رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز:

تعلل وزارت كشاورزی در مبارزه با قاچاق دام

تعلل وزارت كشاورزی در مبارزه با قاچاق دام

گل چرم: رئیس ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز اعلام نمود كه مقصر اصلی قاچاق دام، وزارت جهاد كشاورزی است چونكه این وزارتخانه بیشتر از دو سال در تدوین مقررات جابجایی دام در كشور كه می توانست تا حد بسیاری جلوی قاچاق این كالای اساسی را بگیرد، تعلل كرد بدین سبب شخص وزیر و معاونان این وزارتخانه باید پاسخگوی تاراج این كالای اساسی باشند.



در ماه های گذشته و به دنبال افزایش نرخ ارز خیلی از محصولات غذایی و كشاورزی با افزایش قیمت مواجه گردید به گونه ای كه هر كیلوگرم گوشت قرمز به بیشتر از كیلویی ۹۰ هزار تومان در بازار رسیده است. البته محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی قبل از این درباره وضعیت بازار گوشت قرمز اینگونه توضیح داده بود كه از آنجائیكه قاچاق دام با عنایت به اینكه نرخ ارز كشورهای دیگر بالا رفته، شدت پیدا كرده است، این مساله سبب شده كه قیمت گوشت تحت تاثیر قرار بگیرد و برخلاف اینكه واردات گوشت گرم گوسفندی در دو ماه گذشته بیشتر از دو برابر سال پیش شده است اما به سبب وجود قاچاق، تقاضا بیشتر شده كه امیدواریم با كنترل قاچاق و افزایش واردات مشكل را بیشتر نماییم.

وی اضافه كرد: با واردات اهتمام در حل این مسئله داریم كه این كار را شدت بخشیده ایم و امیدواریم بتوانیم بازار را بیشتر تامین نماییم. اما از طرف دیگر مقرر شده مسئولان وزارت كشور، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و نیروی انتظامی سوژه قاچاق دام سبك را خصوصاً در مرزها با شدت دنبال كنند كه انشالله قیمت ها مقداری تثبیت شود.

اظهارات آقای وزیر در حالی صورت گرفته كه علی مویدی - رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز - در این باره به ایسنا اظهار داشت: گرچه قاچاق دام در ماه های گذشته كاهش پیدا كرده و در حال كنترل بوده و از شروع امسال ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با حساسیت لازم راهكارهای موجود را ابلاغ كرده است اما یكی از عوامل اصلی قاچاق دام، بی انضباطی اداری در وزارت جهاد كشاورزی و تعلل این وزارتخانه در زمینه تدوین قوانین و مقررات جابجایی دام و پیشگیری از قاچاق دام است كه بیشتر از دو سال طول كشید.

وی اضافه كرد: این قوانین و مقررات از دو پارسال قرار بود از طرف وزارت جهاد كشاورزی نوشته شود كه اگر بعنوان مثال دام زنده ای بخواهد از استانی به استان دیگر منتقل و جابجا شود، باید تابع چه ضوابط و قوانینی باشد اما با وجود پیگیری ها و حساسیت های رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری و رئیس دفتر ایشان و همین طور دستورالعمل های صادر شده، وزارت جهاد كشاورزی نسبت به پیگیری این مسئله و نوشتن ضوابط و قوانین مربوطه تعلل كرد.

مویدی افزود: با عنایت به اینكه بیشتر از دو سال است این وزارتخانه و دستگاه های زیرمجموعه آن همچون سازمان دامپزشكی به سبب اختلاف نظر بین مدیران این وزارتخانه در نوشتن ضوابط مورد نظر تعلل می كنند، شخص وزیر و معاونین این وزارتخانه باید پاسخ دهند كه چرا این تعلل صورت گرفته است.

قاچاقچیان دام با نفوذند اما باكسی تعارف نداریم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه گفته میگردد قاچاقچیان دام افراد و گروه های با نفوذی هستند و اجازه برخورد را به دستگاه هایی همچون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نمی دهند، اظهار داشت: اساسا همین گونه است و این قاچاقچیان به سبب سود بالای قاچاق دام افراد با نفوذی هستند یا آنكه از این افراد استفاده می نمایند اما اگر قوانین و ضوابط مربوطه به موقع نوشته و به مرحله اجرا گذاشته می شد هیچ كس نمی توانست جلوی قانون را بگیرد و الان هم همین گونه است و با عنایت به اینكه دو هفته گذشته وزارت جهاد كشاورزی سپس ماه ها و بلكه سال ها تعلل این قوانین را نوشته است، آنرا به ریاست جمهوری ارسال كرده ایم. ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز هیچ تعارفی با هیچ كس و هیچ نهادی ندارد و به موقع با متخلفین برخورد خواهدنمود.

وی اظهار داشت: با وجود اینكه وزارت جهاد كشاورزی تعلل كرده است اما باید گفت از شروع امسال شخص وزیر كشور و استانداران همگی با هماهنگی صورت گرفته از طرف ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بسیج شده اند و اگر زودتر این قوانین و مقررات نوشته می شد، اساسا نیروی انتظامی، تعزیرات حكومتی، وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه های انتظامی و امنیتی پای كار می آمدند اما مقصر اصلی تعلل وزارت جهاد كشاورزی است كه باید پاسخگو باشد.

 

1397/10/29
20:22:50
5.0 / 5
5406
تگهای خبر: بازار , جهاد كشاورزی , كالا , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
گل چرم