آشتی با كالای ایرانی،
داخلی سازی ابزار مخصوص هایما، دانگ فنگ، سوزوكی و ۲۰۰۸
به گزارش گل چرم مدیرعامل ایساكو از داخلی سازی ابزار مخصوص تعمیرات خودرو های هایما، دانگ فنگ، سوزوكی و پژو ۲۰۰۸ اطلاع داد.
رضا حسینی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: از سال ۱۳۹۷ با اتفاقاتی كه برای صنعت خودرو افتاد، در حوزه تامین نیازمندی های خارجی كارگروهی تشكیل دادیم كه به صورت موازی راهكارهای جایگزین برای تامین نیازها را در دستور كار قرار دهد، چونكه به علت محدودیت های ارزی كه وجود داشت و پیچیدگی كه در كارها بوجود آمده بود، فرایند تامین نیازمندی ها طولانی می شد.
مدیرعامل شركت خدمات بعد از فروش ایران خودرو با اشاره به اینكه در بحث خودرو های جدیدالورود همچون هایما و دانگ فنگ، استخراج اقلامی كه در خدمات بعد از فروش بیشترین گردش را دارند، شروع شده است، اظهار داشت: در خودروی دانگ فنگ حدودا ۱۷۶ قطعه و در خودروی هایما ۲۶۰ قطعه در دو كلاس S۵ و S۷، شناسایی شده و داخلی سازی آنها در دستور كار قرار گرفته است؛ در بحث امكان داخلی سازی و توجیه پذیری اقتصادی این تعداد قطعات، با شركت ساپكو (شركت طراحی، مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) بررسی ها انجام شده تا متوجه شویم توسط كدام سازندگان می توان این قطعات را داخلی سازی كرد.
تا سال آینده ۲۸ قطعه هایما و دانگ فنگ به تولید انبوه خواهد رسید
وی اضافه كرد: در هایما S۷ و S۵ از ۲۶۰ قطعه شناسایی شده، ۷۰ قطعه بررسی داخلی سازی آن انجام و به ساپكو هم اعلام شده است. از ۱۷۶ قطعه دانگ فنگ هم حدود ۱۰۰ قلم بررسی داخلی سازی و برآورد سه ساله نیاز آن انجام شده است. قیمت داخلی سازی آنرا هم برآورد كرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم كه چگونه می توانیم این قطعات را داخلی سازی كرده و دیگر به جای آنكه از دانگ فنگ خریداری نماییم، در داخل تولید آن صورت گیرد.
مدیرعامل ایساكو اعلام نمود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امسال ۲۲ قطعه داخلی سازی شده به دست ما خواهد رسید و در سال ۹۹ هم ۱۶ قطعه دیگر تولید خواهد شد، كه در مجموع ۳۸ قطعه در حوزه دانگ فنگ و هایما به تولید انبوه می رسد كه سبب ۲۶ میلیارد تومان صرفه جویی پس از سه سال خواهد شد. در صرفه جویی ارزی هم درحدود ۳۹ میلیون یوان سبب پیشگیری از خروج ارز از كشور خواهد شد. این مورد با همكاری تنگاتنگ با ساپكو انجام شده است.
این مقام مسئول تصریح كرد: این قطعات تنها در حوزه after market ( خدمات بعد از فروش) است و اقلام پرمصرفی است كه در حوزه after market به آنها نیاز بسیاری داریم و در حوزه خط تولید نیست. البته ایران خودرو و ساپكو هم در حوزه داخلی سازی قطعات، سه فاز تعریف كرده اند كه در حدود ۲۵۶ میلیون یورو صرفه جویی ارزی خواهد داشت. در این زمینه پیشبینی ساپكو این است كه تا آخر سال، حدود ۱۰۰ میلیون یورو داخلی سازی قطعات محقق خواهد شد. این قطعات شامل قطعاتی همچون دیسك ترمز، سپرها و ضربه گیرهای درب موتور، فیلترها، كمك فنر، لنت ترمزهای دیسكی و... اقلامی هستند كه بسیار پرمصرف بوده و ما توجیه بسیار خوبی داریم كه این ها را داخلی سازی نماییم.
داخلی سازی ۴۵ هزار ابزار مخصوص
وی اضافه كرد: یكی دیگری از موضوعاتی كه ما با آن درگیر بودیم این است كه هرچه تیراژ تولید این خودرو ها بیشتر می شود، باید شبكه های نمایندگی خویش را متناسب با آن توسعه دهیم. در ۳۴۵ شهر حدود ۷۶۰ نمایندگی داریم كه لازم است هرچه تعداد خودرو ها بیشتر می شود، آماده سازی صورت گیرد تا بتوانند خدمات هایما و دانگ فنگ هم به مشتریان عرضه دهند؛ كه در این رابطه در خودرو های سوزوكی، پژو ۲۰۰۸، هایما و دانگ فنگ كه توسعه خدمت رسانی را دارند، حدودا به ۴۵ هزار ابزار مخصوص نیاز داشته ایم.
