مدیركل شیلات خوزستان عنوان كرد

رشد قابل توجه تولیدات آبزی پروری خوزستان در دولت سیزدهم

رشد قابل توجه تولیدات آبزی پروری خوزستان در دولت سیزدهم

به گزارش گل چرم، خوزستان مدیرکل شیلات خوزستان ضمن اشاره به روند توسعه اقتصادی و تقویت حوزه شیلات خوزستان در دولت سیزدهم، از رشد قابل توجه تولیدات آبزی پروری استان در این دولت اطلاع داد و اظهار داشت: میزان تولیدات آبزی پروری در سال ۱۴۰۱ در استان خوزستان، ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده که در سال ۱۴۰۲ به بیشتر از ۸۲ هزار تن رسید.



مرتضی سوری در گفت و گو با ایسنا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و دیگر شهدای خدمت سانحه بالگرد اظهار نمود: بدون شک شهید آیت الله رئیسی الگوی مدیریت انقلابی که از مبانی تفکر امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری نشات می گیرد در کشور پایه گذاری کرد. ایشان همواره در قسمت های اجرایی، خدمت رسانی حداکثری و بی منت به مردم را زمینه جلب رضایت آفریدگار متعال می دانست.

وی ضمن اشاره به روند توسعه اقتصادی و تقویت حوزه شیلات خوزستان در دولت سیزدهم، از رشد قابل توجه تولیدات آبزی پروری استان در این دولت اطلاع داد و اضافه کرد: میزان تولیدات آبزی پروری در سال ۱۴۰۱ در استان خوزستان، ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده که در سال ۱۴۰۲ به بیشتر از ۸۲ هزار تن رسید.

سوری با تکیه بر حفظ ذخایر طبیعی آبزیان و پایداری صید، رویکرد توسعه شیلات استان را جهش تولید در حوزه آبزی پروری و صنایع مرتبط عنوان نمود و اظهار داشت: توسعه پرورش ماهی در قفس و آبزی پروری دریایی علاوه بر کاهش فشار بر روی ذخایر آبزیان باعث تحقق اشتغال، رونق تولید و رشد اقتصادی کشور می شود.

مدیرکل شیلات خوزستان ضمن اشاره به مصوبات سفر شهید آیت الله رییسی و هیئت دولت به خوزستان در حوزه شیلات از تخصیص مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی از محل مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت جهت تکمیل زیرساخت ۲ مجتمع آبزی پروری استان شامل مجتمع پرورش میگوی ۳۹۵ هکتاری هندیجان و مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان کارون اطلاع داد و اظهار داشت: مبلغ ۵۰ میلیارد تومان هم برای بهسازی و تکمیل اسکله صیادی هندیجان و مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای زیرساخت های مجتمع های شیلاتی استان تخصیص پیدا کرده است.

سوری خاطرنشان کرد: همینطور مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه طرح های کشاورزی استان در زمینه شیلات و نخیلات تصویب گردید.

وی با اشاره به اینکه تکمیل زیرساخت ها و بهره گیری از ظرفیتهای موجود نقش تاثیرگذاری بر روی رشد تولید، ایجاد امنیت غذایی، ارزآوری و جذب سرمایه گذار دارد، بیان نمود: سال قبل بزرگترین طرح پرورش ماهیان خاویاری خوزستان در گتوند با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ تن گوشت و ۵ تن خاویار و مجتمع ۳۹۵ هکتاری هندیجان با ظرفیت تولید ۹۰۰ تن میگو و طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس در هندیجان به بهره برداری رسید.

مدیرکل شیلات خوزستان ضمن اشاره به اقدامات شیلات در حوزه صید و بنادر ماهیگیری تصریح کرد: ۲ پروژه ملی بندر صیادی خور ابوخضیر شادگان و بندر صیادی بحرکان هندیجان آماده واگذاری به بهره برداران است. همینطور لایروبی اسکله صیادی چوئبده آبادان تکمیل و فاز ۲ اسکله ثامن الائمه آبادان برای راه اندازی پارکینگ شناورهای صیادی شروع شده است.

سوری با اشاره به اینکه صادرات آبزیان استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۶۲ درصد رشد داشته و ۴۷ هزار تن بوده است، اظهار داشت: متوسط مصرف سرانه آبزیان در استان ۱۸.۴ کیلوگرم است و این میزان به علت ملاحظات فرهنگی، شرایط اقلیمی و شیوه های طبخ آبزیان در شهر های ساحلی و غیرساحلی استان متفاوت می باشد.

وی به نقش مهم آبزی پروری بعنوان بخشی از حوزه کشاورزی در توسعه مناطق کم برخوردار و اشتغالزایی اشاره نمود و اضافه کرد: ۱۵۸ واحد فعال خرد روستایی در ۱۴ شهرستان به بهره برداری رسیده است و در ۳۰۰ نقطه هم در استان برای راه اندازی استخرهای دو منظوره و تلفیقی با فعالیت کشاورزی، تشکیل پرونده شده و در دست پیگیری است.





منبع:

1403/03/19
12:13:18
5.0 / 5
216
تگهای خبر: تولید , سفر , صادرات , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
گل چرم