سازمان حمایت اعلام كرد؛

علل درج قیمت تولید روی کالا

علل درج قیمت تولید روی کالا

به گزارش گل چرم سازمان حمایت در گزارشی ضمن عرضه علل و لزوم درج قیمت تولیدکننده روی کالا، جزئیات ضرایب سود حلقه های توزیع را اعلام نمود.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، بر مبنای آنچه که بر روی خروجی سایت سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، آمده، لزوم و اهمیت اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا در کشور در چارچوب ۸ هدف عنوان شده است.
در این گزارش آمده است: با توجه به مفاد بند ۲۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مشعر بر «شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار»، استمرار اطلاع رسانی نظام مند، دقیق و بهنگام در مورد قیمت کالا و خدمات به مصرف کنندگان، لازمه این امر است. در این راستا درج قیمت از راه الصاق برچسب یا اتیکت روی کالا یا نصب تابلو و نرخنامه در محل تولید، عرضه، کسب و حرفه به نحوی که قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت به سهولت و روشنی برای همگان قابل رویت باشد بر مبنای قوانین مختلف همچون ماده (۶) قانون تعزیرات حکومتی مصوب ۲۳/۱۲/۶۷، ماده (۵) قانون پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان مصوب ۸۸.۷.۱۵ و مواد (۱۵ و ۶۵) قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب ۹۲.۶.۱۲ مورد تاکید و تصریح قرار گرفته لاکن مبحث تخلف عدم درج قیمت کماکان از فراوانی برخوردار بوده و در صدر تخلفات احصاء شده در گزارشات بازرسی است و علیرغم تلاشهای معموله وضعیت مطلوب و مورد انتظار حاصل نشده است.
اما درباره چرایی درج قیمت تولید کننده روی کالاها سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به جلسه ستاد تنظیم بازار درباره درج قیمت تولید کننده روی محصولات اظهار داشت: «در برخی محصولات شاهد می باشیم که قیمت مصرف کننده درج شده روی کالا ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده است و به عبارتی در نظام توزیع افزایش غیرمعمول قیمت ها را شاهد بوده ایم ازاین رو برای رفع این مساله در تلاش هستیم از هفته جاری به جای درج قیمت مصرف کننده، قیمت تولید کننده روی ۱۵ کالا درج شود.»
آیا با اجرای این طرح، تخفیف های دروغین حذف می شود؟
بارزترین دلیلی که مقامات بازرگانی داخلی کشور را بر آن داشته تا قیمت تمام شده کالاها را به اطلاع مشتریان برسانند، به دادن تخفیف های نجومی مربوط می شود. این مقامات می گویند اگر فروشنده ای برای فروش یک کالای تولید داخل تا حدود ۵۰ درصد تخفیف می دهد این به معنای آن است که قیمت فروش حتی از دو برابر قیمت تولید هم بیشتر بوده که بعد از کسر نصف قیمت، هم هزینه های تولید و سود تولیدکننده و هم حاشیه اندک سود برای فروشنده را تأمین کرده است.
این مهم سبب شد تا مقامات بازرگانی برای پیشگیری از گران فروشی و در نظر گرفتن حاشیه های ضخیم سود فروشنده، راهکار درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده را تدبیر کنند تا مشتریان متوجه قیمت واقعی محصول شوند و گول تخفیف های دروغین را نخورند.
عباس تابش رئیس سازمان پشتیبانی از مصرف کننده و تولیدکنندگان هم چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی درباره درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده روی کالاها اظهار نمود: «یکی از مشکلاتی که اخیرا با آن مواجه بودیم عرضه تخفیف های اغواکننده بود و فاکتور مستندی هم در دسترس نبود که مشخص شود بر چه اساس این تخفیف عرضه می شود اما با این طرح، دیگر تخفیف های دروغین وجود ندارد چون تولید کننده، قیمت تمام شده را که به منزله فاکتور است روی محصولات درج کرده است.»
