خودرو های اروندی آزاد می شوند ۶۴۰۰ دستگاه دیگر چطور؟

خودرو های اروندی آزاد می شوند ۶۴۰۰ دستگاه دیگر چطور؟

به گزارش گل چرم سرانجام پس از مدت ها و در نتیجه بازدید وزیر اقتصاد از بندر خرمشهر، شرایطی برای ترخیص خودرو های دپو شده در منطقه آزاد اروند فراهم گردید. البته ماجرای خودرو های اروندی جدا از حدود ۱۳ هزارخودرو دپو شده در گمركات است كه با وجود ترخیص چندهزارتایی، همچنان بیشتر از ۶۰۰۰ دستگاه دیگر در بلاتكلیفی در گمركات باقی مانده و دولت تصمیمی در مورد آنها نگرفته است.



به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، از حدود دو سال پیش تعدادی خودرو جهت تردد در محدوده منطقه آزاد اروند وارد شد، اما به دلایلی از خروج این خودرو ها از گمرك خرمشهر ممانعت شده بود. در این مدت بارها صاحبان خودرو های اروندی نسبت به این مورد اعتراض كرده و خواهان پیگیری شده بودند تا این كه در ایام اخیر و به دنبال بازدید وزیر اقتصاد و مسؤلان گمرك از بندر خرمشهر و طی جلساتی كه با استانداری خوزستان برگزار شد، در ارتباط با تعیین تكلیف خودرو های اروندی تصمیم گیری كردند.

طبق توافق انجام شده، گمرك خرمشهر مكلف شد تا برای خودرو های سواری با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی و پایین تر كه دارای قبض انبار منطقه آزاد تا هشتم خردادماه سال قبل هستند، چنانچه به علت مسائلی همچون دستور مراجع قضایی توقیف نباشند، مجوز تردد در منطقه و برپایه ضوابط آن صادر كند. در مورد خودورهای سواری با حجم موتوری بالای ۲۵۰۰ سی سی هم مقرر شد تا از راه استانداری خوزستان، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در كمیسیون اقتصادی دولت و یا هیات وزیران مورد بررسی قرار بگیرد.

بر این اساس در مورد خودرو های دپو شده اروندی چنانچه شامل سه شرط نباشند امكان ترخیص خواهند داشت؛ اول این كه تولید كشور آمریكا و ساخته شده در آن كشور نباشند، برند شركت آمریكایی نبوده و دیگر این كه برای مصرف در آمریكا ساخته نشده و مستقیما از دلالان و توزیع كنندگان تبعه آمریكا خریداری نشده باشند. در این صورت این خودرو ها می توانند وارد كشور شده و ترخیص آنها بلامانع است.

دولت تصمیم نگرفت؟

اما با وجود تعیین تكلیف خودرو های اروندی، پرونده خودرو های دپو شده در گمركات كه ورود و ترخیص آنها هم از مدت ها قبل درگیر حاشیه شده و مجوز ترخیص نداشتند همچنان باز است.

این در حالی است كه نزدیك به دو سال پیش، حدود ۱۳ هزار خودرو وارد گمركات شد كه به علل مختلف همچون تخلف در ثبت سفارش و برخی مسایل ارزی از ورود آنها ممانعت و دپو شدند. تا این كه در نیمه دوم سال قبل و برپایه مصوبه هیات وزیران در دی ماه، قرار شد كه طی مهلت چهارماهه ای صاحبان خودرو برای ترخیص آنها اقدام نمایند كه این زمان در نیمه اردیبهشت امسال به پایان رسید، اما هیات وزیران مهلت را دو ماه دیگر تمدید كرد كه آن هم نیمه تیر ماه به پایان رسید و پس از آن دولت اعلام نمود كه فعلا زمان ترخیص تمدید نخواهد شد.

آمار اعلامی مسؤلان گمرك نشان داد كه در مهلت تعیین شده از حدود ۱۳ هزار دستگاه نزدیك به ۶۶۵۳ خودرو ترخیص شده، ۱۰۴۸ دستگاه برای آنها پروانه صادر شده ولی به علت آخر مهلت ترخیص و عدم تكمیل دریافت مجوزهای لازم در گمرك باقی ماندند و همینطور ۳۴۰ دستگاه دیگر هنوز پروانه ای برای آنها صادر نشده بود.

در حالی با اتمام مهلت ترخیص نزدیك به ۶۴۰۰ خودرو در گمرك باقی ماند كه حدود ۱۰۴۸ دستگاه پروانه الكترونیك را هم دریافت كرده بودند ولی به علت عدم انجام كامل تشریفات گمركی و دریافت برخی مجوزها فرصت خروج پیدا نكردند. بر این اساس گمرك پیشنهاد دیگری را به وزارت اقتصاد جهت طرح در هیات دولت عرضه كرد مبنی بر اینكه اصلاحی در بند(۳) تصویب نامه هیات وزیران در تاریخ ۱۶ دی ماه سال قبل صورت گیرد و عبارت "ترخیص كالا" به "صدور پروانه الكترونیكی" تغییر كند كه در این حالت مهلت ترخیص كالا به مهلت صدور پروانه تغییر خواهد نمود. اگر این اصلاح صورت گیرد آن گاه این ۱۰۴۸ دستگاه كه برای آنها پروانه الكترونیكی صادر شده امكان ترخیص پیدا خواهند كرد بدون این كه زمان برای ترخیص تمدید شود.

با این حال مدت ها از این پیشنهاد گمرك هم گذشته ولی هنوز خبری از تصمیم هیات دولت برای تعیین تكلیف خودرو های باقی مانده در گمرك و مشخص شدن وضعیت صاحبان آنها نشده است، البته بخشی از خودرو های دپو شده به علت پرونده های قضایی توقیف شده و مجوز خروج نخواهند داشت.




1398/06/09
21:23:41
5.0 / 5
4996
تگهای خبر: تولید , خرید , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
گل چرم