آخرین کوشش های اردوغان برای عبور از بحران اقتصادی
گل چرم: اقتصاد ترکیه در ماه های گذشته شرایط دشواری را تجربه کرده و نرخ بالای تورم، برای دولت اردوغان مشکل ساز شده است، معضلی که رئیس جمهوری ترکیه تلاش دارد با دیپلماسی اقتصادی از آن عبور کند.
به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، اتاق تجاری ایران در تازه ترین گزارش خود به بررسی ابعاد مختلف مشکلات اقتصادی ترکیه پرداخته و تعدادی از راهکارهای دولت این کشور را برای عبور از بحران فعلی بررسی نموده است.
اقتصاد سیاسی ترکیه در دو دهه اخیر دگرگون شده است. رشد اقتصادی دوام دار این کشور، جهش صادرات آن و تنیدگی فزاینده این کشور در اقتصاد جهانی نمادهای این دگرگونی اند. اما در عین حال ترکیه در آخرین سال دو دهه منتهی به ۲۰۲۳ که صد سالگی جمهوری نوین و سال جشن گرفتن این موفقیت هاست با چنان تورمی مواجه می باشد که می تواند این دستاوردها را با خطرات جدی مواجه کند. این که ترکیه ۲۰۲۳ در ادامه دو دهه اخیر در راه موفقیت گام بر می دارد یا وارد دوره ی جدید زوال می شود، هنوز چندان روشن نیست؛ اما بلندپروازی های ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک این کشور همچنان ادامه دارد.
ساختار نهادی دیپلماسی اقتصادی ترکیه در قالب مدل هماهنگی قابل مفهوم بندی است. طیف وسیعی از نهادهای بخش دولتی و خصوصی در شکل دهی به دیپلماسی اقتصادی این کشور نقش آفرینی می کنند. در این میان نقش وزارت اقتصاد و وزارت تجاری برجسته تر است. وزارت امورخارجه نیز در سالهای اخیر از حاشیه به متن دیپلماسی اقتصادی ترکیه آمده است.
دستور کار دیپلماسی اقتصادی ترکیه در سالهای اخیر متأثر از «چشم انداز ۲۰۲۳» و استراتژی توسعه صنعتی این کشور، متحول شده است. چشم انداز ۲۰۲۳ هدف بلندپروازنه تبدیل ترکیه به یکی از ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان را ترسیم کرده است و استراتژی توسعه صنعتی این کشور تنیده شدن در زنجیره های جهانی ارزش و تبدیل شدن به هاب تولید و صادرات کالاهای با فناوری متوسط و بالا در اوراسیا را در کانون قرار داده است. این دو پیشران، دیپلماسی اقتصادی ترکیه را در امتداد متنوع سازی شرکای تجاری و تسهیل در تنیده شدن در زنجیره های ارزش سوق داده اند.
دستور کار دیپلماسی اقتصادی ترکیه در سالهای اخیر آشکارا متحول شده است. بااینکه اتحادیه اروپا همچنان نقشی کانونی در دیپلماسی اقتصادی ترکیه دارد، اما این کشور توجه روزافزونی به کانون های جدید ثروت و بازارهای جدید نشان میدهد. در همین راستا از سال ۲۰۲۱ ترکیه تمرکز دیپلماسی اقتصادی خودرا بر بازارهای دور دست، بازارهای فراتر از محیط همسایگی این کشور که بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند، قرار داده است و نگاهی تهاجمی برای نفوذ در این بازارها اتخاذ نموده است.
ترکیه از ابتدا در نظام تجارت چندجانبه با محوریت گات و بعدها سازمان تجارت جهانی حضور داشته است. به دیگر سخن قواعد سازمان تجارت جهانی که ۹۷ درصد تجارت جهانی در قالب آن صورت می گیرد بر روابط تجاری ترکیه با سایر کشورها حاکم است. اما در سالهای اخیر و متأثر از شکست مذاکرات آزادسازی تجاری گسترده تر از مسیر سازمان تجارت جهانی، ترکیه همچون بسیاری دیگر از کشورهای مهم در تجارت جهانی، به موافقتنامه های -تجاری دوجانبه و منطقه ای روی آورده است. در تازه ترین تحول در این عرصه، ترکیه طیفی از کشورهای هدف را برای انعقاد موافق تنامه های تجارت آزاد برگزیده است که اغلب آنان فراتر از محیط همسایگی این کشور قرار دارند؛ اما چشم انداز رشد اقتصادی و بازار آنان نویدبخش است.
منبع: golcharm.ir
این مطلب را گل چرم می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان گل چرم در مورد این مطلب