یکی از مشکلات در سطح عرضه، درج قیمت های غیرواقعی در فروشگاه های زنجیره ای است. شواهد نشان داده است که فروشگاه ها در چارچوب طرح های تخفیفی و حراج، حجم بالایی از کالاها را با تخفیف های غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصدی و عرضه می کنند. با اجرای این طرح، فروشگاه های زنجیره ای ملزم می شوند که برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی را از روی قفسه ها حذف نمایند و همان قیمت مصرف کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.
پیش از این خیلی از تولیدکنندگان در بعضی مواقع کالاهای خویش را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش می رساندند که به علت درج قیمت مصرف کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات به صورت کامل به شبکه توزیع خرده فروشی می رسید و مصرف کننده هیچ سودی نمی برد.
ممکن است تولید کننده، قیمت تمام شده را هم بیشتر از قیمت واقعی تولید برای فروشگاه های بزرگ درج کند؟
یکی از دلایلی که برخی فروشگاه ها مبادرت به دادن تخفیف های نجومی می کردند درج قیمتی بیشتر از قیمت واقعی محصول برای فروشگاه های زنجیره ای بود و برخی این احتمال را داده اند که تولیدکنندگان برای فروشگاه های بزرگ باز هم مبادرت به درج قیمت بالاتر از قیمت واقعی داشته باشند. با این طرح تولیدکنندگان بر مبنای قیمت تمام شده کالا و سود قانونی خود و مالیات بر ارزش افزوده مبادرت به درج قیمت تولید کننده می کنند.
محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در اینباره گفته: مبنای محاسبه مالیات واحد تولیدی، قیمت کالا در کارخانه است. اگر تولیدکننده به هر علتی قیمت محصول نهایی خویش را افزایش دهد، ملزم است که برپایه همان عدد، پرداخت مالیات داشته باشد. ازاین رو تولیدکنندگان برای اینکه مالیات بیشتری پرداخت نکنند از درج قیمت غیرواقعی امتناع می کنند ازاین رو قیمت نهایی، قیمت واقعی کالا خواهد بود. بدین جهت در این بخش سیستم خودکنترلی داریم. در ضمن طبق دستورالعمل هرگونه تخفیف بیشتر از ۳ درصد تولید کننده به فروشنده ها، باید از قیمت تولید کسر و روی کالا درج شود.
چطور با درج قیمت تمام شده، قیمت ها کاهش پیدا می کند؟
در حال حاضر بعضی از واحدهای تولیدی مبادرت به درج قیمت غیرواقعی بر روی کالاها نموده و با عرضه تخفیفات غیر متعارف به عوامل توزیع و عرضه کننده کالا و تحقق خواسته های آنها برای کسب سود بیشتر در جهت کسب سهم بیشتر از بازار فروش موجبات برهم زدن تعادل بازار، ایجاد شرایط رقابت ناسالم و اجحاف در حق مصرف کنندگان و تولید کنندگان صحیح العمل را فراهم می کنند. با درج قیمت تولید کننده واقعی حاشیه سودهای غیر متعارف حذف گردیده وبالتبع منجر به کاهش قیمت مصرف کننده می گردد.
از آن جایی که کالاها در شهرهای مختلف تولید می شود، یک کارخانه به شهر عرضه کننده نزدیک و به شهر دیگر بسیار دورتر است، تابحال تولیدکننده باید با یک قیمت واحد، کالای خویش را در شهرهای مختلف عرضه می کرد، ازاین رو تولیدکننده از آن جا که نمی داند محصول تولیدش در کدام شهر توزیع می شود، ناچار است طولانی ترین مسیر و بیشترین هزینه را در نظر بگیرد تا کالا به دست مصرف کننده برسد.
