گزارش گل چرم

گندمی كه به دولت فروخته نشد نصیب واسطه ها شد؟

گندمی كه به دولت فروخته نشد نصیب واسطه ها شد؟

گل چرم: مسئولان وزارت جهاد كشاورزی بارها گفته اند قسمتی از گندم تولیدی سال زراعی گذشته در انبار كشاورزان باقی مانده اما اینك تولیدكنندگان می گویند گندمی در انبارها وجود ندارد و همه بفروش رفته است.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، یكی از مباحث مهم حوزه كشاورزی در سالجاری بحث كسری گندم بوده كه عده ای از مسئولان عنوان می كنند این كسری بوسیله واردات تامین می شود و عده ای دیگر نیز معتقدند كه این میزان گندم در انبارهای كشاورزان موجود است و دولت برای حفظ دستاورد خودكفایی باید از منابع داخلی آنرا تامین كند.
براساس اعلام معاون امور زراعت وزارت جهاد كشاورزی میزان تولید گندم در سالجاری در یكسال زراعی گذشته ۱۴ میلیون تن گندم تولید شده اما شرایط خرید تضمینی موجب شد تا كشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نشان ندهند و بنا بر این سه میلیون تن گندم در انبارها مانده است. این درحالی است كه مهدی كاظم نژاد، قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد كشاورزی در «همایش آشنایی با فرصتهای تجاری بخش كشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» در جمع خبرنگاران درباره میزان تولید گندم اظهار داشت: میزان تولید گندم امسال بیشتر از ۱۰ میلیون تن پیش بینی می شود.
كشاورزان به سبب عدم تمكین مالی و نداشتن تجهیزات مناسب انبارداری قادر به نگهداری گندم تولیدی خود نیستنداختلاف یك میلیون تنی وزارت جهاد و بخش خصوصی در میزان كسری!
همچنین، عبدالمهدی بخشنده، معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اینكه نیاز سالانه گندم كشور حدود ۱۱ و نیم میلیون تن است كه با ذخایر راهبردی این میزان بیشتر می شود، اظهار داشت: گندم تولید شده نیاز كشور را برآورده می كند اما امسال با عنایت به اینكه قسمتی از گندم به دولت فروخته نشد، برمبنای تصمیم دولت برای تامین ذخایر راهبردی باید حدود یك یا دو میلیون تن واردات گندم صورت گیرد.
با اینحال فعالان بخش خصوصی میزان نیاز كشور به واردات گندم را حدود ۳ میلیون تن عنوان می كنند؛ در همین زمینه كاوه زرگران، رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینكه پیش بینی می شود دولت ۳ میلیون تن گندم وارد كند، به خبرنگار مهر اظهار داشت: ایران سالانه به ۱۲ میلیون تن گندم نیاز دارد كه ۹ میلیون تن برای نانوایی ها و ۳ میلیون تن مربوط به صنف و صنعت است كه به مصرف داخلی می رسد.
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران اضافه كرد: امسال دولت اعلام نموده كه ۸ میلیون تن گندم از كشاورزان خریداری نموده است كه بنا بر این نیاز به واردات ۳ میلیون تن گندم وجود دارد.
مسئولان وزارت جهاد كشاورزی كاهش تولید و از دست رفتن خودكفایی گندم را نپذیرفتند ضمن اینكه بنیاد ملی گندمكاران ایران برای تامین كسری گندم كشور از منابع داخلی با قیمت توافقی اعلام آمادگی كرد.
مسئولان وزارت جهاد كشاورزی نمی خواهند اذعان كنند كه دستاورد مهمی مانند خودكفایی گندم را از دست داده اندكارشناسان معتقدند كه خرید گندم از كشاورزان داخلی با قیمت كیلویی ۲۵۰۰ تومان، بجای اینكه این كالا با قیمت هركیلوگرم حدود ۲۹۰۰ تومان وارد شود، بسیار به صرفه تر است و به نظر نمی رسد كه دولت در شرایطی كه هم اكنون دارد بخواهد چنین ریسكی را قبول كند مگر اینكه گندمی در انبارهای كشاورزان نباشد.
انبارهای كشاورزان خالی است
در همین زمینه، سید جعفر حسینی، مشاور عالی سازمان نظام صنفی كشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اشاره كرد: این مساله را كه گفته می شود گندم در انبارهای كشاورزان مانده است، قبول ندارم و اطمینان دارم كه چنین مساله ای حقیقت ندارد.
وی با اشاره به كاهش تولید گندم در سالجاری اضافه كرد: سال قبل به سبب نرخ پایین خرید تضمینی كشاورزان از كشت گندم استقبال نكردند و ما بارها این مساله را عنوان كردیم ولی متاسفانه مسئولانه مربوط نمی خواهند آنرا بپذیرند.
حسینی با اشاره به اینكه این مساله زمانی عیان می شود كه واردات گندم به كشور آغاز شود، اظهار داشت: مسئولان وزارت جهاد كشاورزی نمی خواهند اذعان كنند كه دستاورد مهمی مانند خودكفایی گندم را از دست داده اند، درست مثل آماری كه در عرصه تولید چغندر قند و شكر ارائه می كردند و می گفتند كه كاهش تولید چندان نبوده اما واقعیت این است كه میزان واردات چندین برابر شده است.
مسئولان بجای آمارسازی واقعیت را بپذیرند
این فعال بخش خصوصی افزود: كشاورزان به سبب عدم تمكین مالی و نداشتن تجهیزات مناسب انبارداری قادر به نگهداری گندم تولیدی خود نیستند.
حسینی افزود: البته می توان در این میان سناریویی را بیان كرد كه كشاورزان گندم تولیدی را به واسطه ها فروخته اند اما مساله اینجاست كه برای واسطه هم صرف نمی كند كه كالایی را به مدت طولانی نگهداری كند بدین سبب باید این كالا را قاچاق كرده باشد.
وی اظهار داشت: اگر گندم به اندازه كافی تولید شده و قاچاق هم نشده، با عنایت به اینكه قیمت بالا نرفت قطعاتحویل دولت می شد. بدین سبب از جانب تولیدكنندگان و كشاورزان اعلام می كنم كه تولید در سال زراعی گذشته كاهش یافته است و مسئولان باید بجای آمارسازی واقعیت را بپذیرند و تدبیری برای آن بیندیشند.


منبع:

1398/09/21
15:35:10
5.0 / 5
5159
تگهای خبر: اتحادیه , تولید , جهاد كشاورزی , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
گل چرم