حسینی تصریح كرد: با عنایت به اینكه این ابزارهای خاص را باید از خود نمایندگی ها تهیه كرد، از این شركت ها آمار گرفته و برآورد كردیم كه با عنایت به توانایی هایی كه در داخل وجود دارد؛ بررسی نماییم داخلی سازی این قطعات شدنی هست یا خیر؟ در این رابطه تیمی تشكیل شد كه با استفاده از نمونه های این اقلام، نقشه های فنی تهیه شد و نمونه ها را برای داخلی سازی بررسی كردیم.
مدیرعامل ایساكو خاطرنشان كرد: با تجربه های قبلی كه از شركت ایران خودرو دیزل داشته ایم و می دانیم كه ابزارسازی های بسیار قوی دارند، مذاكراتی با این شركت انجام شد كه با عنایت به درآمدزایی و اشتغال زایی كه برای ایران خودرو دیزل داشت، مورد استقبال آنها هم قرار گرفت. با عنایت به دانش و توان تخصصی بسیار بالایی كه در این عرصه داشتند، وارد شده و طی پنج ماه توانستیم این ۴۵ هزار ابزار مخصوص را در داخل تولید نماییم.
قطعات داخلی سازی شده هم رده و حتی باكیفیت تر از نمونه خارجی
وی افزود: در این رابطه ابتدا نمونه سازی صورت گرفت، سپس نمونه ها در شبكه مورد تست قرار گرفت. پس از آنكه در هایما و دانگ فنگ موفقیت حاصل شد، تصمیم گرفتیم برای سوزوكی و ۲۰۰۸ هم داخلی سازی ها را تعمیم دهیم. در فرایند انجام شده به لحاظ زمانی حدود ۳۰ درصد كاهش زمان نسبت به واردات داشته ایم. سفارش كه انجام می شد تا تولید صورت می گرفت، حمل و نقل انجام می شد و با عنایت به وضعیت ارز و غیره تا از گمرك ترخیص شود، حدود ۹ ماه تا ۱۱ ماه زمان می برد؛ اما با داخلی سازی توانسته ایم این فرایند را به پنج ماه كاهش دهیم و در این مدت اهداف را محقق نماییم.
این مقام مسئول اضافه كرد: علاوه بر كاهش بعد زمانی، به لحاظ مالی هم ۱۳ میلیارد تومان كاهش هزینه ریالی داشته ایم. از نظر ارزی هم در حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار یوآن برای خرید از چین، حدود ۳۸۵ هزار دلار برای خرید ابزار سوزوكی و ۹۴ هزار یورو برای خرید از فرانسه صرفه جویی ارزی كرده ایم. این نتایج در فرایند طراحی، نقشه كشی و تولید دانش فنی این دوره حاصل شده است و در دفعات بعدی تولید این ابزارها، بیشتر از این ها با هزینه كمتر كار خواهیم كرد؛ ضمن اینكه كیفیت این ابزار تولید داخل نه تنها از نمونه های خارجی آن كم ندارد، بلكه بالاتر هم هست.
نقطه اتكای داخلی سازی ها، ورود به حوزه صادرات آن ها
حسینی با اشاره به اینكه مذاكراتی با شركت هایما كه در دنیا توسعه network تعمیراتی می دهد، انجام شده و به آنها اعلام نموده ایم كه ابزارآلات مخصوص آنها را تامین كنیم؛ اظهار نمود: هرچند كه ابتدا باور نمی كردند ما توانسته باشیم ابزار مخصوص آنها را داخلی سازی نماییم، اما پس از بازدید نمونه ها از پیشنهاد همكاری ما استقبال كردند. درواقع نقطه قابل اتكا این داخلی سازی ها، ورود به بحث صادرات است. به عبارتی پتانسیلی در داخل كشف شده است كه با استفاده از توانایی و تجربیات داخل، ابزارهای مخصوص (special tools) كه بعنوان دانش فنی در اختیار خود شركت ها بوده و به قیمت های گزاف به شركای تجاری خود می فروشند، می توانیم در داخل تولید كرده و تا مرحله ای پیش رویم كه صادرات هم داشته باشیم.
مدیرعامل ایساكو تصریح كرد: در حوزه خودكفایی و پشتیبانی از روند تولید داخل در قطعات پرمصرف آنچه كه اشاره شد، تازه شروع كار ما بوده و مسلما با این تعداد جلو می رویم و بطور قطع این حركت به یك چرخه تبدیل خواهد شد و ادامه دار خواهد بود. امیدواریم توانمندی ها و خودباوری هایی كه در مجموعه ایران خودرو شكل می گیرد، بتوانیم بعنوان الگو به جامعه معرفی نماییم تا بتوانیم در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری در این شرایطی كه هستیم، علاوه براین كه از پتانسیل داخلی استفاده می نماییم، از دانش و تجربه و دانش نیروی داخلی و جوان خود بهره گیریم و بتوانیم در حوزه بازارهای خارجی و صادراتی توانمند ظاهر شویم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب