برترین خودروساز جهان از هدف جا ماند؟

برترین خودروساز جهان از هدف جا ماند؟

به گزارش گل چرم شرکت تویوتا موتور ژاپن امروز، پنج شنبه با کاهش تولید خودرو به علت محدودیت های ناشی از کووید-۱۹ در کارخانه ها در چین و کمبود جهانی نیمه رسانا، سود عملیاتی سه ماهه اول را ۴۲ درصد کم کرد که بدتر از انتظار بود.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، کمبود تراشه و مشکلات زنجیره تأمین، برترین خودروساز جهان را مجبور به کاهش مکرر اهداف تولید کرده است. این خودروساز ژاپنی اهداف تولید ماهانه خویش را در سه ماهه اول آوریل تا ژوئن سه بار کم کرد و به علت کمبود نیمه هادی ها و تاثیر محدودیت های بیماری کووید- ۱۹ در چین، ۱۰ درصد از اهداف اولیه خود عقب افتاد.
تویوتا مانند سایر تولیدکنندگان، با هزینه های بالاتر مقابله می کند و نگران است که تورم جهانی بتواند تقاضای مصرف کننده را متوقف نماید. به قول کوجی اندو، تحلیلگر خودرویی بانک SBI Securities، سود سه ماهه اول سال قبل افزوده شد چونکه بزرگ ترین خودروساز ژاپن بدترین مشکلات بیماری همه گیر را پشت سر گذاشت اما سال جاری تنها نکته مثبت در سه ماهه اول احیانا ضعیف تر بودن ین است.
اندو اظهار داشت: سه ماهه اول سال قبل دوره کاهش کامل هزینه ها بود. در مقایسه با آن، احیانا این دفعه سود به شدت کاسته شده است. بر مبنای داده ها، سود عملیاتی برای سه ماه منتهی به ۳۰ ژوئن به ۵۷۸.۶۶ میلیارد ین (۴.۳ میلیارد دلار) کاهش پیدا کرد که بسیار کمتر از میانگین سود ۸۴۵.۸ میلیارد ینی ارزیابی شده توسط ۱۰ تحلیلگر است. در مدت مشابه سال قبل، تویوتا ۹۹۷.۴ میلیارد ین سود گزارش کرده بود. این خودروساز با وجود کاهش سه ماهه، به پیشبینی خود برای درآمد عملیاتی سالانه ۲.۴ تریلیون ین در ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۳ پایبند بود.
ین در طول سه ماهه آوریل تا ژوئن حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. ین ضعیف معمولاً برای شرکت هایی که صادرات دارند، یک امتیاز است، چونکه وقتی درآمدهای خارج از کشور به خانه باز می گردد، درآمد را زیاد می کند. با این وجود، بعضی از مزایا در سالهای اخیر جبران شده است چونکه شرکتهای ژاپنی بیشتر در خارج از کشور تولید می کنند، به این مفهوم که هزینه های خارج از کشور آنها هم با تضعیف ین افزایش می یابد.
تویوتا و رقبای اصلی ژاپنی اش، نیسان موتور و هونداموتور هم با چالش های طولانی مدت همچون برقی سازی و اتوماسیون وسایل نقلیه مقابله می کنند. یک سوال کلیدی برای تحلیل گران و سرمایه گذاران این است که آیا تویوتا می تواند هدف تولید ۹.۷ میلیون خودروی جهانی را برای سال مالی جاری منتهی به مارس حفظ کند یا خیر که احیانا به چشم انداز کمبود تراشه ها، زنجیره تأمین و همینطور چشم انداز اقتصادی بستگی دارد.
اندو اظهار داشت: حتی اگر سرعت اقتصاد کاهش پیدا کند، تویوتا حجم عظیمی از سفارش ها دارد و کاهش تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی می تواند تراشه ها را به سمت تولید خودرو سوق دهد. او اظهار داشت که اگر تویوتا هدف تولید کل سال را در سه ماهه دوم تغییر ندهد، به این مفهوم است که نسبت به تولید در نیمه دوم سال بسیار مطمئن است تا به هدف برسد.



1401/05/13
13:48:34
5.0 / 5
460
تگهای خبر: تولید , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
گل چرم