كارشناسان مطرح كردند

دولت باید از صنعت خودرو کنار بکشد

دولت باید از صنعت خودرو کنار بکشد

در یک گفت وگوی کارشناسی با موضوع صنعت خودرو در ایران تاکید شد که این صنعت نه با مدل دولتی بلکه به مفهوم واقعی کلمه با واگذار کردن به بخش خصوصی اصلاح می شود و دولت باید از صنعت خودروسازی بیرون آید و سهام خودرا واگذار کند.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع «صنعت خودرو در ایران» با حضور عضوکمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، یک استاد دانشگاه و یک کارشناس خودرو و منتقد، چهاردهم اسفندماه پخش گردید.
بزرگترین ایراد صنعت خودرو نوسانات و تناقضات سیاست گذاری است
امیرحسن کاکایی - استاد دانشگاه در این برنامه درباره کیفیت خودرو داخلی اظهار نمود: هم اکنون صنعت خودرو مانند خیلی از صنایع دیگر با چالش تیراژ تولید روبه روست و اساسا از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.
وی ادامه داد: در پروسه تولید خودرو با سه نوع واریانس روبرو می باشیم که موجب نوسان کیفیت و عدم قطعیت و عدم اطمینان پذیری کالا می شود و در نهایت کاهش تیراژ به کیفیت وابستگی دارد.
کاکایی افزود: در وضعیت فعلی برای صنعت خودرو نمی توان کاری کرد، صنعتی که ۱۰ سال است درحال زیان دادن است و به صورتی سرمایه از تولید داخل فراری بوده و در نتیجه روز به روز خطوط تولید مستهلک تر می شود.
وی با اشاره به اینکه در مقاطع مختلف تاریخی در صنایع مختلف همچون صنعت خودرو به تناقض سیاستگذاری رسیدیم، اظهار داشت: ما نمی دانیم از صنعت خودرو چه می خواهیم و صنعت خودرو خوب چیست.
کاکایی تصریح کرد: به ایران خودرو و سایپا نمره بالای ۱۵می دهم و دیگر خودروسازان باتوجه به چارچوب قوانین عالی عمل کرده اند و بیشتر بهره برداری را کرده اند.
وی اشاره کرد: هم اکنون بزرگترین ایراد صنعت خودرو نوسانات و تناقضات سیاست گذاری است که برای حل آن تلاشی نمی گردد.
وی ادامه داد: سیاستگذران در صنعت خودرو در ابتدا باید تکلیف خودرا مشخص کنند که از صنعت خودرو چه می خواهند. تمام اتفاقات موجود در بستر قوانین کشور رخ می دهد، اگر تعداد شرکت های تو در توی سایپا و ایران خودرو بسیار است، در جلسات به تدریج رخ داده و در قالب بستر قوانین بوده است.
کاکایی افزود: بر طبق مطالعات انجام شده، بیش از ۲۳ نهاد دولتی و حاکمیتی در رگولاتوری صنعت خودرو بدون داشتن مسئولیت مناسب دخالت دارند.
وی با تکیه بر این که باید ثبات سیاستگذاری داشته باشیم، اضافه کرد: نه فقط دولت بلکه در سطح نظام که شامل مجلس شورای اسلامی و انواع سازمان های نظارتی باید به تشکیل یک کمیته یا شورا بپردازند و در این راستا به توافق برسند و از این صنعت به مفهوم تصدی گری دل کند و سیاست گذاری صورت بگیرد.
نبودن صنعت خودرو از بودن آن بهتر است
فربد زاوه - کارشناس خودرو و منتقد هم ضمن اشاره به این که صنعت خودرو در ایران به بنگاه تغییر پیدا کرده است، اظهار داشت: نبودن صنعت خودرو از بودن آن بهتر است.
وی ادامه داد: اشتغال، ارزبری و خودکفایی هیچ کدام در صنعت خودرو رخ نداده است. هیچ کدام از ارزش هایی که برای صنعت خودرو تعریف شده بود، قابلیت دسترسی ندارد. به علت این که تمامی هزینه آنرا می بایست مصرف کننده بپردازد.
زاوه همین طور اظهار داشت: تنظیم بازار باید بواسطه بازار صورت بگیرد و واردات و صادرات باید از همدیگر جدا شود. باید بازار تولید را از بازار مصرف جدا کرد و مصرف کننده ایرانی باید در انتخاب خود آزاد باشد. تمام کشورهایی که مانند ایران در چاله صنایع ناکارآمد بودند، به این امر پرداختند.
نقش دولت تنها باید حمایتی و نظارتی باشد
لطف اله سیاهکلی - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی هم اذعان کرد: تولیدی که منجر به رضایتمندی مردم شود موجب ایجاد اعتماد، اعتبار و احترام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در سیاست گذاری صنعت خودرو گرفتار مشکل هستیم، اضافه کرد: چرا وزیر صمت یا دولت که باید سیاستگذار باشد و هدف تعریف کند و به حمایت بپردازد در جایگاه تولید کننده تصمیم گیری می کند.
