی داد.


علی خضریان در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت: این جلسه با حضور مسئولین ارشد گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان راهداری، مسئولین و مدیران شرکت های ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونان و مدیران ارزی بانک مرکزی و نمایندگان دادستانی و کارشناسان مربوطه با بحث واردات کامیون و کشنده انجام شد.
وی ادامه داد: در این نشست ضمن استماع گزارش دستگاه های مختلف از یک سو موضوع فرسودگی ناوگان حمل و نقل مسافری و باری، شهری و بین شهری عنوان شد که معتقدند با استناد به مصوبه برنامه پنجم توسعه برای نوسازی این ناوگان، مجوز واردات خودرو های سنگین یکی از نیازهای امروز کشور است. بر طبق گزارش این دستگاهها ضمن این که ۵۰ درصد گازوئیل کشور به سبب فرسودگی ناوگان از بین می رود، موضوع امنیت جاده ها و هزینه بالای نگهداری وسایل نقلیه سنگین نیز معیشت رانندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
خضریان اشاره کرد: اما از طرف دیگر گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که در وضعیت کمبود منابع ارزی، کشور باید به شدت در مورد هزینه کرد ارز چه با منشاء دولتی و چه با منشاء غیردولتی حساس باشد و اساسا در مورد این که آیا این کامیون ها نیاز اصلی کشور هستند یا خیر باید قبل از ثبت سفارش کار کارشناسی صورت گیرد.
وی اشاره کرد: در کنار این موضوعات بحث تعیین تکلیف حدود ۶۲۰۰ دستگاه کشنده و کامیون سنگین در گمرکات کشور که توسط ۸۳ شرکت وارد شده و البته از این میان حدود ۱۵۰۰ دستگاه بدون ثبت سفارش به گمرکات رسیده است و این شرکتها نیز گاهی آشنایی های اولیه به بحث تجارت ندارند، نیز می بایست در اولویت قرار گیرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: در نهایت بر طبق جمع بندی کمیسیون اصل ۹۰ قرار شد بر طبق ضوابط و مقررات قانونی همه کشنده ها و کامیون های ثبت سفارش شده موجود در گمرکات باتوجه به نیاز کشور برای نوسازی ناوگان وارد شوند و مابقی خودروهایی که ثبت سفارش آنها صورت نگرفته بر طبق قانون به آنها عمل شده و از واردات آنها جلوگیری شود.
سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی اظهار داشت: همین طور سازمان راهداری نیز موظف شد ضوابط مبتنی بر پشتیبانی از تولید داخل را تدوین کرده و برای حل معضل ناوگان حمل و نقل ارائه کند.
خضریان در آخر اضافه کرد: خودروسازان هم موظف می باشند تامین ناوگان داخلی را بر طبق کیفیت و نیاز کشور برعهده بگیرند و همین طور قرار شد انتظارات سازمان راهداری از خودروسازان و بازتعریف ضوابط نیز طی جلسات آینده کارگروه مشخص شده در کمیسیون بررسی شود.




منبع:

1400/08/18
11:24:50
5.0 / 5
151
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
گل چرم