در حقیقت مصرف کننده مجبور بود بیشترین هزینه حمل را در همه شهرها پرداخت کند حال اگر ما قیمت تولیدکننده (قیمت کالا در کارخانه) را مبنا قرار دهیم در این صورت کالایی که در تهران فروخته می شود با درصدی مشخص افزوده می شود و در شهرهای دورتر با قیمت بالاتر عرضه می شود. به این شکل کشف قیمت آسان تر است و دیگر تولیدکننده مجبور نیست بر قیمت نهایی کالای خود بیفزاید. بدین جهت اگر قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده روی کالا درج شود، قیمت کالاها شفاف تر می شود و خریداران هم اطمینان پیدا می کنند که کالا را با قیمت واقعی می خرند.
قیمت مصرف کننده را چطور باید محاسبه کنیم؟
قبل از اینکه بخواهید قیمت کالایی را پرداخت کنید باید بدانید میزان سود پس از درِ کارخانه درباره کالاها متفاوت است؛ به قول محسن حسینلویی، مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت، میزان سود توزیع کنندگان سراسری ۱۰ درصد و خرده فروشی ها از ۷ تا ۱۵ درصد بر مبنای کالاهای مختلف متغیر است.
با این حال حسینلویی با بیان اینکه اگر مردم می خواهند روی قیمت تولیدکننده محاسبه ای داشته باشند، می توانند ۲۲ تا ۲۵ درصد به آن اضافه کنند و این به منزله آن است که حدود یک چهارم تا یک پنجم، به قیمت تولیدکننده اضافه خواهد شد، اظهارکرده: «از این هفته در سطح فروشگاه ها، شاهد درج قیمت تولیدکننده خواهیم بود و فروشگاه ها موظف می باشند با سودهای اعلام شده قیمت مصرف کننده را تعیین کنند، ازاین رو اگر قیمت مصرف کننده کالایی بالاتر از قیمتی که فروشگاه اعلام می کند، باشد آن کالا با همان سود منطقی و مصوب شده از جانب فروشگاه های زنجیره ای باید فروخته شود؛ بر این اساس مبنای قیمت بارکد فروشگاه هاست.»
ضرایب سود حلقه های توزیع به شرح جدول ذیل است.
حداکثر ضرایب سود قابل اعمال در صورت توزیع از راه شرکتهای پخش سراسری شرح کالا درصد سود و هزینه های پخش سراسری درصد سود و هزینه های خرده فروشی حداکثر درصد قابل اضافه شدن به قیمت درب کارخانه تا مصرف کننده پوشک بچه و دستمال کاغذی ۱۰ ۱۵ حدود ۲۶.۵ درصد پودر لباسشویی ۱۰ ۱۰ حدود ۲۱ درصد انواع آب میوه ۱۰ ۱۲ حدود ۲۳.۲ درصد آب معدنی ۱۴ ۱۲ حدود ۲۷.۷ درصد انواع نوشابه گازدار، ماءالشعیر و نوشیدنی مالت ۱۰ ۱۰ حدود ۲۱ درصد انواع شوینده بجز پودر لباسشویی ۱۰ ۱۵ حدود ۲۶.۵ درصد انواع کنسروجات و ترشیجات، رب و سس ۱۰ ۱۲ حدود ۲۳.۲ درصد انواع محصولات سلولزی ۱۰ ۱۵ حدود ۲۶.۵ درصد انواع ماکارونی ۱۰ ۱۰ حدود ۲۱ درصد

حداکثر ضرایب سود قابل اعمال در صورت توزیع از راه عمده فروشی شرح کالا درصد سود و هزینه های عمده فروشی درصد سود و هزینه های خرده فروشی حداکثر درصد قابل اضافه شدن به قیمت درب کارخانه تا مصرف کننده انواع لوازم خانگی کوچک ۴ ۱۰ حدود ۱۴.۴ درصد+هزینه حمل بین شهری انواع لوازم خانگی بزرگ ۳ ۷ حدود ۱۰.۲ درصد+هزینه حمل بین شهری انواع لنت ترمز ۳ ۱۵ حدود ۱۸.۵ درصد+هزینه حمل بین شهری انواع فیلتر روغن ۳ ۱۲ حدود ۱۵.۴ درصد+هزینه حمل بین شهری روغن موتور ۳ ۱۲ حدود ۱۵.۴ درصد+هزینه حمل بین شهری
اگر کالایی گران باشد، مصرف کننده چه کاری باید انجام دهد؟
از قدیم گفتند، جریمه گران فروش، نخریدن است. خریدار با قیاس قیمت تولید و فروش به این نتیجه می رسد که آیا کالا گران است یا خیر. با این اتفاق دیگر نیازی به بازرس و تعزیرات و... نیست چون که همه مردم خودشان درباره خرید یک کالا تصمیم می گیرند. خریدار اگر احساس کرد کالا گران است تحت هیچ شرایطی آنرا خریداری نمی نماید. همین مساله سبب می شود که فروشنده به خاطر گران فروشی (با خرید نکردن مردم) از جانب مردم جریمه شود. من بسیار به این طرح خوش بین هستم.
