تصفیه آب ۵ شهر استان كرمان با سامانه نانو فناوری ساخت پژوهشگران كشور

تصفیه آب ۵ شهر استان كرمان با سامانه نانو فناوری ساخت پژوهشگران كشور

گل چرم: پژوهشگران كشور با بومی سازی مبتنی بر جاذب های نانویی، سامانه ای برای تصفیه آب معرفی كردند كه بتازگی با شركت در مناقصه آبفا، مقرر است این سامانه برای تصفیه آب 5 شهر استان كرمان مورد بهره برداری قرار گیرد و بگفته آنها ظرفیت تصفیه این سامانه 30 هزار مترمكعب در روز است.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، یكی از شركت های فناور حوزه نانو فناوری در حوزه نانو در سال ۱۳۸۶ با هدف ایجاد و توسعه فناوری پیشرفته نانو تأسیس شد و در زمینه فرایندهای نانو فناوری و اصلاح محصولات نانو، طرح های گوناگونی را اجرایی كرده و طراحی و ساخت دستگاه های تولید نانو پودر و تولید نانو كلوئیدهای فلزی با استفاده از روش انفجار الكتریكی سیم همچون دستاوردهای این مطالعات است. بومی سازی تكنولوژی نانو كویتاسیون با ساخت دستگاه هایی در تولید نانوامولسیون ها و هموژانیزاسیون از دیگر دستاوردهای این شركت به حساب می آید.
برتری های موجود در این روش مورد توجه صنایع مختلف همچون تصفیه آب و پساب، صنایع غذایی و پاستوریزاسیون غیر گرمایی، صنایع دارویی و تولید انواع نانو داروها، صنایع رنگ و پلیمر و صنعت نفت و پتروشیمی قرار گرفته است و هم اكنون این پژوهشگران علاوه بر فعالیت های گذشته، با توسعه تكنولوژی های الكترودیالیز انتخابی و معرفی روش CaviZone بر حوزه تصفیه آب و پساب متمركز شده اند.
بر این اساس، این پژوهشگران اخیراً با انعقاد قراردادی به ارزش ۲۱۰ میلیارد ریال، سامانه های تصفیه آب تولیدشده خودرا برای ۵ شهر استان كرمان نصب كردند.
بهاره كاویانی، مدیرعامل این شركت با تاكید بر لزوم تولید آب شرب منطبق با شرایط استاندارد، اظهار داشت: شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور مناقصه ای برای اجرای پروژه تصفیه آب برای ۵ شهر استان كرمان برگزار كرد كه با عنایت به فناوری و قیمت پیشنهادی، ما برنده این مناقصه شدیم. در این پروژه مقرر است با استفاده از فناوری نانو به كار رفته در سامانه تصفیه طراحی شده، فلزات سنگین نظیر آرسنیك را از آب مناطق مورد نظر حذف نماییم.
وی این سامانه را مجهز به جاذب های مبتنی بر فناوری نانو دانست و افزود: در این سامانه امكان حذف فلزات سنگین با قیمت پایین فراهم گشته است. قبل از این پیشنهاداتی با حجم مالی هزار تا ۲ هزار میلیارد ریال برای اجرای این پروژه به آبفا ارائه شده بود؛ اما ما با عنایت به استفاده از این جاذب های جدید موفق به كاهش قیمت پیشنهادی در حد ۲۱۰ میلیارد ریال شدیم.
كاویانی عدم نیاز به تنظیم pH و قدرت جاذب بالا را از مزایای این جاذب ها ذكر كرد و اظهار داشت: وجود این دو مزیت، كاهش هزینه های پروسه را به دنبال داشته است.
بگفته این محقق، ظرفیت تصفیه این سامانه ۳۰ هزار مترمكعب در روز است كه طراحی آن به انتها رسیده و با تأیید طراحی از طرف آبفا، اجرای آن آغاز خواهد شد. مقرر است در مدت ۵ ماه، ۵ سامانه در شهرهای استان كرمان نصب و راه اندازی شود و پس از آن یك ماه نیز بهره برداری آزمایشی از این سامانه ها صورت گیرد.