سیاهکلی اظهار داشت: اگر جلب رضایت مردم هدف است، باید خواسته مردم را بدانیم. اگر مردم ناراضی هستند باید نظر مردم را جلب نماییم. به نظر می آید دولت به مفهوم سیاستگذار مقصر است و تولید کننده خودرو نیز پشت این سیاست گذاری ها نیز بی تقصیر نیست و از این سیاست گذاری ها سوءاستفاده کرده است. بدین سبب باید به دولت اظهار داشت که جنابعالی تصدی گر و تولیدکننده نیستید، پس خواهشا بجای تولید کننده حرف نزنید.
وی با اشاره به اینکه دولت متناسب با میزان سهام خود اعمال قدرت نمی کند، اضافه کرد: دولت در صنعت خودرو اگر یک درصد هم دارای سهام باشد صد در صد اعمال قدرت می کند. به چه دلیل دولت باید سهام دار خودرو باشد جز این که در آن سوءاستفاده هایی نهفته است و در آن ابزار قدرتی برای پیشبرد اهداف خود باشد. بدون شک با این روش نمی توان به خودرویی خوب رسید.
سیاهکلی با تکیه بر این که مجلس بسیار جدی است و دولت نیز تا حدی متقاعد شده که از صنعت خودرو کنار بکشد و تنها نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد، بیان کرد: مقام حامی و ناظر نباید خود تولید کننده و سهام دار باشد. در زنجیره مدیریت اگر همه حلقه های مدیریت دست یک نفر باشد، حتما فساد ایجاد می شود و مشکل ایجاد خواهد شد. بیش از 30 سال است که دولت مسئول تولید، قیمت گذاری و نظارت بوده و در نتیجه به جایی نرسیده ایم. بنابراین؛ این سیاست حتما غلط است و بدون شک مجلس در حوزه حل این مشکل تلاش خواهدنمود.
وی ادامه داد: دولت باید سهام خودرا واگذار کرده و خودروساز با مدل عرضه و تقاضا و بازار رقابتی به فعالیت بپردازد. اگر نتوانیم این فرمول را در هر تولیدی اجرا نماییم و به صادرات نپردازیم نه فقط صنعت خودرو بلکه هر تولید دیگری با شکست روبه رو خواهد شد. بنابراین؛ تولید باید قدرت ورود در بازارهای جهانی را داشته باشیم.
سیاهکلی معتقد می باشد که اگر تولید در بازارهای جهانی حضور پیدا نکند، تولید محکوم به شکست است. تولید نمی تواند با مصرف داخلی اداره شود و امکانپذیر نیست.
وی ضمن اشاره به این که خودروساز تا حالا خلاف سیاست های کلان عمل کرده است، اظهار داشت: خودروساز از مدیریت دانش بهره نبرده است که اگر داشت آیا نمی توانست پلت فرم مشترک داشته باشد یا از شرکت های دانش بنیان کشور استفاده نماید، یا این سوال پیش می آید که چرا قرارگاه اتاق فکر برای مقابله با تحریم ایجاد نشد. خودروساز در مقابل تحریم مدیریتی نکرده است که اگر کرده بود گرفتار بحران نمی شد.
سیاهکلی افزود: خودروساز ما هنوز دنبال این است که پلت فرم داخلی داشته باشد لیکن توانایی انجام آنرا نداشته است. سیاست ها و مدیریت خودروساز و سیاست های دولت در کنار هم قرار گرفته و خودرو را بی کیفیت کرده، جیب مشتری را خالی کرده و جان او را به خطر انداخته، سبب آلودگی هوا شده و مصرف سوخت را بالا برده است.
وی اظهار داشت: در صنعت خودروسازی صادرات و واردات، عرضه و تقاضا، کیفیت و رقابت کلید واژه های اصلی ما هستند که بدان باید پرداخت.
سیاهکلی همین طور با اشاره به اینکه خودروسازی نباید تعطیل شود، بلکه باید به اصلاح آن پرداخت، اظهار داشت: صنعت خودروسازی نه با مدل دولتی بلکه به مفهوم واقعی کلمه با واگذار کردن به بخش خصوصی اصلاح گردد.
وی بیان کرد: دولت بدون فوت وقت باید از صنعت خودروسازی بیرون آید و سهام خودرا واگذار کند. اما باید دقت داشت که در واگذاری اهلیت مهمست.
سیاهکلی اضافه کرد: هنگامی که بازار رقابتی شود، کیفیت افزایش و قیمت کاسته می شود و این قائده مختص هر کالای در بازار است و تنها مخصوص صنعت خودرو نیست.
وی افزود: باید از صنعت خودرو به علت آلاینده بودن عبور نماییم و به سراغ صنایع برقی و هیدرولیک برویم. متاسفانه مکانیزم روش مدیریتی در زمینه خودرو غلط و ساختار آن دارای اشکال است و نتوانستیم هزینه و فایده صنعت خودروسازی را تنظیم نماییم.
سیاهکلی از دولت درخواست نمود که دولت امر نظارت و حمایت صنعت خودروسازی را برعهده بگیرد و به حمایت تولید بپردازد.



1400/12/14
11:01:47
5.0 / 5
369
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
گل چرم