در گزارش گل چرم عنوان شد:

تولید ۱۰۰ محصول كشاورزی توسط زنان درباغچه های خانگی شروع می شود

تولید ۱۰۰ محصول كشاورزی توسط زنان درباغچه های خانگی شروع می شود

گل چرم: مدیر كل دفتر توسعه فعالیت های كشاورزی زنان روستایی و  عشایری كشور اظهار داشت: برای تقویت كسب و كارهای خانگی، تولید 100 محصول كشاورزی توسط بانوان در چارچوب باغچه های كوچك در كشور شروع می شود.


به گزارش گل چرم به نقل از مهر، فروغ بنی هاشم مشاور وزیر كشاورزی در امور زنان و خانواده و مدیر كل دفتر توسعه فعالیت های كشاورزی زنان روستایی و عشایری در حاشیه سفر به استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر، مهمترین برنامه های اجرا شده برای تقویت توانمندی و اشتغال بانوان روستایی را تشریح نمود.* در كشور چند صندوق خرد روستایی راه اندازی شده و چه تعداد از بانوان عضو آن هستند؟ در حوزه كارآفرینی یكی از كارهای ما ایجاد صندوق های اعتباری كوچك است تا زمینه دسترسی زنان كارآفرین به منابع مالی تسهیل و تسریع شود.
در حال حاضر در سراسر كشور تعداد ۳۵۰۰ صندوق اعتباری خرد و كوچك روستایی راه اندازی شده و ۱۰۰ هزار نفر از بانوان فعال عضو آنها هستند. باید دانست كه صندوق های خرد روستایی می توانند این شرایط را فراهم آورند كه زنان بتوانند راحت تر وام بگیرند و در كار از آن استفاده كنند برای اینكه در شرایط عادی شاید این بانوان مشتری بانك ها تلقی نشوند و به سبب نداشتن ضامن وثیقه نتوانند از تسهیلات استفاده كنند ولی با عضویت در صندوق های اعتباری خرد و تشكل هایی كه در چارچوب در صندوق شكل می گیرد می توانند مشتری بانك ها شوند.* برای توانمند سازی بانوان چه اقداماتی صورت گرفته است؟ با امضای تفاهم نامه وزارت جهاد كشاورزی با برخی از بانك ها امروز می توانیم بانوان را به صندوق معرفی نماییم تا اعضای وام بگیرند البته برای توانمند سازی زنان علاوه بر تشكیل صندوق ها كه شرایط دسترسی مناسب به وام و اعتبار را فراهم می كنند ما آموزش هایی را به كارآفرینان برای توسعه كسب و كارهای خرد پیش بینی كرده ایم برای اینكه باور داریم دادن تسهیلات بدون آموزش توانمند سازی فقط بدهكار كردن افراد است و در ایجاد اشتغال هیچ گاه وام به تنهایی تاثیر ندارد. باید اذعان كرد وقتی وام در كنار آموزش هایی كه برای ایجاد یك كسب و كار لازم است قرار می گیرد پروسه توانمند سازی تكمیل می شود و بانوان می توانند برای خود و دیگران شغل ایجاد كنند. * در حوزه آموزش و توانمند سازی چه محورهای مورد توجه است؟ یكی از مولفه های آموزش و توانمند سازی آشنایی با بازار و مشتری شناسی و شناخت مزیت های نسبی و رقابتی محصولات است كه اهتمام می نماییم همه این موارد در چارچوب آموزش های كارآفرینی و توسعه كسب و كارهای پایدار به بانوان روستایی آموزش داده شود و علاوه بر آن آموزش مهارتی هم داریم كه هدف ما ارتقای دانش و مهارت زنان روستایی است.
در این زمینه آموزش تولید محصولات گواهی شده و استاندارد و سالم در حوزه های دامداری و كشاورزی برای بانوان در اولویت است و با دادن آموزش های تكمیلی به افزایش بهره وری و تولید محصولات سالم كمك می نماییم و یك برنامه هم با همكاری معاونت امور زنان و خانواده و وزارت بهداشت داریم كه از سال ۹۵ شروع شده كه در ابتدای كار فقط آموزش تولیدات محصولات استاندارد را داشتیم و در سال ۹۶ این كار توسعه یافت و یك پروژه آموزشی و اجرایی هم انجام شد و تعهد ما در این طرح در هر استان این بود كه حداقل یك محصول بتواند استاندارد تشویقی بگیرد. در این راستا تعداد ۴ هزار نفر از زنان روستایی تحت پوشش برنامه آموزشی قرار گرفتند كه امسال این پروژه برای دادن استاندارد تشویقی به ۱۰۰ محصول پیش بینی شده كه ۵۰ هزار نفر از زنان روستایی تحت پوشش برنامه های آموزشی آن قرار می گیرند. اعتقاد ما این است كه مشاركت بانوان روستایی در تولید و مصرف محصولات استاندارد و گواهی شده می تواند به فرهنگ سازی تولید و مصرف محصولات گواهی شده و سالم و ترویج این نوع كسب و كار كمك نماید.* در بازدید هایی كه از كارگاههای اشتغال زنان روستایی داشتید ظرفیت استان را چگونه دیدید و چه محصولاتی می تواند از میان ۱۰۰ محصول پیش بینی شده در این منطقه كشت شود؟ قزوین ظرفیت های خیلی خوبی هم در صندوق های خرد روستایی و هم تسهیل گری دارد و كارهای خوبی برای زنان شده و تعامل و توان مدیران استان هم بسیار قابل توجه است كه می تواند در موفقیت طرح های الگویی موثر باشد و به سبب استقبال از طرح های نوین، با وجود كارشناسان خوبی كه در حوزه مراكز جهاد كشاورزی هستند و زنان علاقمند بسیار تمایل داریم بعضی از طرح ها را در این استان اجرا نماییم. در این میان با تمهیدات فراهم شده ۳ محصول در قزوین شامل انگور، گوجه فرنگی و سبزیجات استاندارد تشویقی می گیرند و یك سایت تولید محصول استاندارد هم راه اندازی شده و علاوه بر آن تعداد بانوانی كه تحت پوشش قرار می گیرند در چارچوب باغچه های خانگی مبادرت به تولید محصولات گواهی شده می كنند.
* مهمترین اولویت امسال در چه عرصه ای است؟ اولویت امسال ما رونق كسب و كار و كارآفرینی است برای اینكه باور داریم وقتی بانوان روستایی با مباحث مربوط به بازار و مشتری شناسی آشنا گردند به تولید كمك می شود و ما هم تلاش می نماییم با تقویت حضور زنان موفق روستایی در حوزه تولید، زمینه ایجاد اشتغال و درآمد را در عرصه اقتصادی هم برای بانوان مهیا نماییم.


منبع:

1398/05/10
00:51:21
5.0 / 5
5238
تگهای خبر: استاندارد , بازار , تولید , جهاد كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
گل چرم