وی زمان اجرای این طرح را ۶ ماه ذكر كرد و اضافه كرد: این نخستین پروژه ما نیست، بلكه نخستین تجربه شهری این شركت چند سال قبل با ظرفیت ۳۵۰۰ مترمكعب در اردبیل انجام شد، بعد از آن نیز با استفاده از جاذب های نانویی سامانه هایی در روستاهای مختلف كرمان نصب و راه اندازی كردیم. با اتكا به این تجارب و عملكرد، شركت آبفا اجرای این پروژه را به ما واگذار كرده است.
حذف فلزات سنگین از آب همچون تجربیات این شركت فناوری است. بر اثر استفاده نامتعارف از سفره های آب زیرزمینی و كاهش سطح آب در چاه ها، حجم عناصر خصوصاً فلزات سنگین در آنها به شدت افزایش می یابد. این امر سبب شده تا خیلی از آب های مورد استفاده در كشور گرفتار آلودگی ناشی از فلزات سنگین شود. عمده ترین این فلزات شامل "آرسنیك"، "آهن"، "كرم"، "منگنز"، "نیكل"، "كادمیم" و "سرب" است.
آلودگی آب های زیرزمینی به آرسنیك اخیراً بعنوان یك مشكل بزرگ بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است كه سبب ایجاد مشكلات بهداشتی و بیماری های مختلف همچون بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، پای سیاه، سرطان های داخلی، ضایعات پوستی و در نهایت سرطان پوستی می شود و این پژوهشگران با بهره گرفتن از پدیده كویتاسیون و با استفاده از جاذب های آلومینایی، میزان آرسنیك موجود در چاهی در یكی از شهرهای شمال ایران با ظرفیت ۳۰ لیتر در ثانیه را از میزان ۸۰ ppb به حداقل میزان ۵ ppb كاهش داده است.
تركیبات آرسنیك موجود در آب ۳ ظرفیتی و ۵ ظرفیتی است. در این روش با ایجاد حباب هایی در مقیاس نانو متریك و انفجار آنها، حجم زیادی از رادیكال های آزاد OH منفی وH مثبت به وجود می آید. خیلی از فلزات می توانند با عامل هیدروكسیل، واكنش داده و نمك های اسیدی آن فلز را ایجاد كنند.
فناوری الكترودیالیز تولیده از طرف این پژوهشگران، یك روش پیشرفته در تصفیه آب و فاضلاب خصوصاً در املاح زدایی محسوب می شود. پروسه الكترودیالیز دارای مزیت بازیابی آب تا ۹۰ درصد برای آب های لب شور است. این روش قادر به تصفیه آب دارای جامدات سوسپانسیونی با طول عمر و بازیابی آب بالاتری نسبت به روش اسمز معكوس و نیز مصرف خیلی كم مواد شیمیایی است.
در این سیستم ها از غشاهای پلیمری استفاده می شود و در مقایسه با روش اسمز معكوس كه روشی متداول برای نمك زدایی از آب شور است، روش الكترودیالیز دارای مزایایی چون طول عمر بیشتر غشاهای الكترودیالیز است.
در روش اسمز معكوس به منظور افزایش طول عمر غشاء معمولاً باید از چندین مرحله فیلتراسیون شامل مدیا فیلتراسیون، گند زدایی، فیلتر كربنی و كارتریجی به منظور پیش تصفیه استفاده می شود. در صورتیكه در روش الكترودیالیز تنها مدیا فیلتراسیون بعنوان پیش تصفیه استفاده می شود. علاوه بر آن پساب خیلی شور حاصل از روش اسمز معكوس در بهترین حالت تا ۵۰ درصد است كه در مقایسه با روش الكترودیالیز حدوداً ۲.۵ برابر بیشتر است.




منبع:

1398/04/06
11:15:20
5.0 / 5
5184
تگهای خبر: استاندارد , تجربه , تولید , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
گل چرم