بر اساس بند ۲۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر شفاف سازی فرآیند قیمت گذاری، نظام توزیع و روان سازی آن تاکید کرده است؛ ازاین رو وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با گرانفروشی، طرح درج قیمت تولیدکننده را از ۱۴ قلم کالا شروع کرده است و این طرح به سرعت درحال اجراء و توسعه است.
این تصمیم با تاکید وزیر صمت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی هم مکلف به درج قیمت مصرف کننده هستند.
این کالاها فعلا شامل ۷ کالای سوپرمارکتی شامل دستمال کاغذی، آب معدنی، آب میوه ها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و ۷ قلم کالاهای سرمایه ای شامل انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی است.
در خصوص کالاهای انتخاب شده هم باید اظهار داشت که تصمیم گرفته شده تا کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب و اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه به مصرف کننده اجرا شود که البته فاز اول اجرای این طرح شامل کالاهایی می شود که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند.
با اجرای این طرح، فروشگاه های زنجیره ای باید برچسب تخفیفات قیمت غیرواقعی را از روی قفسه ها حذف نمایند و همان قیمت مصرف کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.
البته فروشگاه های زنجیره ای بر مبنای قانون باید ۲۰ درصد سهم شبکه توزیع را در اختیار داشته باشند، اما حالا هشت درصد از سهم شبکه توزیع کالاها بر عهده این فروشگاه هاست.
این طرح به سامانه بهین یاب و سامانه جامع تجارت متصل می شود و عرضه کننده موظف است قیمت مصرف کننده را در قفسه کالا قرار دهد و دلیل ثبت نشدن قیمت مصرف کننده روی کالاها در کنار قیمت تولیدکننده هم پیشگیری از سردرگمی خریداران است.
اهداف اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا ها
۱- مقابله با گرانفروشی و شفاف سازی قیمتها
۲- بهره مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی
۳- کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان
۴- بهره مندی از نرخهای رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
۵- اعمال مدیریت فروش
۶- کوتاه شدن دست واسطه های و از بین رفتن قیمتهای کاذب
۷- روزآمدسازی شیوه های نظارت در بازار
۸- روان سازی نظام قیمت گذاری و کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان
مزایای اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها
۱- شفاف سازی قیمت ها
۲- ایجاد رقابت وکاهش قیمت
۳- سهولت در مقایسه و انتخاب کالاوخدمات برای خریدار
۴- ارتقای اعتماد عمومی
۵- پیشگیری از گرانفروشی و اجحاف به مصرف کنندگان
۶- امکان نظارت بر رعایت سودهای مصوب قانونی حلقه های تأمین و توزیع
۷- کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف
۸- حذف واسطه های غیرضرور
۹- از بین رفتن احتمال تبانی با تولیدکننده و حذف تخفیف های بدون مبنا و غیرواقعی
۱۰- جزئیات درج قیمت تولیدکننده روی کالا/ قیمت های کاذب از بین می رود


منبع:

1400/10/22
12:54:31
5.0 / 5
78
تگهای خبر: بازار , تولید , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
گل چرم